אבולוציה

האם הדור שלנו אינטליגנטי יותר ביחס לקודמיו? מחקר מפתיע

אחרי שנים שבהן התלבטו בשאלה: האם האינטליגנציה עולה בקביעות ככל שחולפות השנים, וכל דור אינטלקטואלי מקודמיו, מגיעים חוקרים ועושים סדר בנושא

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הדיון על אינטליגנציה בין דורות הוא נושא שהיה שנוי במחלוקת כבר שנים רבות. בימים אלו, לאור מחקרים שונים שמתפרסמים בנושא, מתעוררת שוב השאלה: האם הדור הצעיר אינטלקטואלי יותר מקודמיו?

"השאלה אם הדורות החדשים אינטליגנטים יותר מקודמיהם היא כדור שלג שגדל וגדל", אומרת פרופ' ג'ניפר קרול, מומחית לפסיכולוגיה קוגניטיבית. ד"ר פרדריק מרמן, חוקר חינוך, מוסיף: "הטכנולוגיה משנה את כללי המשחק. דור ה-Z גדל בסביבה שונה לחלוטין, והיכולות שהם מפתחים הן ייחודיות".

פרופ' קרול מציגה מחקרים שבוחנים את הדברים מתייחסים לתופעה הידועה כ"אפקט פליינ" (Flynn effect)  אשר מתארת עלייה מתמדת בממוצע ציוני ה-IQ במבחנים סטנדרטיים לאורך המאה העשרים. תופעה זו הובילה להשערה כי כל דור צעיר הינו אינטלקטואלי יותר מקודמו. עם זאת, החוקרים מציינים כי אפקט פליינ אינו בהכרח משקף עלייה באינטליגנציה עצמה, אלא שיפור ביכולות מסוימות הנמדדות במבחנים אלה, כגון חשיבה מופשטת ויכולת לפתור בעיות.  

החוקרים שדנו בנושא העלו מספר גורמים שמובילים לעלייה בציוני ה-IQ, וביניהם: תזונה טובה יותר ובריאות, מערכות חינוך מתקדמות וחשיפה מוקדמת לחינוך פורמלי, סביבה עשירה בגירויים אינטלקטואליים, וכן הם מציינים את הסיבה הפשוטה ביותר - שינויים במבנה ובתוכן של מבחני ה-IQ, אשר הם אלו תורמים לעלייה בציונים.

יחד עם זאת, מחקרים עדכניים מראים כי בעוד שציוני ה-IQ הממוצעים ממשיכים לעלות, ישנן דאגות לגבי יכולות קוגניטיביות אחרות, כמו יכולת הריכוז, הקשב והחשיבה הביקורתית, במיוחד בקרב הדורות הצעירים. סיבה אפשרית לכך היא החשיפה המוגברת לטכנולוגיה ולמידע, שעלולה להוביל להפרעות קשב וריכוז ולקושי לסנן מידע רלוונטי.

למרות היתרונות הברורים של החשיפה לטכנולוגיה, ישנם מחקרים המצביעים על השפעות שליליות על הקשב, הריכוז והיכולת ללמוד באופן עמוק. כמו כן, התלות הגבוהה בטכנולוגיה עלולה לפגוע ביכולות חברתיות ובינאישיות.

לסיכום, מציינת פרופ' קרול כי "אנו עדים לשינוי פרדיגמה בנושא, והאתגר שלנו כיום הוא לפתח כלים ומדדים חדשים שיוכלו להעריך את האינטליגנציה בצורה הוליסטית, תוך התייחסות למגוון היכולות והכישורים של הדור הצעיר".

הידברות נותנת הזדמנות של פעם בשנה, לחתום על שותפות בכל זכויות הידברות והגאון הרב זמיר כהן לשנת תשפ"ה בזיכוי הרבים הגדול בעולם. לחצו כאן >>> או חייגו: 073-222-12-12
 

תגיות:אינטיליגנציהטכנולוגיה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה