הלכה ומצוות

האם מותר לאכול אוכל ששונע לביה"ח בשבת? האם מותר להתקין דשא סינטטי בשמיטה? ומה כדאי לעשות בחלאקה?

מקבץ הלכות מעניינות ולא ידועות #77, מתוך סדרת הספרים "מעבר למפורסם"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מה יעשה מי שרוצה להניח בתבשיל עלי ירק שונים, שיש בהם חשש לתולעים, כדי לתת טעם טוב בתבשיל, וחושש שמא לא יצליח לבדוק את העלים היטב?

יכניס את העלים לתוך שקית מבד, ויקשור היטב את השקית ויניחה בתוך התבשיל, שבאופן כזה אפילו אם היו התולעים בעלים – אין כאן ממשות, אלא רק טעם, והטעם מתבטל בשישים או ברוב. וברור שלאחר הבישול צריך לזרוק את עלי הירק.

ורצוי לשטוף היטב את העלים לפני שמניחים אותם בשקית הבד, כדי להמעיט את כמות התולעים ככל שאפשר ("הבית היהודי כשרות המטבח" של הרב הגאון רבי אהרן זכאי שליט"א ראש ישיבת 'אור יום טוב' סימן ט' הלכה ח' עמוד 89).

 

חולה סוכרת העומד באמצע תפילת שמונה עשרה, וחייב לשתות מיץ מתוק עקב ירידת סוכר פתאומית – האם הוא חייב לברך לפני השתיה?

יש בכך מחלוקת, ולהלכה – יהרהר את הברכה בלבו (תשובת הגאון רבי יצחק זילברשטיין שליטא שהובאה בספר "סוכרת והלכותיה" עמוד 155).

 

בבתי חולים שחימום המזון בהם נעשה על פי ההלכה, אך האוכל מגיע על ידי שינוע במכשירים חשמליים גם בשבת – האם מותר לאכול את המזון?

אף אם משנע המזון לאגפים על ידי מכונה חשמלית, והנהג יהודי, מותר לאכול המזון שהובא (בשבילי בית הרפואה עמוד 62 הלכה ה' בשם שולחן שלמה שבת סימן ש"ז סעיף קטן ל"ב).

 

האם מותר לבקש בשבת שיחתמו על תעודת הפטירה?

אסור לבקש שיכתבו תעודת פטירה בשבת. ואולם כאשר הדבר כרוך בכבוד המת, שלא יוכלו לקוברו במוצאי היום בלי תעודת פטירה, מותר לבקש אפילו מרופא יהודי שימסור התעודה לגוי שיחתום (שמירת שבת כהלכתה חלק שני פרק ס"ד הלכה כ"ט).

 

זקן או חולה שקשה לו להתפלל בבית הכנסת מבלי שיאכל קודם התפילה, מה יעשה?

אין לו לעבור על איסור אכילה קודם התפילה כדי להתפלל בציבור, ולכן יתפלל ביחידות בביתו, כדי שלא יצטרך לאכול קודם התפילה (ילקוט יוסף הלכות תפילה כרך א' סימן צ' סעיף ט' עמוד רמ"ח).

 

האם מותר בשנת שמיטה להתקין דשא סינטטי בחצר, כשלפני ההתקנה יש צורך ליישר את הקרקע ולסלק מכשולות?

מותר להתקין דשא סינטטי, אף על פי שיצטרך ליישר את הקרקע, ובתנאי שיעשה היכר על ידי שילוט שעבודתו בקרקע אינה לצורך חרישה אלא לצורך התקנת דשא סינטטי, או שיקדים להניח במקום בולט את הדשא הסינטטי, שעל ידי כן מוכח שמטרתו בעבודת הקרקע לדשא סינטטי (שו"ת דרכי ההלכה כרך רביעי חלק יורה דעה סימן כ"ז).

 

האם הסכם ממון שנעשה על ידי עורך דין כשר להיות במקום כתובה, אם כללו בתוכו את תשלום המאתיים זוז כתקנת חז"ל?

הסכם ממון שנעשה על ידי עורך דין אינו כשר להיות במקום כתובה. לא רק כאשר נעשה כדרישת החוק ממש, שאז אין לה מאתיים זוז, אלא אף אם כללו בתוכו תשלום מאתים זוז (משפט הכתובה כרך ג' פרק כ"ז הלכה ט"ז).

 

מה כדאי לעשות בזמן תספורת החלאקה כדי שהילד יגדל להיות חכם?

יש הנוהגים לשקול את השערות לאחר תספורת החלאקה, וכנגד המשקל נותנים כסף לצדקה, והוא סגולה שיהיה הולד חכם בתורה ויראת שמים, ויאריך ימים בטוב (ספר "החלאקה" עמוד מ"ד).

 

ילד שנולד מיהודייה וגוי, האם מותר לתת לו לעלות לתורה ביום בר המצווה?

אין ליתן עליה לבחור הנולד מגוי ביום בר המצווה במקרה שאמו עדיין גרה עם הגוי ("שמעתתא דמשה" פסקים וביאורים מהגאון מרן רבי משה פיינשטיין זצ"ל עמודים תל"ט – ת"מ).

 

כאשר מקיימים מצוות פטר רחם, ומקשטים את החמור במלבושי פאר זהב וכסף, ממה יש להיזהר?

שלא יכבידו עליו יותר מדי - פֶּן ימות! וגם יש בכך חשש של איסור עבודה בו ('הבית היהודי מצוות הארץ' של הרב הגאון רבי אהרן זכאי שליט"א ראש ישיבת 'אור יום טוב' סימן מ"א הלכה א' עמוד 255).

 

לרכישת ספרי "מעבר למפורסם בהלכה ובאגדה" מאת הרב יעקב מעברי בהידברות שופס, לחצו כאן.

הידברות נותנת הזדמנות של פעם בשנה, לחתום על שותפות בכל זכויות הידברות והגאון הרב זמיר כהן לשנת תשפ"ה בזיכוי הרבים הגדול בעולם. לחצו כאן >>> או חייגו: 073-222-12-12
 

תגיות:הלכההרב יעקב מעברי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה