בריאות ותזונה

נמנעים מקפאין ושותים נטול? כדאי שתקראו את זה

אם אתם מנסים להימנע מקפאין ושותים נטול כדי ליהנות מהטעם והארומה של הקפה, כדאי שתדעו כיצד מתבצע תהליך נטילת הקפאין מהקפה, ואולי תשקלו מחדש את הרעיון

אא

קפה נטול קפאין (או "די-קאפ") הוא בחירה פופולרית עבור אלו שמעדיפים להימנע מצריכת קפאין, אך עדיין רוצים ליהנות מהטעם ומהארומה של הקפה. כ-10% מכלל צריכת הקפה העולמית היא של שתיית קפה נטול קפאין. האוכלוסיות שצורכות מוצרים נטולי קפאין הן, בין השאר, נשים בהריון, בעלי לחץ דם גבוה ואנשים שסובלים מנדודי שינה. עם זאת, ישנן לא מעט שאלות בריאותיות בנוגע לקפה נטול הקפאין, ובמיוחד בנוגע לתהליך נטילת הקפאין מהקפה. אם כן, האם מדובר במשקה בטוח יחסית או שיש לו השלכות בריאותיות שכדאי לקחת בחשבון?

תהליך ייצור הקפה נטול הקפאין

תהליך נטילת הקפאין מהקפה כולל מספר שלבים, וחשוב להבין את ההבדלים בין השיטות השונות:

שיטת המסת הקפאין

זוהי השיטה הנפוצה ביותר. בשיטה זו, פולי הקפה נחשפים לממסים כימיים כמו מתילן כלוריד או אתיל אצטט, שממיסים את הקפאין שבפולים. לאחר מכן מתבצע תהליך של אידוי הממסים מהפולים. זהו תהליך מהיר וזול יחסית, אך החשש הוא שהממסים עלולים להשאיר שאריות בכמות מזערית בפולים. זה הזמן לציין כי מתילן כלוריד משמש כממס בתעשיות שונות, כולל ייצור דבקים, צבעים  וניקוי מתכות. אתיל אצטט משמש כממס בתעשיית הדפוס, הצבעים והלקים.

שיטת "מים שוויצריים"

זוהי שיטה נטולת כימיקלים, שבה פולי הקפה מושרים במים. המים סופגים את הקפאין יחד עם טעמי הקפה. לאחר מכן, המים עוברים סינון שלוכד את הקפאין באמצעות פילטרים. בשלב הבא, אותם מים מועברים חזרה לפולי הקפה על מנת להשיב להם את טעמם. זהו תהליך יקר יותר, אך הוא נחשב הרבה יותר בטוח וידידותי לסביבה.

שיטת הפחמן דו-חמצני

בשיטה זו, פולי הקפה נחשפים לפחמן דו-חמצני בלחץ גבוה. ה-CO2 הופך לנוזל ומסיר את הקפאין מהפולים. לאחר מכן, נוזל ה-CO2 מועבר לסינון, שם הקפאין מופרד, והפולים נשטפים ומשוחזרים בטעמם המקורי. שיטה זו נחשבת מאוד בטוחה ובריאה, אך גם היא יקרה יותר בהשוואה לשיטות הכימיות.

האם קפה נטול קפאין טוב לבריאות?

מחקרים הראו שלצריכת קפה נטול קפאין עלולים להיות מספר יתרונות בריאותיים, כמו הפחתת הסיכון למחלות כרוניות כגון סוכרת סוג 2, מחלות לב וכלי דם. עם זאת, חשוב לזכור ששתיית קפה נטול קפאין אינה חפה מסיכונים אפשריים.

בשיטות בהן נעשה שימוש בממסים כימיים, ייתכן ויישארו שאריות כימיות זעירות בפולי הקפה. אף על פי שכמויות אלו נחשבות נמוכות ומפוקחות על ידי רשויות הבריאות, ישנם אנשים המעדיפים להימנע מצריכת כימיקלים כלשהם.

תופעת לוואי שכיחה של שתיית קפה היא צרבת או ריפלוקס חומצי. לכן, אנשים שסובלים מבעיות אלו מעדיפים לשתות קפה נטול קפאין. עם זאת, קפה נטול קפאין עדיין מכיל חומצות שיכולות לגרום לריפלוקס חומצי או לצרבות בקרב אנשים רגישים לכך.

למרות שהקפאין מופרד מפולי הקפה, קפה נטול קפאין עדיין מכיל כמויות זעירות של קפאין (בין 2-5 מ"ג לכוס), ולכן לא מומלץ לצרוך אותו לפני השינה עבור אלו הרגישים במיוחד לקפאין.

ישנם מחקרים שהצביעו על כך שצריכת קפה נטול קפאין עלולה להיות קשורה לעלייה ברמות הכולסטרול הרע (LDL) במידה מסוימת. עם זאת, התוצאות אינן חד-משמעיות וישנם מחקרים שמראים השפעה מינימלית בלבד בהקשר זה.

בתהליך נטילת הקפאין עלול להיות אובדן של חלק מהחומרים המזינים ונוגדי החמצון שנמצאים בקפה, כגון פוליפנולים. נוגדי חמצון אלו מקנים לקפה הרגיל את היתרונות הבריאותיים שלו, ויש הטוענים שקפה נטול קפאין מכיל פחות מהם.

הזמן נגמר! יש רק עוד יומיים להציל את דור הטיקטוק. קבלו על עצמכם קבלה מנצחת לאלול בלחיצת כפתור פשוטה. לחצו כאן לתרומה >>>

 

תגיות:קפהנטול קפאין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה