נפלאות הבריאה

לא רק לשופר: השימושים המפתיעים שנעשים בקרן האייל

כלי עבודה וחיתוך, ייצור תכשיטים ותרופות פלאיות – אלו הם רק חלק מהשימושים שנעשו במשך השנים בקרן האייל, וממשיכים להיעשות עד ימינו. וכמה תשלמו על קרניים יוקרתיות? מסע מרתק בעקבות קרן האייל

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

עם בואו של חודש אלול, קולו העוצמתי של השופר, העשוי מקרן של אייל, ממלא את האוויר. אך מעבר לתקיעה המסורתית, סיפקה קרן האייל לאדם במשך דורות שלמים מגוון רחב של שימושים, שהשתרעו על פני תרבויות ויבשות, כאשר היו לה תפקידים רבים בחיי היום-יום, והדבר המפתיע ביותר הוא שעד היום משתמשים בה לצרכים שונים ומפתיעים, בסכומים לא מבוטלים.

 

מכלי עבודה ועד תרופות

בהיסטוריה הרחוקה שימשה קרן האייל לפני כל דבר אחר ככלי עבודה. בשל הקצה המחודד של הקרן, היא שימשה ככלי חיתוך יעיל לעורות, חבלים וחומרים אחרים. ציידים, חקלאים ואומנים השתמשו בקרן האייל כבסיס לסכינים, מגרדים ומקדחים פשוטים. במקביל, החלק העבה יותר של הקרן, שימש כפטיש או מקדח לצורך חריטה, קידוח והכנת חורים בחומרים שונים.

באותם ימים שימשה הקרן גם כחומר גלם לייצור כלי נשק, כמו חניתות, קשתות וחיצים, כאשר הקצה המחודד מספק נקודת מגע חדה וקטלנית. ציידים השתמשו בכלי נשק אלה כדי להשיג מזון ולהגן על עצמם. כמו כן, שימשו הקרניים גם לצורכי קישוט. הן עוצבו והפכו לתכשיטים יוקרתיים כמו צמידים, עגילים ותליונים. עוד שימוש מרתק היה ככלי אחסון קטנים למזון, ככלי אכילה (כפות או מזלגות) וכן כחומרי בנייה למעדרים ומגרפות.

אולי זה מפתיע, אך בחלק מהתרבויות יוחסו לקרני האיילים גם סגולות רפואיות, והן שימשו להכנת תרופות עממיות למחלות שונות. 

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

משלמים ביוקר

כמובן שבעולמנו המודרני, השימוש בקרן האייל לצרכים מעשיים הולך ופוחת, אך עדיין ניתן למצוא שימושים מגוונים ומרתקים מאוד.

נוכל לפגוש את קרני האיילים בתעשיית התכשיטים, כאשר הן משמשות לייצור תכשיטים מיוחדים במינם. הן גם משתלבות נפלא לצורך יצירת פריטים דקורטיביים בעיצוב פנים, כמו מנורות ושעונים.

בחלק מהתרבויות עדיין משתמשים בקרן האייל ברפואה אלטרנטיבית, למרות שאין לכך בסיס מדעי מוכח, וכן, ישנם אספנים לא מעטים שמציגים באוספיהם קרני איילים נדירות או בעלות צורה ייחודית, אשר נחשבות לפריטי אספנות יקרים.

אם שאלתם את עצמכם כיצד מתחדשות קרני האייל, הנה התשובה המרתקת: הצמיחה והנשירה המחזורית של הקרניים היא תופעה ביולוגית מדהימה שייצר הבורא בעולמו. מדי שנה האייל עובר תהליך של ספיגה והתחדשות של העצם. תהליך זה מאפשר לאייל להתחדש ולשמור על כושרו הפיזי, ולייצר את קרניו. המנגנון המדויק של בקרת הצמיחה והנשירה של הקרניים טרם הובן במלואו, אך חוקרים סבורים כי הוא קשור למחזורי האור, לתזונה ולגורמים סביבתיים נוספים.

וכמה תעלה לנו קרן האייל?

מחירה של קרן אייל משתנה בהתאם לגודל, לצורה, למין האייל ולמקום שבו היא נרכשת. קרני איילים גדולות ונדירות יכולות להגיע למחירים גבוהים מאוד. גורמים נוספים המשפיעים על המחיר הם גודלה של הקרן (קרניים גדולות יותר בדרך כלל יקרות יותר), צורת הקרן (קרניים בעלות צורה ייחודית או סימטרית מושכות מחיר גבוה יותר), מין האייל (קרני איילים מסוימים נחשבות יקרות יותר מאחרים) ומקור הקרן(קרניים שמקורן בציד חוקי עשויות להיות יקרות יותר מאלה שמקורן בציד לא חוקי). בגלל כל הגורמים הללו קשה מאוד לתת מחיר מדויק לקרן של אייל, אולם המחירים יכולים לנוע בין עשרות שקלים לכמה אלפי שקלים ואפילו יותר עבור קרניים נדירות או ייחודיות.

הידברות נותנת הזדמנות של פעם בשנה, לחתום על שותפות בכל זכויות הידברות והגאון הרב זמיר כהן לשנת תשפ"ה בזיכוי הרבים הגדול בעולם. לחצו כאן >>> או חייגו: 073-222-12-12
 

תגיות:שופראלול

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה