בריאות ותזונה

הגיע הזמן לשבור את המיתוס: האם משקאות בצבע כתום מזיקים יותר?

מחקרים חדשים מגדלים כי המשקאות הכתומים מכילים חומרים שאינם בריאים, אבל מה ההבדל בינם לבין משקאות אחרות שעמוסים בסוכר?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הערך של משקאות ממותקים פוחת ככל שנושא האכילה הבריאה תופס יותר מקום בחיים שלנו. יחד עם זאת, משקאות ממותקים עדיין פופולריים מאוד, במיוחד בקרב ילדים ובני נוער. מחקר חדש בדק: האם משקאות בצבע כתום הם בריאים פחות,  או שמדובר במיתוס?

המחקר התבסס על כך שהצבע הכתום במשקאות רבים מתקבל באמצעות תוספי צבעי מאכל מלאכותיים או טבעיים, כשהנפוץ שבהם הוא תרכובת כימית בשם Sunset Yellow (E110), שעם הזמן התעוררו חששות לגבי השפעותיו הבריאותיות.

מחקרים שנערכו בנושא העלו כי תוספי צבע מסוימים עלולים לגרום לתופעות לוואי כמו אלרגיות, גירויים בעור ואפילו היפראקטיביות בילדים. עם זאת, השפעות אלו אינן ייחודיות דווקא לצבע הכתום, והן יכולות להתרחש גם עם צבעים אחרים.

מחקר שפורסם ב-2024 מצביע על כך שצבעי מאכל סינתטיים, כמו זה שנמצא במשקה הכתום, עשויים לגרום לבעיות כמו תגובות אלרגיות, הפרעות במערכת העיכול, ואפילו בעיות בהתנהגות. בנוסף, מחקרים מסוימים הראו כי צבעים אלו יכולים להוביל לסיכון מוגבר לבעיות בריאותיות כרוניות יותר, כגון סרטן, אצל מי שצורך אותם באופן קבוע ובכמויות גדולות.

בלי קשר, הבעיה המרכזית במשקאות הכתומים, כמו בכל משקה ממותק אחר, היא כמות הסוכר הגבוהה. צריכה מופרזת של סוכר נמצאה קשורה לסיכון מוגבר להשמנה, סוכרת מסוג 2 ומחלות לב. סוכר מוסף הוא אחד הגורמים המרכזיים לצריכה קלורית מיותרת, והוא גם עלול לפגוע בבריאות השיניים, לגרום לעששת ולהחלשת האמייל.

עוד נמצא, כי משקאות כתומים ממותקים מכילים גם חומצות, כמו חומצת לימון, שמטרתן לשפר את הטעם ולשמור על טריות המוצר. אלה יכולות לגרום לשחיקת שיניים ואף לפגוע בספיגת הסידן בעצמות.

אז מה קורה למי ששותה משקאות כתומים על בסיס קבוע? עלולות להיגרם לו בעיות כמו עליה במשקל, בעיות שיניים, ובעיות סוכר. לסיכום, נראה שיש הבדל, אך הוא לא מהותי, בין משקאות ממותקים בצבע כתום למשקאות ממותקים בצבעים אחרים מבחינת ההשפעות הבריאותיות. הסיכון העיקרי טמון בכמות הסוכר ותוספי הצבע במוצר ובכל מקרה הומלץ לא לצרוך משקאות בצבע כתום, כמו בכל צבע אחר, בצורה מופרזת.

הזמן נגמר! יש רק עוד יומיים להציל את דור הטיקטוק. קבלו על עצמכם קבלה מנצחת לאלול בלחיצת כפתור פשוטה. לחצו כאן לתרומה >>>

 

תגיות:משקה כתוםמשקה ממותק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה