השואה

המרד בטרבלינקה: התוכנית שהובילה לבריחה הגדולה ממחנה ההשמדה

היהודים הובלו חסרי ישע בין שורות של אנשי ס"ס ושומרים אוקראיניים האוחזים בנשק אוטומטי ובכלבי תקיפה. כל פעולה הכי קטנה הסתיימה בתגובה אכזרית ובלתי אפשרית

טרבלינקה (צילום: shutterstock)טרבלינקה (צילום: shutterstock)
אא

מחנות הריכוז שהוקמו בשואה ע"י הנאצים ימ"ש תוכננו בקפידה, כחלק מתוכנית שיטתית למנוע לגמרי כל זיק של עצמאות, יזמה ופעולה מצד המוני היהודים הנדכאים. קשה מאד היה להתמרד מול הגייסות הנאציים. כל פעולה הכי קטנה נתקלה בענישה קולקטיבית, היהודים הגיעו למחנה אחרי ימים של הרעבה וחודשים של הסתתרות ודיכוי, בתוך מערכת משומנת של הונאה.

למרות זאת היו מספר אירועי מרד. מלבד מרד גטו ורשא המפורסם, היו גם מרידות בתוך מחנות הריכוז. אחת המרידות המוצלחות, באופן יחסי, היתה ההתקוממות במחנה טרבלינקה.

מחנה הריכוז טרבלינקה הוקם בקרבת העיירה הפולנית טרבלינקה, כ-80 ק"מ מוורשא. תכליתו של המחנה היתה השמדת יהודים, כאשר הרוב המוחלט מובל להשמדה באמצעים אכזריים שונים, והמיעוט מופקד על ניצול השלל ופינוי הגופות. בצורה כזו הושמדו כ-800,000 יהודים.

יהודים בנו את המחנה בעבודת כפיה, יהודים תפעלו בכפיה את מערכת ההמתה והבזיזה. במשך כשנה הושמדה כמות עצומה של יהודים, בעוד כ-200 יהודים נאלצים לנהל זאת בפועל, בפיקוחם של כ-40 אנשי ס"ס נאצים בלבד.

כאמור, קשה מאד היה להתקומם נגד הנאצים. היהודים הובלו חסרי ישע בין שורות של אנשי ס"ס ושומרים אוקראיניים האוחזים בנשק אוטומטי ובכלבי תקיפה. כל פעולה הכי קטנה הסתיימה בתגובה אכזרית ובלתי אפשרית. בספטמבר 1942 דקר אחד היהודים את הנאצי מאקס ביאלה, והרגו בסכין שהסתיר לשם כך. בתגובה הרגו הנאצים 150 יהודים, ולכן יהודים נרתעו מלהתקומם, מה שיוביל לענישה קולקטיבית של אחיהם.

את המרד תכננו שלשה אנשים: ז'לומר בלוך, קצין יהודי לשעבר בצבא צ'כוסלובקיה, משה לובלינג וצבי ליבקינד, מהעיר צ'נסטוחובה. אליהם הצטרפו שישים איש משוכני המחנה. המורדים השתלטו על מחסן הנשק של הגרמנים, וניתקו את קווי הטלפון למניעת אפשרות של הזעקת תגבורת. אמנם הם לא הספיקו לנתק את החשמל עד שהמרד התגלה. למרות זאת הם נלחמו בגבורה, הרגו רבים מן הנאצים ומן השומרים האוקראיניים, פרצו את גדרות המחנה ונמלטו אל היערות מסביב. כמאתיים אסירים הצליחו לברוח, מתוכם נורו או הוסגרו על ידי ה"פולנים הטובים" שבאזור כ-130.

70 שרדו את המלחמה.

בעת המרד הוצת ונשרף המחנה, והנאצים אילצו את היהודים שלא הצליחו לברוח לפרק את המחנה כולו, ולהשמיד כל זכר למתקני ההמתה המתועבים שהיו בו, שכן הבינו שהבורחים יפיצו את התיאורים לעולם. לאחר פירוק המחנה נורו כל היהודים הנותרים, והנאצים הקימו במקום חווה אוקראינית, כדי לכסות על פשעיהם.

מבין כל הנאצים שניהלו את המחנה המתועב, נידונו רק חמישה למאסר עולם. מפקד המחנה בעת הקמתו, אימפריד אברל, התאבד.

במחנה זה פעל רוצח אוקראיני מתועב שכונה "איוון האיום". הוא הוסגר לישראל לפני כארבעים שנה, אלא שבית המשפט הישראלי זיכה אותו מחמת הספק, שמא אין זיהויו חד משמעי.

הידברות נותנת הזדמנות של פעם בשנה, לחתום על שותפות בכל זכויות הידברות והגאון הרב זמיר כהן לשנת תשפ"ה בזיכוי הרבים הגדול בעולם. לחצו כאן >>> או חייגו: 073-222-12-12
 

תגיות:שואהמרד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה