חדשות בארץ

מינוי נשיא לעליון: לוין הציע פשרה, השופט פוגלמן דחה אותה

שר המשפטים יריב לוין השיב לעתירה נגדו בבג"ץ, הדורשת ממנו למנות נשיא לעליון. הציע "גיוון" בבחירת השופטים ומינוי של השופט יוסף אלרון לתפקיד הנשיא. ממלא נשיא העליון סירב לכך

לוין: (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)לוין: (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)
אא

שר המשפטים יריב לוין הציע היום (שני) לבית המשפט העליון, במסגרת תשובה לעתירה בבג"ץ שהוגשה נגדו על אי מינוי נשיא לבית המשפט העליון, הצעת פשרה. במסגרתה ימונה לתפקיד הנשיא השופט יוסף אלרון, למשך שנה אחת, עד לפרישתו לגימלאות.

בנוסף, ימונו שני שופטים נוספים לכהונה, בהסכמת חברי הוועדה לבחירת שופטים והשופטים המכהנים. עם פרישתו הצפויה של אלרון, בשנה הבאה, ימונה לתפקיד השופט שייבחר ברוב חברי הוועדה.

הצעתו של לוין נדחתה על ידי ממלא מקום הנשיא, השופט עוזי פוגלמן, הדוגל במינוי נשיא לפי שיטת "הסניוריטי", קרי הוותיק ביותר מקרב השופטים. במקרה זה מדובר כיום בשופט יצחק עמית.

כזכור, בחודש אוקטובר שעבר פרשה הנשיאה אסתר חיות, ובשל אי כינוס הוועדה, ומלחמת חרבות ברזל, מונה עוזי פוגלמן כממלא מקום, עד לפרישתו בעוד חודש וחצי. במסגרת הרפורמה המשפטית ביקש לוין כי מינוי הנשיא החדש ייעשה על פי רוב ולא לפי השיטה הישנה, מינוי נשיא בהתאם לוותק שלו.

על פי הפשרה שהציע לוין, עם תום כהונתו של אלרון, יכהן בתפקיד שופט מכהן של בית המשפט העליון, שיוצע על ידי נציגי הרשות השופטת בוועדה עד לפרישתו. כמו כן, במסגרת הפשרה, ימונו כעת שלושה שופטים לבית המשפט העליון: הראשון ימונה על פי הצעת רוב נציגי מערכת המשפט בוועדה, השני ימונה על פי הצעת רוב נבחרי הציבור בוועדה והשלישי ימונה בהסכמה בין כלל חברי הוועדה מקרב השופטים המחוזיים המכהנים.

בתגובה כאמור, השופט פוגלמן דחה את ההצעה של לוין וכתב כי "שיטת הסניוריטי נועדה להגן על העצמאות השיפוטית ולמנוע פוליטיזציה של שופטי בית המשפט העליון ונשיאיו. שיטה זו הוכיחה את עצמה מקום המדינה, וידוע לך כי עמדתנו היא שאין הצדקה לסטות ממנה. זו גם עמדתם של רוב חברי הוועדה לבחירת שופטים. במובן זה, הצגת הצעה המבוססת על ביטול שיטת הסניוריטי אינה מייצגת כל התקדמות".

פוגלמן הוסיף: "ההצעה פוגעת למעשה בשוויון שבין חברי הוועדה ומייתרת את קולם של חלק מחבריה. אני שב ועומד על כך שהוועדה לבחירת שופטים תכונס בהקדם, כמתחייב מהוראות הדין".

מקורביו של שר המשפטים הגיבו על הטענות של פוגלמן: "לא ענייניות ולא נכונות. ראשית, רק בשבועיים האחרונים מונו נשיא לבית המשפט המחוזי בחיפה וסגני נשיא לכמה בתי משפט, וכן בוצעו שורה נוספת של מינויים המצריכים הסכמה והתייעצויות משותפת בין השר לממלא מקום הנשיא. כל זאת לצד מינויים של 162 שופטים בחודשים האחרונים, מספר שיא שלא היה כמוהו בשנה אחת".

"מה שמפריע באמת למממלא מקום הנשיא נשיא פוגלמן זה דבר אחד: הרצון של השר לוין לגוון את הרכב בית המשפט ולהבטיח שיהיה בו ייצוג להשקפות עולם שונות. ההסתתרות של השופטים וההתנגדות שלהם לכל פשרה רק מוכיחות עד כמה הדרישה לגיוון מוצדקת. מ״מ הנשיא חושב שבכח צווים שיפוטיים אפשר יהיה לבחור נשיא שיהיה מקובל על הציבור, והוא יביא במו ידיו את בית המשפט לנקודת שפל באמון הציבורי. במקום להתבצר, ראוי  שיקבל את הצעת הפשרה ההוגנת והמאוזנת שהציע השר לוין, או שיציע מתווה פשרה הגון ומאוזן אחר. זו אחריותו כמי שעומד בראש בית המשפט העליון של כלל אזרחי ישראל".

איך אפשר להציל את הנוער מציפורני הטיקטוק? בואו להיות שותפים במיזם הערבות ההדדית הגדול של הידברות. לחצו כאן >>>

תגיות:השר יריב לויןנשיא בית המשפט העליון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה