היסטוריה וארכיאולוגיה

הפיל, היהודי והשליט המוסלמי: המשלחת הסודית שחצתה את הרי האלפים

דמות ענקית התנהלה לאיטה במעלה הדרך לכיוון המעבר. לא ניתן היה לזהותה, אך הקול שהשמיעה היה מוזר ולא מוכר. האם מפלצת מתקרבת?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מעבר האלפים סאן ברנר משמש כדרך בינלאומית לחציית הרי האלפים, שמפרידים בין איטליה לצרפת ולמדינות מערב אירופה. בשנת 800 בערך, לפני כאלף ומאתיים שנה, בשעת בוקר מוקדמת, היה מעבר סאן ברנר שרוי בערפל, כפי שהוא בחלק גדול מהזמן, ובפרט בשעות הבוקר. במעבר שוכנת אכסניה קטנה, עתיקת יומין. תנועה מוזרה התרחשה מכיוון עמק נהר הדורה: דמות ענקית התנהלה לאיטה במעלה הדרך לכיוון המעבר. לא ניתן היה לזהותה, אך הקול שהשמיעה היה מוזר ולא מוכר. האם מפלצת מתקרבת?

שומרי המעבר עמדו דרוכים, חרבותיהם בידיהם. יושבי האכסניה שפשפו את עיניהם וניסו לצפות מן החלונות, ואפילו בעלי חיים קטנים משוכני היערות שמסביב חצו את הדרך במרוצה.

לאחר כמה דקות הגיע היצור אל מעבר האלפים עצמו. היה זה פיל עצום ממדים. באירופה אין פילים, ויושבי המקום הכפריים לא ראו פיל מימיהם. הפעם הקודמת שבה עבר פיל במעבר הגבול הזה היה אלף שנים קודם לכן, כאשר המצביע הקרתגי חניבעל נלחם ברומאים, ולשם כך חצה את הרי האלפים יחד עם עדר פילים שהביא איתו מאפריקה (קרתגו היא בצפון אפריקה). בפעם הזאת הגיע פיל אחד בודד, כאשר באפסר שלו מחזיק אדם שנראה כיהודי.

היהודי פנה אל שומרי הגבול בגרמנית צחה, והסביר כי הוא שליח מאת החליף העבאסי הגדול הרון אל ראשיד, אל הקיסר קארל הגדול. הרון אל ראשיד היה אחרון השליטים המוסלמים הנאורים. הוא תמך בלימוד חכמות ובהשכלה, והקים את "בית אל חיכמה", כמין אוניברסיטה קדומה, שמשמעות שמה הוא "בית החכמה", שם פותחו ענפי מדע מתקדמים יחסית לתקופתם, הרבה מעבר למה שניתן היה ללמוד באירופה. ענפי המדע שפותחו בבית אל חיכמה נושאים שם ערבי. משם הגיעו המונחים "אלגוריתם", "אלגברה", "אלכימיה" וגם "אלכוהול"... על החליף הרון אל ראשיד נכתב הספר "סיפורי אלף לילה ולילה". הוא גם בנה את "בריכת הקשתות" ברמלה, שקיימת עד ימינו.

אל ראשיד יצר קשר עם הקיסר קארל הגדול, הקיסר הראשון של "האימפריה הרומית הקדושה", ששלט על רוב מערב אירופה. אל ראשיד ישב בבגדד, ומשלחות יצאו מבגדד לעיר הגרמנית אאכן, שם שכן ארמונו של קארל הגדול. במשלחת שבה אנו עוסקים נשלח פיל. שמו של הפיל היה אבו על עבאס, ועל גבו של הפיל היו מכשירים משוכללים שהמציאו באוניברסיטה המוסלמית של אל ראשיד: שעון מים, מחשבון ניווט אנלוגי בשם "אצטרולב" ועוד. אלו היו מתנותיו של אל ראשיד, שייצג בזמנו את הקידמה והמדע, לקיסר אירופה.

בראש המשלחת הועמד יהודי, יצחק בן יעקב. אנשי המשלחת האחרים לא שרדו את הדרך, ולכן הוביל יצחק בן יעקב את הפיל לבדו. יהודי ופיל חוצים את העולם המיושב של אז, מבגדד ועד עמק הריין בגרמניה. מדוע שלחו המלכים הגדולים האלו את השליחויות החשובות והמסוכנות בידי יהודים? יהודים נחשבו כגורם ניטרלי, שאפשר לסמוך עליו, ובפרט בכל מה שנוגע לתיווכים ושליחויות בינלאומיות היתה העדפה ליהודים, שכן בכל מקום בעולם יש יהודים, וכך יהודי מסתדר בכל מקום. תמיד הוא יכול למצוא יהודים מקומיים ולהיעזר בהם מבחינה כלכלית, מבחינת הגנה ומבחינת מקום לינה ומזון, ותמיד הוא יכול לדבר איתם כמה מילים בעברית ולמצוא שפה משותפת. שליח גרמני של אז לא יכל להסתדר בשום צורה ברגע שיצא מגבולות גרמניה, כי לא היה מוצא אדם אחד שידבר את שפתו. לכן היהודים היו דומיננטיים מאד במסחר באותם ימים, שכן היתה להם רשת טבעית של בני ברית בכל מקום בעולם.

הידברות נותנת הזדמנות של פעם בשנה, לחתום על שותפות בכל זכויות הידברות והגאון הרב זמיר כהן לשנת תשפ"ה בזיכוי הרבים הגדול בעולם. לחצו כאן >>> או חייגו: 073-222-12-12
 

תגיות:הרי האלפיםהיסטוריה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה