פרשת ראה
אור החיים הקדוש: דבר תורה קצר ומתוק על פרשת ראה
מחפשים דבר תורה לשולחן שבת? לפניכם פירוש קצר ומתוק לפרשת השבוע - פרשת ראה, מתוך פירושו הנפלא של אור החיים הקדוש, הכולל עצות וחיזוקים בעבודת השם
- אמיתי חניה
- כ"ה אב התשפ"ד
(צילום: shutterstock)
"וְהַקְּלָלָה אִם לֹא תִשְׁמְעוּ אֶל מִצְוֹת יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם וְסַרְתֶּם מִן הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם לָלֶכֶת אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים אֲשֶׁר לֹא יְדַעְתֶּם (דברים י"א, כ"ח).
מדוע הפסוק תולה את הברכה דווקא ב"שמיעה", ולא במעשה או בשמירה? שהרי באופן טבעי, היינו מצפים שהברכה תותנה בשמירת המצוות או בעשייתן בפועל, אך התורה מדגישה כאן את השמיעה.
אור החיים הקדוש מסביר שהברכה תלויה בשמיעה דווקא, שכן אדם ששומע דברי אלוקים חיים - התורה עצמה פועלת על נפשו לטובה ומדריכה אותו ללכת בדרך הנכונה.
ומדוע?
התורה מכילה "סם חיים" - כוח פנימי המתקן את האדם ומחזירו לדרך הישרה..
חז"ל אומרים במדרש איכה רבתי שהמאור שבתורה מחזיר את האדם למוטב, ולכן שמיעת התורה מביאה את האדם לשמירה ועשייה.
אם כן, השמיעה היא המפתח לברכה. היא לא רק קליטה של מידע אלא תהליך רוחני עמוק שמחבר את האדם לתורה, שיש לה כוח פנימי לשנות ולהחזיר את האדם למוטב.
"...ותלה הכתוב הברכה בשמיעה ולא הזכיר לא מעשה ולא שמירה, לפי שהשומע דברי אלהים חיים התורה מטיבה נפשו ומישרתו כי יש בה סם חיים כאומרם ז"ל (פתיחתא איכה רבתי) וז"ל המאור שבה מחזירו למוטב, לזה תלה הכל בשמיעה".
מה כוחם של שיעורי תורה להחזיר אדם למוטב? ואיך נלחמים למען בורא עולם? הרב שניר גואטה מחזק ומלמד