תכני הידברות

10 ציטוטים שלא הכרתם על מעלת זיכוי הרבים

אין חטא בא על ידו, זכויות בעולם הזה וגם בעולם הבא, סגולה לאריכות ימים ועוד: 10 ציטוטים על המעלות והסגולות של מצוות זיכוי הרבים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בעוד פחות מחודש, כל באי עולם יעמדו למשפט שבו יקבע לכל אחד ואחת איך תיראה השנה הבאה עלינו לטובה. כולנו רוצים לזכות בדין ולהיכתב לשנה טובה.

כדי לזכות בדין, אנחנו צריכים לשוב בתשובה שלימה, ולהרבות בזכויות. ריכזנו את המעלות והסגולות שטומנת בחובה מצוות זיכוי הרבים.

 

המזכה את הרבים - אין חטא בא על ידו

מי שעוסק בזיכוי הרבים, מלבד הזכויות הרבות שנצברות ונזקפות לזכותו, זוכה לשמירה מיוחדת שלא יחטא. במשנה במסכת אבות (ה', י"ב): ״כל המזכה את הרבים אין חטא בא על ידו. משה זכה וזיכה את הרבים זכות הרבים תלוי על ידו”. רבנו יונה מוסיף: כשאדם עושה זכות גדולה כזו, מידת הדין נותנת לשלם שכר גדול כזהשלא להביא חטא על ידו ולא הרהור עבירה, וזהו שכרו, ששכר מצווה – מצווה.

 

הקרן קיימת לעולם הבא

מזכה הרבים זוכה לחיי העולם הבא. בספר חובות הלבבות (שער הבטחון פרק ד׳) מגלה שהזכות לחיי העולם הבא מגיעה מכוח זיכוי הרבים: וכך כתב רבנו בחיי: "שהאדם זוכה לחיי העולם הבא אחרי שיעשה המעשה הטוב… בהדרכת הבריות אל עבודת השם יתברך והבאתם אל המעשה הטוב לשם יתברך, כמו שנאמר: 'ומצדיקי הרבים ככוכבים לעולם ועד'".

 

אדם אוכל פירותיהם בעולם הזה

שכר מזכה הרבים אינו רק בעולם הבא. הרמב״ם בפירוש המשניות (פאה א׳, א׳) אומר: "וכשיעשה האדם המצוות התלויות בתועלת בני אדם זה עם זה, כמו כן תחשב לו לצדקה לעולם הבא לפי שעשה המצוות, וימצא טובה בעולם הזה בעבור שנהג מנהג טוב בין בני האדם, כי כשינהג מנהג הזה ינהגוהו אחרים כמנהגו. יקבל כמו כן שכר מהעניין ההוא״.

 

זכות כפולה ומכופלת

אין מעלה גדולה מזיכוי הרבים. בספר "הרוקח" מובא ש"אין זכות כמזכה את הרבים", ומזכה הרבים יכול להיות כל אחד ואחת מאיתנו. בפעולה הזאת עולים למעלה שגדולה ממעלת המלאכים . וכך אומר בעל חובות הלבבות בשער אהבת השם: "וצריך אתה אחי לדעת, שזכויות המאמין, אפילו זה שהגיע לקצה תיקון נפשו לפני הקדוש ברוך הוא, ואפילו נתקרב למעלת הנביאים בטיב מידותיהם ויופי הנהגתם והשתדלותם בעבודת השם יתברך ונאמנותם לו יתברך, אינן מגיעות לזכויותיו של זה המדריך בני אדם ומדריך את האנשים אל עבודתו יתברך, שזכויותיו נכפלות במעבר הימים ומחזור הזמנים… ודומה לזה אחי, מי שמתקן נפשו בלבד, אף על פי שהגיע לתכלית התיקון אינו כמו זה שמתקן נפשו ונפשות הרבה, והוא מכפיל זכויותיו לפי זכויותיהם של כל אלו שתיקנם להשם יתברך".

 

העולם לא נברא אלא בשביל מזכי הרבים

בספר אורחות חיים לר"א הכהן מלוניל כתוב: "ואשרי הזוכה והמזכה את הרבים שכל העולםלא נברא אלא בשבילו, שנאמר 'סוף דבר הכל נשמע, את האלהים ירא ואת מצותיו שמור כי זה כל האדם'".

 

מצוות זיכוי הרבים, זכות לדורות

רבי אליעזר פאפו זיע"א כתב את ספרו הקדוש "פלא יועץ" כדי לזכות את הרבים. בהקדמה לספרו כתב: "אברך את ה' אשר יעצני ואשר עד כה עזרני הוא יעזרני על דבר כבוד שמו נצח סלה. ונכספה וגם כלתה נפשילזכות את הרבים לרצון ולנחת רוח לבוראי יוצרי ועושי... והנה אמרו במדרש רבה, פרשת אחרי מות (כ"ב, ב'): אם אין לאדם מצוה קבועה לדורות, מה הנאה יש לו?! ועל כן בחרתי אני במצווה זו לזכות אתהרבים".

 

זוכה לבנים תלמידי חכמים שיאירו את העולם

בהפטרת ראש השנה מסופר על לידתו של שמואל הנביא, שהיה שקול כמשה ואהרן. במדרש מסופר שהסיבה לכך שאלקנה, אביו של שמואל, זכה בבן ששקול למשה ואהרן, היא כי זיכה את הרבים לעלות למשכן שילה.

"אמר לו הקב”ה: אלקנה, אתה הכרעת את ישראל לכף זכות וחנכתם במצוות וזכו רבים על ידך, אני אוציא בן ממך שיכריע את ישראל לכף זכות ויחנך אותם במצוות. הא למדת שבשכר אלקנה, שמואל".

 

עצה לזכות בדין ולבטל גזירות וסגולה לאריכות ימים

עצה נפלאה לזכות בדין שלימד אותנו אבי תנועת המוסר רבי ישראל מסלנט זצ"ל: "אכן זו העצה לזכות בדין – להרבות באוהבים וחברים. לדאוג לזולת ולהיטיב עמו, כך שגם אם מגיע לאדם צרה ח"ו, משמים ידחו או שיבטלו אותה ...". בעלי המוסר אמרו שעל האדם להיות 'אדם שרבים זקוקים לו', "וככל שהאדם יפעל יותר לטובת האחרים – לפי זה הוא יהיה ראוי יותר לאריכות ימים ושנים".

 

כל הזכויות מלוות את מזכה הרבים לכל מקום

כשאדם מזכה את הרבים, הוא בורא לעצמו שמירה, כזו שמלווה אותו לכל מקום. את הדברים האלו אומר הזוהר הקדוש (בראשית דף ע"ט), על הפסוק "ויקח אברם וגו'... ואת הנפש אשר עשו בחרן". "אָמַר לוֹ רַבִּי אַבָּא, אִם הָיָה כָּתוּב וְהַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר עָשׂוּ בְחָרָן - הָיִיתִי אוֹמֵר כָּךְ. אֶלָּא כָתוּב וְאֶת הַנֶּפֶשׁ. אֶת - לְרַבּוֹת אֶת הַזְּכוּת שֶׁל כָּל הַנְּפָשׁוֹת שֶׁהָיוּ הוֹלְכוֹת עִמּוֹ. שֶׁכָּל מִי שֶׁמְּזַכֶּה אֶת הָאַחֵר, אוֹתָהּ הַזְּכוּת תְּלוּיָה בּוֹ וְלֹא זָזָה מִמֶּנּוּ. מִנַּיִן לָנוּ? שֶׁכָּתוּב וְאֶת הַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר עָשׂוּ בְחָרָן. הַזְּכוּת שֶׁל אוֹתָן הַנְּפָשׁוֹת הָיְתָה הוֹלֶכֶת עִם אַבְרָהָם. לֶךָ לְךְ".

 

הקב"ה חפץ רק במי שמזכה את הרבים

מי שאינו מזכה הרבים, אפילו קיים בעצמו את כל התורה כולה, לא נחשב כאילו עשה נחת רוח לפני השם. וכך כתב רבי אברהם אזולאי בפירושו למסכת אבות (חסד לאברהם ג', י'): מי שאומר שלום עליך נפשי, ואני וביתי נעבוד את ה’, למה לי להדריך ולזכות אחרים, ומעולם לא זיכה לשום בריה מתורתו, כביכול לא נתן נחת רוח למקום, שאין חפץ ה' כי אם במי שמזכה הבריות".

 

עכשיו זה הזמן להרבות בזכויות, לזכות את הרבים ולזכות בזכות שאין גדולה הימנה ובעזרת השם לזכות להיכתב ולהיחתם לשנה טובה. כל זיכוי הרבים או תמיכה של אדם בפעולה של זיכוי הרבים. ולאו דווקא בפעולה ישירה, כמו שותפות בזכויות (שותפות הלכתית מלאה) עם ארגון כמו 'הידברות' שעוסק בזיכוי הרבים, בהפצת תורה ומצוות, במעשי צדקה וחסד, שבאמצעות התמיכה נפעלים עוד ועוד מצוות, מכניסה לסל הזכויות שלכם את כל הזכויות של אלו שהתחזקו, למדו, התקרבו, כתוצאה מפעילות הארגון בשנה הקרובה, כל זכות שיעשו בגלל אותה פעולה שלך, גם היא תהיה שלך.

הידברות נותנת הזדמנות של פעם בשנה, לחתום על שותפות בכל זכויות הידברות והגאון הרב זמיר כהן לשנת תשפ"ה בזיכוי הרבים הגדול בעולם. לחצו כאן או התקשרו 073-222-12-12

הידברות נותנת הזדמנות של פעם בשנה, לחתום על שותפות בכל זכויות הידברות והגאון הרב זמיר כהן לשנת תשפ"ה בזיכוי הרבים הגדול בעולם. לחצו כאן >>> או חייגו: 073-222-12-12
 

תגיות:אלולצדקהפעילות הידברות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה