לומדים מוסר

הרמ"ק מגלה: כך תוכל להידמות לבורא בכל יום מחדש

הרמ"ק על הדרך שבה נוכל להידמות לבורא: "ראוי שיתדמה אל פעולות הכתר שהן י"ג מדות של רחמים עליונות"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הציטוט היומי

"האדם ראוי שיתדמה לקונו ואז יהיה בסוד הצורה העליונה צלם ודמות, שאילו ידמה בגופו ולא בפעולות הרי הוא מכזיב הצורה ויאמרו עליו צורה נאה ומעשים כעורים. שהרי עיקר הצלם והדמות העליון הן פעולותיו, ומה יועיל לו היותו כצורה העליונה דמות תבנית אבריו ובפעולות לא יתדמה לקונו. לפיכך ראוי שיתדמה אל פעולות הכתר שהן י"ג מדות של רחמים עליונות...".

(הרמ"ק, תומר דבורה פרק א').

 

משמעות הציטוט

הדברים של הרמ"ק (רבי משה קורדובירו) בספרו תומר דבורה עוסקים באידיאל של דמיון האדם לבורא, אך לא רק מבחינה חיצונית או פיזית, אלא בעיקר מבחינת הפעולות והמידות המוסריות. הוא טוען כי האדם נברא בצלם ודמות הבורא, והמשמעות האמיתית של "צלם" ו"דמות" איננה רק תבנית הגוף, אלא גם תבנית הפעולות והמידות של האדם.

הרמ"ק מסביר שאם אדם דומה לבורא מבחינת מראה גופו בלבד, אך פעולותיו אינן משקפות את מידות הרחמים והחסד האלוקיות, הרי הוא מכזיב את הצורה האלוקית שהוענקה לו. במילים אחרות, תכלית האדם היא בפרט על הדמיון הפנימי, המוסרי והרוחני.

העיקר הוא שדמותו של האדם תתבטא בפעולותיו, שכן מידות הרחמים והחסד של הבורא הן אלו שמאפיינות את "הצורה העליונה". ולכן, האדם צריך להשתדל להידמות לבורא במידותיו, ובעיקר בי"ג מידות הרחמים, הנחשבות כמדרגות עליונות של חסד ורחמים.

הסיכום המרכזי של הדברים הוא שהדרך האמיתית ליישם את הדמיון לבורא היא באימוץ המידות המוסריות האלוקיות בחיי היום-יום, ולא רק בהיבט הפיזי או החיצוני של האדם.

 

כמה מילים על המחבר

רבי משה קורדובירו (רמ"ק) נפטר לפני 454 שנים (ה'רפ"ב, 1522 - כ"ג בתמוז ה'ש"ל, 1570). היה מחשובי מקובלי צפת במאה ה-16 ומחבר ספרי קבלה שהשפיעו על תורת האר"י הקדוש. לימים שימש כראש ישיבה בצפת ותלמידיו הבולטים היו רבי חיים ויטאל ורבי אליהו די וידאש. בין היתר חיבר את "אור יקר" - פירוש לספר הזוהר ולתיקוני הזוהר, ואת ספר המוסר "תומר דבורה" העוסק בתיקון המידות על פי י"ג מידות הרחמים.

הרב זמיר כהן - איך אפשר לומר שהאדם נברא בצלם אלוקים, והרי האלוקים אינו גוף ולא דמות הגוף? צפו

העסקה המשתלמת בעולם: חותמים על שותפות מלאה בעלת תוקף הלכתי בכל זכויות הידברות והגאון הרב זמיר כהן שליט"א. מיליוני זכויות בקליק אחד. לחתימה לחצו כאן
תגיות:תומר דבורההרב זמיר כהןהרמ"ק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה