בריאות ותזונה

נוטלים תוספי תזונה? כדאי שתקראו את המחקר הזה 

בזמן שחשבתם שתוספי תזונה יכולים רק להועיל לכם ולשפר את בריאותכם, מחקר חדש קובע כי הם עלולים להזיק לכבד

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

תוספי תזונה זוכים לפופולריות גוברת בישראל וגם בעולם, אך מחקרים חדשים מזהירים כי מספר תוספים נפוצים עלולים להיות בעלי השפעות שליליות חמורות, במיוחד בכל הנוגע לבריאות הכבד. מחקר מאוניברסיטת מישיגן, שנערך בשיתוף עם מספר מוסדות בריאותיים, מצא כי שימוש בתוספי כורכום, תה ירוק, אשוואגנדה וגרסיניה קמבוג'יה, עשוי להוביל לפגיעות בכבד ואף לאשפוזים.

במחקר, שפורסם ב-JAMA Network Open, נבדקו קרוב ל-10,000 אנשים בארצות הברית בשנים 2017 עד 2021. התוצאות הראו ש-4.7% מהמשתתפים צרכו אחד משישה תוספי תזונה במהלך החודש האחרון, וביניהם כורכום, תה ירוק, גרסיניה קמבוג'יה, שמרי אורז אדום וקוהוש שחור.

לדברי ד"ר אליסה ליחיצוב, החוקרת הראשית מאוניברסיטת מישיגן, המשתמשים בתוספים עושים זאת בדרך כלל על דעת עצמם וללא ייעוץ רפואי מוסמך. השימוש בתוספים אלה מגוון: כורכום לטיפול בדלקות, תה ירוק להגברת הערנות, גרסיניה קמבוג'יה להרזיה, וקוהוש שחור להקלה על תסמינים של גיל המעבר.

מחקר קודם מ-2022 כבר העלה חששות לגבי עלייה במספר האשפוזים הקשורים לשימוש בתוספים אלה. נמצא כי שיעור האשפוזים בעקבות תופעות לוואי עלה מ-7% ל-20% בעשור האחרון, מה שמדגיש את החשיבות של הבנת הסיכונים. למרות זאת, החוקרים אינם ממליצים להפסיק את השימוש בתוספים, אלא להיזהר במיוחד בנוגע למינונים ולשלבם עם תרופות אחרות.

המלצות החוקרים כוללות ייעוץ עם גורם רפואי לפני נטילת תוספים, במיוחד כאשר מדובר בשימוש ממושך או בשילוב עם תרופות. הם גם קוראים לרשויות לשפר את הפיקוח הרגולטורי על ייצור ושיווק תוספי תזונה, על מנת למנוע פגיעות בריאותיות מיותרות.

לסיכום, תוספי תזונה עשויים להועיל במצבים מסוימים, אך חשוב להבין את הסיכונים הפוטנציאליים, ולהיות ערניים במיוחד.

תגיות:תזונהגיל מעבר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה