חדשות בארץ

הממשל האמריקני: בתוך יומיים נגיש הצעה חדשה לחמאס ולישראל

בתום דיונים שקיים נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם בכירי הממשל, שעוסקים בתיווך בין ישראל לחמאס, הוחלט לקדם מתווה סופי. ההערכה: יחיא סינוואר יתנגד, שכן המתווה כולל דילול כוחות בציר פילדלפי, אך לא נסיגה מלאה

ביידן (צילום: shutterstock)ביידן (צילום: shutterstock)
אא

המתווה האמריקני לשחרור החטופים ולהפסקת אש בעזה יוצג במהלך 48 השעות הקרובות, ייתכן כבר מחר (שישי). כך דיווח הלילה ה"וול סטריט ג'ורנל".

על פי הדיווח, בתום שורה של דיונים שהתקיימו ביומיים האחרונים, בהשתתפות הנשיא ג'ו ביידן, סגניתו קמלה האריס ובכירי הממשל העוסקים בתיווך בין ישראל לחמאס, הוחלט לקדם את המתווה, שהוגדר כהצעה של "להיות או לחדול".

בכירים אמריקניים אמרו לעיתון כי המתווה צפוי להיות מפורט יותר מ"הצעת הגישור" שהועברה בחודש שעבר. הוא יכלול פרטים מדויקים יותר לגבי חילופי השבויים וכן הצעת פתרון לסוגיית ציר פילדלפי. בכירים בוושינגטון אישרו בדיווח כי "העסקה המוצעת מעניקה לחמאס את רוב דרישותיו, בעוד שישראל עשתה ויתורים רבים כדי להגיע לעסקה".

עם זאת, על פי הדיווח, גורם אמריקני אמר כי מנהיג חמאס יחיא סינוואר כנראה ידחה את העסקה שניסחה ארה"ב, הכוללת הסכמה לכך שישראל תדלל כוחות בציר פילדלפי בשלב הראשון של העסקה, ותיסוג ממנו בשלב השני. חמאס הודיע אמש שהוא מתנגד לכך, ודורש נסיגה מוחלטת מהציר כבר בשלב הראשון, והתחייבות שישראל לא תחזור אליו בשלב השני של העסקה, מכל סיבה שהיא.

דובר מחלקת המדינה של ארה"ב, מת'יו מילר, התייחס להצהרות ראש הממשלה בנימין נתניהו על ציר פילדלפי, ואמר כי "נחזור על מה שאמרנו כבר - ישראל הסכימה להתפנות מאזורים צפופי אוכלוסין ברצועת עזה - כולל מציר פילדלפי".

לדבריו, "זה ידרוש גמישות מצד ממשלת ישראל בדיוק כמו הגמישות שנדרשת מחמאס, למצוא דרכים להגיד כן להסכם להפסקת אש. אנחנו מכירים בחששות הביטחוניים של ישראל מהברחות לאורך הציר, שמהוות איום על ביטחונה. אנחנו מנסים להגיע לפתרונות דיפלומטיים בעניין".

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר אמש הצהרה לתקשורת הזרה ושב והדגיש, בדומה להצהרתו ביום שני, כי ישראל לא תסכים לוותר על השליטה בציר פילדלפי.

לדבריו, "ישראל עד להתנתקות שלטה בגבול הזה, היה לנו הסכם עם מצרים אחרי קמפ דיוויד. שלטנו בגבול הימי, אי אפשר היה להבריח נשק, שלטנו בגבול היבשתי. אחרי ההתנתקות עזה החלה במבצע חימוש והברחה ממומן על ידי איראן. הגבול פרוץ לגמרי, ברגע שעזבנו את הציר טילים, תחמושת וציוד לחפירת מנהרות נכנסו".

ראש הממשלה מנה את מטרות המלחמה ואמר כי הן עוברות דרך שליטה בציר פילדלפי. "אם עוזבים את הציר אי-אפשר למנוע מחמאס לא רק הברחת נשק אלא הברחת חטופים החוצה. אתה צריך משהו ללחוץ עליהם לשחרר את החטופים, אם אתה רוצה לשחרר החטופים, אתה צריך לשלוט על ציר פילדלפי. עזה חייבת להיות מפורזת ויכולה להיות כזו רק אם פילדלפי יישאר תחת שליטה ולא יהיה קו אספקה לתחמושת ונשק".

נתניהו הוסיף, עם זאת, כי "אני מוכן לעשות עסקה, אעשה כל שביכולתי, אבל לעזוב את פילדלפי לא יקדם את שחרור החטופים. המכשול המרכזי לעסקה זה לא ישראל ולא אני, אלא חמאס וסינוואר".

בהמשך נתניהו נשאל אם הבטיח למזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, שישראל תיסוג בשלב מסוים מציר פילדלפי. "הסכמנו לדלל את מספר החיילים לאורך הציר, אנחנו לא צריכים אוגדה שלמה שם". 42 ימים נשאר תוך כדי רידוד כוחות, אבל הסכמנו להתחיל בשיחות על הפסקת אש קבועה, והתנאים שלנו חייבים לכלול מצב שבו ציר פילדלפי לא יהיה חדיר, מישהו חייב להיות שם - לא אכפת לי מי. תביאו מישהו שיראה לנו לא על הנייר או במילים - אלא בשטח, יום אחרי יום, שבוע אחרי שבוע, שהם יכולים למנוע חזרה על מה שקרה, אנו פתוחים לשקול את זה".

הזמן נגמר! יש רק עוד יומיים להציל את דור הטיקטוק. קבלו על עצמכם קבלה מנצחת לאלול בלחיצת כפתור פשוטה. לחצו כאן לתרומה >>>

 

תגיות:חטופיםחמאסמלחמת חרבות ברזל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה