פרשת כי תצא

אור החיים הקדוש: דבר תורה קצר ומתוק על פרשת כי תצא

מחפשים דבר תורה לשולחן שבת? לפניכם פירוש קצר ומתוק לפרשת השבוע  - פרשת כי תצא, מתוך פירושו הנפלא של אור החיים הקדוש, הכולל עצות וחיזוקים בעבודת השם

אא

"וְרָאִיתָ בַּשִּׁבְיָה אֵשֶׁת יְפַת תֹּאַר וְחָשַׁקְתָּ בָהּ וְלָקַחְתָּ לְךָ לְאִשָּׁה" (דברים כ"א, י"א).

אור החיים מסביר בדרך רמז שהעולם כולו תלוי במעשים של עם ישראל. אם עם ישראל מתנהל בדרך טובה, אז העולם ממשיך להתקיים, בנוסף לכך, הקב"ה בעצמו שמח כאשר בני ישראל עושים רצונו ונוהגים בדרך ישרה. ואם לא עושים כך – חלילה קורה ההפך.

מכאן נלמד על החשיבות העצומה של מעשי האדם וההשפעה שלהם לא רק על סביבתו הקרובה אלא גם על היקום כולו.

כמו כן, אור החיים מדגיש שהדרך הישרה של עם ישראל תלויה בניצחון על יצר הרע. ככל שיעמדו מולו וינצחוהו  - כך התנהגותם תהיה יותר ביושר.

"ובדרך רמז תתבאר הפרשה על זה הדרך הנה כל בנין העולם וקיומו תלוי במעשה עם בני ישראל אם יטיבו דרכיהם העולם קיים וישמחו השמים ותגל הארץ, גם ה' אלהינו ישמח ויגל בנו. ויושר דרכם של ישראל תלוי בניצחון יצר הרע".

 

מלחמה נצחית עם היצר הרע

אור החיים הקדוש מציין שפסוקים אלה באים לעורר את האדם לכך שבשעה שהוא יורד מהעולם העליון (עולם הנשמות) לעולם הזה, עליו להיות מוכן מידית למלחמה רוחנית. החיים בעולם הזה הם מאבק מתמיד בין האדם לבין היצר הרע, ועל האדם להיות ערוך לכך.

"ובא הכתוב להעיר האדם כי ביציאתו מעולם העליון לבא לעולם הזה יהיה מוכן למלחמה".

אור החיים מזהיר את האדם שלא יחשוב שניצחון על היצר הרע הוא דבר קל שאינו דורש מאמץ. להיפך, זוהי מלחמה במלוא מובן המילה, שהרי זו מלחמה נצחית הנמשכת כל חייו בעולם הזה. המאבק על השליטה ביצר הרע הוא מלחמה לכל דבר ועניין, ולכן הפסוק נוקט בלשון מלחמה כדי להמחיש את העניין.

הוא מצטט את דברי חז"ל ממסכת אבות: "איזהו גיבור? הכובש את יצרו", ומדגיש שאין גבורה יותר גדולה מניצחון על היצר הרע, והוא ההישג הגדול ביותר שאדם יכול להגיע אליו. זו הגבורה האמיתית.

בסיום, אור החיים מסביר שהמילה "למלחמה" נכתבת כאן בצורה מיוחדת, עם פתח תחת האות למ"ד, כדי לרמוז על כך שזוהי המלחמה הידועה, מלחמת היצר.

"כי לא יחשוב שאין צריך תגבורת לניצחון זה אלא אדרבה לזו יקרא מלחמה על דרך אומרם (אבות פ"ד, מ"א) "איזהו גיבור הכובש את יצרו" שאין גבורה גדולה מזו. ולזה אמר "למלחמה" בפת"ח תחת הלמ"ד".

באמצעות הפירוש הזה, אור החיים קורא לאדם להיות מודע לאתגרים שמצפים לו בעולם הזה ולחשיבות הגדולה של ההתמודדות וההתגברות על היצר הרע.

הרב זמיר כהן - אם הקב"ה רוצה שנעשה טוב, מדוע הוא ברא את היצר הרע? צפו

העסקה המשתלמת בעולם: חותמים על שותפות מלאה עם הרב זמיר כהן וארגון הידברות. מיליוני זכויות בקליק אחד. 

לחתימה לחצו כאן

תגיות:אור החיים הקדושפרשת השבועפרשת כי תצאהרב זמיר כהן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה