בריאות ותזונה

מה אתם מעדיפים לאכול - אבוקדו או פלטת מטוגנים?

ההבדלים בין רשימות המאכלים הבריאים והמסוכנים נעוצים בעיקר בייצור כולסטרול טוב ורע. מה ההבדל בין השניים, והאם כולסטרול הוא בהכרח דבר רע?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כולסטרול הוא סוג של שומן שנמצא בגופנו, והוא חיוני למגוון תפקודים ביולוגיים, כגון בניית תאים וייצור הורמונים. עם זאת, חשוב להבדיל בין סוגי כולסטרול: ישנם שני סוגים עיקריים של כולסטרול – כולסטרול טוב וכולסטרול רע.

כולסטרול טוב (HDL) מסייע בהסרת כולסטרול עודף מהדם ומחזיר אותו לכבד, שם הוא מפורק ומופרש מהגוף. רמות גבוהות של HDL נחשבות מגינות על הלב ומפחיתות את הסיכון למחלות לב וכלי דם. מאכלים שיכולים להעלות את רמות ה-HDL כוללים שומנים בלתי רוויים כמו שמן זית, אבוקדו ואגוזים, במיוחד אגוזי מלך ואגוזי לוז. בנוסף, דגים עשירים בחומצות שומן אומגה 3, כגון סלמון, מקרל וטונה, תורמים גם הם להעלאת רמות הכולסטרול הטוב.

מנגד, כולסטרול רע (LDL) נוטה לשקוע בדפנות כלי הדם וליצור רובד שומני שעלול להוביל להיצרות כלי הדם ולמחלות כמו טרשת עורקים והתקפי לב. רמות גבוהות של LDL הן גורם סיכון משמעותי למחלות לב וכלי דם. מזונות שמכילים רמות גבוהות של שומנים רוויים ושומנים טרנס הם הגורמים העיקריים לעלייה ברמות הכולסטרול הרע. אלה כוללים מאכלים מעובדים כמו עוגיות, קרואסונים, מזון מהיר ומוצרים מטוגנים. כמו כן, בשר אדום, חמאה ומוצרי חלב שמנים הם מקורות עיקריים לשומנים רוויים.

כדי לשמור על רמות כולסטרול מאוזנות, חשוב לשלב בתזונה מזונות שמעלים את הכולסטרול הטוב, ולהפחית בצריכת מזונות שמעלים את הכולסטרול הרע. תזונה מאוזנת ובריאה, עשירה בירקות, פירות, דגנים מלאים ושומנים בריאים, יכולה לשפר את פרופיל השומנים בדם ולתרום לבריאות הלב. פעילות גופנית סדירה גם היא כלי יעיל להעלאת HDL ולהפחתת LDL.

בבדיקה של "ישראל היום" נמצא כי לא כל המזונות העשירים בכולסטרול בהכרח מזיקים לבריאות. למשל, ביצים מכילות כולסטרול, אך יש בהן חומרים מזינים רבים, והן אינן מעלות את רמות הכולסטרול בדם. יחד עם זאת, צריכת מזונות עשירים בכולסטרול "טוב" אינה הכרחית, כי הגוף מייצר את הכולסטרול הזה בעצמו. בכל מקרה, יש להתייעץ עם רופא או דיאטנית לגבי תזונה מתאימה.

איך אפשר להציל את הנוער מציפורני הטיקטוק? בואו להיות שותפים במיזם הערבות ההדדית הגדול של הידברות. לחצו כאן >>>

תגיות:כולסטרולאבוקדואוכל מטוגן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה