פיתוח האישיות

קשה לכם בחיים? כדאי שתקראו את זה

כיצד משברים ואירועים קשים יכולים לשמש כקרקע פורייה לצמיחה אישית? איך אנשים מצליחים שינו את חייהם בעקבות משברים שחוו? ומה צריך לעשות תכל'ס כשנתקלים באתגרים? כך תוכלו להפוך כל קושי להזדמנות

אא

בואו נודה בזה, מאז ה-7 באוקטובר, כולנו מתמודדים עם משברים בדרך כזו או אחרת. תושבי הדרום חוו טבח אכזרי במקום הכי בטוח שלהם, תושבי הצפון נעקרו מבתיהם, עצמאיים ושכירים רבים נותרו ללא פרנסה בשל המצב הבטחוני, אצל חלק מהמאמינים המצב הרוחני החל להתערער, ואצל אחרים קרה דווקא ההפך והם מנסים להתרגל לתפיסת עולמם החדשה. כמעט כולנו הרגשנו כאילו הקושי השתלט עלינו והרס כל תחושה של יציבות וביטחון. אך האם ייתכן שמשברים הם דווקא הזדמנות בתחפושת? האם ייתכן שיש בהם פוטנציאל לצמיחה ולשינוי?

כשאנחנו נתקלים במילה "משבר", עולה בנו תחושה של כאוס, חוסר שליטה ואי-ודאות. עבור רבים, משברים נתפסים כנקודות שפל, רגעים שבהם נדמה שהחיים יוצאים מכלל שליטה. אך האם משבר הוא בהכרח שלילי? אחת התשובות המרתקות לשאלה הזו טמונה במושג שנקרא צמיחה פוסט-טראומטית.

מהי צמיחה פוסט-טראומטית?

רבים מאיתנו שמעו את האמרה "מה שלא הורג – מחשל". המשמעות הבסיסית היא שמשברים יכולים להפוך אותנו לחזקים יותר, במידה ואנו לומדים להתמודד איתם. פסיכולוגים מכנים את זה "צמיחה פוסט-טראומטית" (Post-Traumatic Growth), תהליך שבו אנשים מגלים כוחות פנימיים שלא ידעו שקיימים בהם.

התופעה הזו נובעת מתוך ההתמודדות עם מצבים ומשברי חיים, כמו אובדן, מחלה קשה, מלחמות או אסונות טבע, וכוללת שינויים משמעותיים במחשבות, ברגשות ובנקודת המבט על החיים. מדובר בתהליך שבמסגרתו אנשים מצליחים למצוא משמעות חדשה לחיים, ואף להעריך אותם יותר.

המונח הוצג לראשונה בשנות ה-90 על ידי הפסיכולוגים ריצ'רד טדשי ולורנס קלונה. הם טענו כי אחרי משבר משמעותי, אנשים רבים לא רק מצליחים להתגבר עליו, אלא גם לגלות יכולות חבויות ולחוות צמיחה משמעותית במישורים שונים של חייהם.

משברים ביהדות

שֶׁבַע יִפּוֹל צַדִּיק וָקָם (משלי כ"ד, ט"ז)

החיים מלאים נפילות – כולנו חווים כישלונות, אכזבות ומשברים. אבל הפסוק "שֶׁבַע יִפּוֹל צַדִּיק וָקָם" מזכיר לנו שהגדולה האמיתית אינה טמונה בהימנעות מהנפילה, אלא ביכולת לקום בכל פעם מחדש.

הצדיק, אותו אדם מוסרי וחזק, נופל שוב ושוב, אבל הוא גם קם בכל פעם מחדש. ההצלחות שלנו אינן נמדדות במספר הפעמים שנפלנו, אלא בכוח הרצון והנחישות להמשיך קדימה, גם אחרי הנפילות. זו לא חולשה להיכשל, אלא כוח אמיתי להתרומם אחרי כל מכשול.

החיים הם מסע של עליות ומורדות, אך בכל פעם שאנו קמים מהנפילה – אנחנו צומחים ומתעצמים. אז אם נפלתם היום, זכרו: הכוח לקום הוא מה שעושה אתכם חזקים באמת.

"וַיִּשָּׂא דָוִד וְהָעָם אֲשֶׁר־אִתּוֹ אֶת־קוֹלָם וַיִּבְכּוּ עַד אֲשֶׁר אֵין־בָּהֶם כֹּחַ לִבְכּוֹת" (שמואל א', ל', ד')

הפסוק הזה מתאר את אחד הרגעים הקשים ביותר בחייו של דוד המלך. הוא ואנשיו חוזרים לעיר צקלג ומגלים שהעמלקים שרפו את העיר ושבו את נשותיהם וילדיהם. זו לא רק מכה פיזית אלא גם מכה נפשית עמוקה. דוד ואנשיו נשברים עד כדי כך שהם "בכו עד אשר אין בהם כוח לבכות". רגע זה של שבר מוחלט מציג את שיאו של המשבר, בו נראה כי אין יותר לאן ליפול.

עם זאת, דווקא מהמקום הזה, שבו לא נותר כוח אפילו לבכות, מתחיל השינוי. כשדוד ואנשיו מגיעים לנקודת השפל הזו, הם נאלצים להתמודד עם המציאות הקשה ולחפש פתרונות. רגע זה של ייאוש טוטאלי הופך לנקודת מפנה. במקום להישאר בכאב ובדמעות, דוד מחליט לפעול. הוא פונה לאלוקים ושואל האם לרדוף אחרי העמלקים ולנסות להציל את הנשים והילדים. לאחר שקיבל תשובה חיובית, הוא מוביל את אנשיו לקרב מוצלח ומשיב את כל השבויים.

חֲזַק וֶאֱמַץ, דברים, ל"א, ו'-ז'

בתקופות משבר, קל להרגיש שאין מוצא, שהדרך חסומה והכוח להמשיך דועך. אך בתוך רגעי השפל האלה, חוזר ונשמע: "חזק ואמץ". זו לא רק קריאה לפעולה, אלא תזכורת לכך שבתוך כל אחד מאיתנו טמון כוח עצום, גם כשהכול נראה אבוד.

הפסוק הזה נאמר לעם ישראל רגע לפני כניסתם לארץ המובטחת, כשהם עומדים בפני אתגר עצום – להיכנס לארץ חדשה ולהתמודד עם קרבות ומכשולים. משה רבנו קורא להם להתחזק ולהתמלא באומץ, לא לפחד ולא להישבר בפני יושבי הארץ, כי למרות הקשיים הצפויים, השם תמיד איתם והכוח לנצח נמצא בתוכם. האמונה הזו היא בעצם המפתח להצלחה.

הפסוק "חזק ואמץ" מדבר אל כולנו גם היום. בכל פעם שאנו ניצבים בפני משבר, בין אם אישי, חברתי או לאומי, עלינו לזכור את המסר הזה – האתגרים הם חלק בלתי נמנע מהחיים, אך בתוכנו יש את הכוח להתמודד עימם. זהו מסר של אמונה וכוח נפשי, גם כאשר הדרך נראית קשה ובלתי אפשרית.

בתוך כל אחד מאיתנו טמון כוח עצום, גם כשהכול נראה אבודבתוך כל אחד מאיתנו טמון כוח עצום, גם כשהכול נראה אבוד

אנשים שהפכו את המשבר להזדמנות

ד"ר ויקטור פרנקל, פסיכיאטר יהודי ניצול שואה, הפך לאחד הדוברים המובילים של התפיסה שמשבר וטראומה יכולים להפוך להזדמנות. בספרו "האדם מחפש משמעות", פרנקל מתאר כיצד למרות הנורא מכל שקרה לו במחנות הריכוז, הוא מצא דרך להתגבר על הטראומה בעזרת מציאת משמעות בחייו. פרנקל טען כי ניתן לשאוב תקווה ומשמעות גם בתנאים הקשים ביותר, אם מוצאים מטרה או סיבה לחיים.

תומאס אדיסון, אחד הממציאים החשובים ביותר בהיסטוריה, נחשב בהתחלה ככישלון בבית הספר, והוא נשר מהלימודים בגיל צעיר. בנוסף, הוא נכשל פעמים רבות בניסיונותיו להמציא את הנורה החשמלית, ונחשב ל"איש הכישלונות" על ידי רבים. אך במקום להתייאש, אדיסון הפך כל כישלון לנקודת למידה. משפטו המפורסם היה: "לא נכשלתי. פשוט מצאתי 10,000 דרכים שלא עובדות." בסופו של דבר, הצלחותיו הפכו אותו לדמות מפתח בעולם המדע והטכנולוגיה.

אופרה ווינפרי התמודדה בילדותה עם עוני קיצוני, התעללות ואובדן. למרות כל הקשיים האלה, היא הפכה לאחת הנשים המצליחות והמשפיעות בעולם התקשורת. אופרה עצמה התייחסה לא פעם למשברים שלה כאל כוחות שמיקדו אותה והניעו אותה לגדול. "הכישלון", היא אמרה פעם, "הוא רק הכנה להצלחה".

סטיב ג'ובס, מייסד חברת "אפל", חווה משבר גדול כשפוטר מהחברה שהוא עצמו הקים. זה היה אחד הרגעים הקשים ביותר בחייו, אבל הוא התמודד עם הכישלון בדרך מעוררת השראה. ג'ובס ניצל את ההזדמנות להקים את חברת NeXT  ולבסס את Pixar כחברת אנימציה מצליחה. בסופו של דבר, חזר לאפל והפך אותה לאחת החברות המובילות בעולם. המשבר הזה לא רק שהפך אותו למנהיג יצירתי יותר, אלא גם חיזק את אמונתו בעצמו ובחזונו.

מללה יוספזאי, פעילת זכויות נשים וילדות פקיסטנית, נורתה על ידי אנשי ארגון הטרור "טליבאן" בגיל 15 בשל מאבקה למען זכויותיהן של ילדות ללמוד בבתי ספר. למרות הפציעה הקשה, מללה שרדה את הפגיעה, ולאחר החלמתה הפכה לדוברת עולמית למען חינוך ושלום. היא קיבלה פרס נובל לשלום בגיל 17, והפכה לסמל בינלאומי למאבק למען זכויות האדם ולחינוך שוויוני.

כל אלו מוכיחים שמשברים אכן יכולים להיות הזדמנויות לצמיחה אישית. תהליך הצמיחה הפוסט-טראומטית מלמד אותנו כי גם מתוך הקושי הגדול ביותר, ניתן למצוא תקווה, משמעות ואפשרות לשינוי. המשברים שאנו חווים, אף על פי שהם כואבים ומערערים, יכולים להפוך לנקודת מפנה חיובית בחיינו, אם נבחר לראות בהם פתח להזדמנויות חדשות.

תכל'ס, איך אפשר להפוך משבר להזדמנות?

זו אינה משימה פשוטה להפוך משבר להזדמנות. מדובר בתהליך שדורש מודעות עצמית, נחישות, אמונה ותמיכה. להלן כמה טיפים שיעזרו לכם לגדול:

קבלה והבנה

השלב הראשון בהתמודדות עם משבר הוא הקבלה של המצב. אין הכוונה להיכנע לכאב, אלא להכיר במציאות הקיימת ובכך שהמשבר הוא חלק מהחיים. מותר להרגיש את הכאב, מותר להרגיש חוסר שליטה ומותר גם לבכות – אבל רק לזמן קצר. הקבלה תאפשר לנו להפנות את האנרגיה להחלמה ולבנייה מחדש.

בחירה בפעולה

לאחר שלב ההתמודדות עם הכאב והקבלה של הקושי, מגיע הרגע לקום ולפעול. במקום להישאר במצב של חוסר אונים, עלינו לקחת יוזמה ולחפש דרכים לפתור את הבעיה. כך גם עשה דוד המלך כשיצא להשיב את יקיריו. זוהי דוגמה לכך שצמיחה אמיתית מתחילה ברגע שבו אנו בוחרים לא להיכנע לקושי, אלא לפעול לשינוי המצב.

אמונה בדרך

כשמשה רבנו אומר לעם ישראל "חזק ואמץ", הוא מזכיר להם שהם לא לבד, וכך גם אנחנו. "גם כי אלך בגיא צלמוות, לא אירא רע, כי אתה עימדי", זהו אחד הפסוקים המפורסמים ביותר בתהילים, מתוך מזמור המבטא ביטחון מוחלט באלוהים, גם בזמנים החשוכים ביותר.

האמונה בכוח גדול יותר, ובנוסף במטרה שלנו, במשפחה או בקהילה שלנו ובערכים שלנו תוכל לעזור לנו להתמודד עם כל אתגר.

מערכות יחסים תומכות

 משברים רבים מעוררים צורך בחיבורים חברתיים עמוקים יותר. פניה לעזרה, תמיכה הדדית וחיזוק הקשרים המשפחתיים והקהילתיים יכולים לסייע מאוד בתהליך הריפוי. מערכות יחסים משמעותיות מספקות לאדם תחושת ביטחון ובסיס לצמיחה.

מציאת המשמעות

רבים מהאנשים שחוו צמיחה פוסט-טראומטית מדווחים שהם מצאו משמעות חדשה לחייהם בעקבות המשבר. מציאת משמעות היא אחת הדרכים המרכזיות להפוך חוויה קשה להזדמנות. ניתן לשאול שאלות כמו: "מה אני לומד מהמשבר הזה?", "איך אני יכול להעניק ערך לחיי ולחיי אחרים בעקבות מה שקרה?". קיבלתם ניסיון? אל תנפנפו אותו, תנסו ללמוד ממנו. לא סתם הוא הגיע עד אליכם.   

צמיחה רוחנית

עבור חלק מהאנשים, משבר מהווה הזדמנות לחיפוש עצמי ולצמיחה רוחנית. זה יכול להיות דרך חיזוק אמונות קיימות או פתיחות לרעיונות חדשים. רבים מרגישים שבאמצעות משבר הם הצליחו להעמיק את הקשר שלהם עם עצמם, עם אנשים אחרים או עם עולם הרוח.

הצבת מטרות חדשות

כאשר משבר משנה את המציאות בצורה דרסטית, ייתכן ונדרש לחשב מסלול מחדש. הצבת מטרות חדשות היא דרך להתמודד עם המצב וליצור חזון עתידי. המטרות הללו עשויות להוביל לכיוונים חדשים בחיים, בין אם בתחום הקריירה, הלימודים או ההתפתחות האישית.

אם כן, החיים מביאים איתם אתגרים, והמשברים יכולים פשוט לשבור אותנו, אבל עלינו לזכור לא לוותר, לא משנה כמה הדרך נראית קשה. בתוך כל קושי טמונה הזדמנות לצמיחה, כל עוד אנחנו בוחרים להאמין בכוח שנמצא בתוכנו.

הידברות נותנת הזדמנות של פעם בשנה, לחתום על שותפות בכל זכויות הידברות והגאון הרב זמיר כהן לשנת תשפ"ה בזיכוי הרבים הגדול בעולם. לחצו כאן >>> או חייגו: 073-222-12-12
 

תגיות:משברהתפתחות אישית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה