עובדות ביהדות

עונג שבת, נשמה יתרה וגילוי אליהו: 7 מושגים מעולם היהדות שחייבים להכיר

רוצים לדעת יותר? 7 מושגים מרתקים מעולם היהדות שיקחו אתכם צעד קדימה, ויכניסו עומק ומשמעות לחייכם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

היהדות רוויה במושגים עשירים בעלי משמעות עמוקה, המשקפים את עקרונות האמונה והמסורת. הכירו את 7 המושגים הבאים.

1. עונג שבת

עונג שבת הוא מושג המתייחס להנאה הגשמית והרוחנית המיוחדת שיש לחוות ביום השבת. השבת נועדה להיות יום מנוחה ושמחה, ומצוות עונג שבת כוללת אכילת מאכלים משובחים, לבישת בגדים נאים ושמירה על אווירה רוחנית נעימה, כפי שנאמר "וקראת לשבת עונג" (ישעיהו נ"ח).

2. ברכה שאינה צריכה

המושג "ברכה שאינה צריכה" מתייחס לברכה שנאמרת שלא לצורך, למשל, אם אדם מברך פעמיים על אותו מאכל או מברך לפני עשיית מצווה שכבר קוימה. יש להימנע מברכות מיותרות, כיוון שזה נחשב כהוצאת שם שמיים לבטלה.

3. נשמה יתרה

בשבת האדם מקבל "נשמה יתרה" – תוספת של נשמה המעניקה לו יכולת רוחנית גבוהה יותר מהרגיל. הנשמה היתרה מסייעת לו לחוות את השבת באופן מיוחד ולהתמלא באנרגיות חדשות. בשבת, הנשמה היתרה גם מגבירה את השמחה, הרוגע והקשר הרוחני עם הקב"ה.

4. גילוי אליהו

"גילוי אליהו" מתאר מקרים בהם אליהו הנביא מתגלה לאנשים. המסורת היהודית מספרת שאליהו מופיע במצבים מיוחדים, בעיקר כדי להביא בשורה טובה או לסייע ליחידים. על פי המסורת, אליהו הוא זה שיבשר על בוא הגאולה.

5. ברכת האורח

ברכת האורח היא ברכה שמברך האורח את בעל הבית בתום הארוחה על הכנסת האורחים. הברכה נכתבה בגמרא במסכת ברכות והיא כוללת בקשה שהבית יהיה מלא ברכה, עושר ושמחה, ושלא יהיה חסר בו דבר.

6. זימון

זימון הוא מנהג לפני אמירת ברכת המזון, כאשר אוכלים ביחד לפחות שלושה אנשים. אחד מהמשתתפים מזמן את האחרים לברך יחד את ברכת המזון.

7. פרקי אבות

פרקי אבות הם מסכת מהמשנה המכילה אוסף של אמרות מוסריות והדרכות לחיים. הפרקים עוסקים בענייני תיקון המידות, יושר אישי, יחסים בין אדם לחברו ואמונה בה'. המסכת נלמדת במיוחד בתקופת ספירת העומר, כדי לשפר את המידות ולהיות ראויים לקבלת התורה.

הידברות נותנת הזדמנות של פעם בשנה, לחתום על שותפות בכל זכויות הידברות והגאון הרב זמיר כהן לשנת תשפ"ה בזיכוי הרבים הגדול בעולם. לחצו כאן >>> או חייגו: 073-222-12-12
 

תגיות:עונג שבתפרקי אבות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה