חדשות בארץ

בג"ץ נגד לוין: כנס את הוועדה לבחירת שופטים - או שנחייב אותך לעשות זאת

שופטי בג"ץ קבעו כי על שר המשפטים יריב לוין לכנס את הוועדה לבחירת שופטים כדי למנות נשיא לבית המשפט העליון, או שיחייבו אותו לעשות זאת. סביבת לוין: "ההחלטה צפויה, בניגוד עניינים ובחוסר סמכות"

שר המשפטים יריב לוין (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)שר המשפטים יריב לוין (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
אא

בג"ץ הודיע הבוקר (שלישי), כי על שר המשפטים יריב לוין לכנס בהקדם את הוועדה למינוי שופטים על מנת למנות נשיא לבית המשפט העליון.

השופטים יעל וילנר, עופר גרוסקופף ואלכס שטיין כתבו בהחלטתם, כי לבקשתו של לוין עיכבו "לתקופה משמעותית" את מתן ההכרעה בעתירות נגד אי כינוס הוועדה, וזאת "על מנת לאפשר לו למצות את המאמצים להגשים את חזונו המבורך להביא למינוי נשיא ושופטים לבית המשפט העליון על בסיס הסכמה רחבה בקרב חברי הוועדה למינוי שופטים. עתה, משהוברר כי הדבר אינו מסתייע, ברור וגלוי כי אין מנוס מפנייה למנגון קבלת ההחלטות הקבוע בסעיף 7 לחוק בתי המשפט".

"מתוך כבוד לשר הממונה על מערכת המשפט, וביודענו כי ערכי שלטון החוק וטובת מערכת המשפט הישראלית עומדים לנגד עיניו, אנו מביעים תקווה כי הוא יפעל בימים הקרובים על מנת להוציא תובנה זו מהכוח אל הפועל".

בסיום החלטתם הבהירו השופטים, כי אם לוין לא יכנס את הוועדה - לא יהססו לכפות זאת עליו בתחילת חודש ספטמבר: "בהינתן האמור, אנו מבהירים כי פסק דיננו בעתירה דנן יינתן, ככל שהדבר יידרש, בתחילת שנת המשפט הבאה עלינו לטובה".

מסביבת לוין נמסר בתגובה כי "ההחלטה צפויה, בניגוד עניינים ובחוסר סמכות. הם השופטים של עצמם. למעשה משתלטים על הוועדה לגמרי, מסרבים לקבל כל מי שלא משלהם ורק מוכיחים כמה הרפורמה צודקת".

לוין הודיע אתמול לבג"ץ, כי טרם הגיע להסכמות עם מ"מ נשיא בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן, על זהותו של הנשיא הבא. הוא חשף, עם זאת, כי הציע לפוגלמן הצעת פשרה, במסגרתה ימונה השופט יוסף אלרון לתפקיד למשך שנה אחת, עד לפרישתו לגמלאות. עם תום כהונתו של אלרון, יכהן בתפקיד שופט מכהן של בית המשפט העליון, שיוצע על ידי נציגי הרשות השופטת בוועדה, עד לפרישתו. כמו כן, במסגרת הפשרה, ימונו כעת שלושה שופטים לבית המשפט העליון: הראשון ימונה על פי הצעת רוב נציגי מערכת המשפט בוועדה, השני ימונה על פי הצעת רוב נבחרי הציבור בוועדה והשלישי ימונה בהסכמה בין כלל חברי הוועדה מקרב השופטים המחוזיים המכהנים.

הצעתו של לוין נדחתה על ידי פוגלמן, הדורש למנות את הנשיא לפי שיטת הסניוריטי, כלומר הוותיק ביותר מקרב השופטים. במקרה הנוכחי מדובר בשופט יצחק עמית.

"שיטת הסניוריטי נועדה להגן על העצמאות השיפוטית ולמנוע פוליטיזציה של שופטי בית המשפט העליון ונשיאיו", כתב פוגלמן ללוין. "שיטה זו הוכיחה את עצמה מקום המדינה, וידוע לך כי עמדתנו היא שאין הצדקה לסטות ממנה. זו גם עמדתם של רוב חברי הוועדה לבחירת שופטים. במובן זה, הצגת הצעה המבוססת על ביטול שיטת הסניוריטי אינה מייצגת כל התקדמות".

"מעבר לכך, גם בנפרד מהאמור, ההצעה למנות בו זמנית שני שופטים לתפקיד נשיא בית המשפט העליון, שיכהנו זה לאחר זה, מעוררת קשיים משפטיים ניכרים", הוסיף פוגלמן. "ההצעה פוגעת למעשה בשוויון שבין חברי הוועדה ומייתרת את קולם של חלק מחבריה. אני שב ועומד על כך שהוועדה לבחירת שופטים תכונס בהקדם, כמתחייב מהוראות הדין".

איך אפשר להציל את הנוער מציפורני הטיקטוק? בואו להיות שותפים במיזם הערבות ההדדית הגדול של הידברות. לחצו כאן >>>

תגיות:יריב לויןבג"ץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה