חדשות בארץ

בשוגג: ילד בן 5 שבר במוזיאון כד עתיק מתקופת דוד ושלמה

במהלך סוף השבוע התרחש אירוע יוצא דופן במוזיאון הכט באוניברסיטת חיפה: ילד שבר כד שנמצא בחפירות ארכיאולוגיות, שככל הנראה שימש להובלת יין ושמן זית

(איור: shutterstock)(איור: shutterstock)
אא

במהלך סוף השבוע אירע מקרה יוצא דופן במוזיאון הכט שבאוניברסיטת חיפה: ילד בן 5 פגע בשוגג בכד עתיק וגרם לו להישבר. הכד המדובר, שנמצא שלם וייחודי בחפירות ארכיאולוגיות, מיוחס לתקופת שלטונם של דוד ושלמה. פריטים מסוג זה שימשו באותה תקופה לאחסון והובלת מוצרים מקומיים כמו יין ושמן זית, והיו נפוצים באזור כנען. הכד, שהוצג במוזיאון, בשונה מרבים אחרים, נמצא במצב שלם בעת גילויו והוצג באופן מיוחד ברחבת הכניסה ללא מחיצות.

השאלה המרכזית שעולה בעקבות המקרה היא מדוע פריט כה נדיר ועתיק הוצג ללא אמצעי הגנה נאותים, כמו קירות זכוכית או מחיצות. במוזיאון הכט הסבירו כי המדיניות של הצגת הפריטים ללא מחיצות נובעת מהחזון של הנדבן והמייסד ראובן הכט, שהנגישות והקרבה של הקהל הרחב לממצאים ארכיאולוגיים היא חלק בלתי נפרד מהותית של המוזיאון. "כחלק מהחזון של המייסד, רצינו שהציבור יוכל להתקרב ולהתחבר לממצאים ההיסטוריים בצורה ישירה וללא מחיצות", הסבירו במוזיאון. למרות התקרית, המוזיאון מציין כי מדובר באירוע נדיר והם ימשיכו במדיניות הנוכחית.

לפי דיווח בחדשות 12, בעקבות האירוע, רועי שפיר, מומחה מבית הספר לארכיאולוגיה ותרבויות ימיות של אוניברסיטת חיפה, נקרא לבצע את עבודת השיקום והשימור של הכד, פעולה המוכרת בשם "רפאות" בעגה המקצועית. תהליך השיקום כולל תיקון מדוקדק של הכלי הקדום ושחזור צורתו המקורית, כדי להשיבו למצבו הקודם. לאחר סיום התהליך, צפוי הכד לשוב ולהיות מוצג במקומו המקורי במוזיאון.

מוזיאון הכט שחרר הודעה רשמית לאחר המקרה, שבה נמסר: "ישנם מקרים שבהם פוגעים בפריטי תצוגה בכוונה תחילה, ואל מקרים כאלה מתייחסים בחומרה רבה כולל עירוב המשטרה. זה לא המקרה שלפנינו. הקנקן נפגע בשוגג בידי ילד שביקר במוזיאון, והיחס לכך יהיה בהתאם".

האירוע עורר דיון ציבורי בנוגע לאמצעי ההגנה שיש לנקוט כלפי ממצאים היסטוריים כה נדירים, במיוחד כאשר המוזיאון פתוח לקהל הרחב, כולל ילדים. עם זאת, המוזיאון מתגאה בהיותו מקום נגיש לציבור, ולדבריהם הם ימשיכו להציג את הממצאים באותה הדרך, מתוך מטרה להנגיש את ההיסטוריה לכלל המבקרים.

המוזיאון ממשיך להציע מבחר רחב של פריטים נדירים נוספים, בהם כף תמרוקים מצרית מעץ שקמה בדמות שחיינית, דיפלומה מברונזה שניתנה לחייל רומי לאחר שירותו הצבאי, וסנדלי נערה יהודייה מתקופת מרד בר כוכבא, כולם מוצגים באופן חופשי לציבור.

איך אפשר להציל את הנוער מציפורני הטיקטוק? בואו להיות שותפים במיזם הערבות ההדדית הגדול של הידברות. לחצו כאן >>>

תגיות:כדמוזיאון הכט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה