בריאות ותזונה

שוקלים להוריד סוכר מהתפריט? הנה מה שמצפה לכם (וזה לא מה שחשבתם)

החלטתם להפסיק עם הסוכר? בחירה נבונה! אך לפני שתצפו לשינויים מיידיים, כדאי להבין כיצד הגוף שלכם יגיב במהלך השבועות הראשונים – וזה עשוי להפתיע אתכם

אא

אם אתם שוקלים להיפרד מהסוכר המעובד ולהתחיל דיאטה חדשה, אתם לא לבד. יותר ויותר אנשים מתנסים בדיאטה נטולת סוכר, מתוך רצון לשפר את המצב הבריאותי, לרדת במשקל או פשוט להרגיש טוב יותר. הסוכר נמצא כמעט בכל מקום - בלחם, ברטבים, במשקאות, ואפילו במזונות שאנחנו חושבים שהם "בריאים" (הידעתם שאפילו בממרח תמרים מוסיפים עוד סוכר?!). אבל מה יקרה לגוף שלנו אם נחליט להיפרד ממנו סופית?

רגע, למה בכלל להוריד סוכר?

אם אתם שואלים את עצמכם למה בכלל להוריד סוכר, הנה כמה סיבות טובות:

1. משקל: סוכר הוא מקור של קלוריות "ריקות", כלומר הוא מספק אנרגיה מהירה אבל לא ממש תורם לגוף מבחינה תזונתית. לעומת זאת, מזונות טבעיים שמכילים סוכר, כמו פירות, מכילים גם סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים, ולכן הם נחשבים יותר מזינים מסוכר מזוקק – לבן או חום (כן, גם סוכר חום הוא לא ממש בריא).

2. עור זוהר: ישנם לא מעט דיווחים על אנשים שהפסיקו לצרוך סוכר וגילו להפתעתם שפתאום עור הפנים שלהם נראה טוב יותר, חלק יותר ופחות מגורה. הסיבה לכך היא שסוכר יכול לעורר תהליכי דלקת בגוף, מה שעלול להוביל להתפרצויות של אקנה והחמרת מצבים עוריים אחרים. כמו כן, צריכת סוכר מרובה יכולה להאיץ את תהליך ההזדקנות של העור. לכן, עם הפסקת צריכת הסוכר המזוקק, העור נראה הרבה יותר זוהר.

3. רמת אנרגיה יציבה: כשאתם צורכים סוכר, הוא מתפרק במהירות במערכת העיכול וגורם לעלייה מהירה של רמות הסוכר בדם. עלייה זו מעניקה "בוסט" מידי של אנרגיה, אך לאחר זמן קצר הגוף מגיב בהפרשת אינסולין שמפחיתה את רמות הסוכר בדם במהירות. כתוצאה מכך, יש ירידה חדה באנרגיה, מה שיכול להוביל לתחושת עייפות, ערפול מוחי ולעיתים לתחושת רעב מוגברת. אם תפסיקו לצרוך סוכר, האנרגיה שלכם תתאזן ולא תרגישו יותר את הנפילות האלה.

4. מצב בריאותי טוב יותר: מחקרים מראים שצריכת יתר של סוכר קשורה למחלות לב, סוכרת, השמנה ואפילו בעיות במערכת החיסון. ובינינו, מי לא רוצה להימנע מזה?

אבל כמו עם כל דבר טוב, ההתחלה היא החלק הקשה. זה מה שעלול לקרות לגוף שלכם כשתתחילו את המסע ללא סוכר:

השבוע הראשון - קשה, אבל יעבור

לכל אחד זה ירגיש קצת אחרת, אבל בשבוע הראשון אחרי שמפסיקים עם הסוכר המעובד, אפשר לחוות כמה תופעות לוואי פיזיות ורגשיות. הגוף, שעד עכשיו היה רגיל לקבל את מנת הסוכר שלו על בסיס קבוע, מתחיל להתנגד.

1. כאב ראש ועצבנות

הגוף שלכם יתגעגע לסוכר, ואין מה לעשות - זה עשוי לבוא לידי ביטוי בכאבי ראש ובמצב רוח לא הכי טוב. חשוב להבין שזו תגובה נורמלית. זה כמו שהגוף אומר, "היי, איפה כל הדופמין שלי?" (כן, הסוכר גורם לשחרור של דופמין במוח, שזה בעצם ההורמון שגורם לנו להרגיש שמחים). החדשות הטובות? זה עובר תוך כמה ימים.

2. תשוקה עזה למתוקים

ביום השלישי או הרביעי, ייתכן שתמצאו את עצמכם חולמים בהקיץ על קינוחים ועוגות. אבל ברגע שתעברו את התקופה הזאת, התשוקה הזו תתחיל להיחלש, במיוחד אם תבחרו בתחליפים בריאים. לא מעט אנשים מגלים שהם פתאום נהנים יותר מהטעם הטבעי של פירות וירקות של תה צמחים לא ממותק.

3. עייפות

אתם עלולים להרגיש עייפים או מותשים בהתחלה. הסיבה לכך היא שהגוף שלכם היה רגיל לקבל "בוסט" מהיר של אנרגיה מסוכר ועכשיו הוא צריך ללמוד להפיק אנרגיה ממקורות אחרים, כמו שומנים וחלבונים. זה תהליך הסתגלות, וכשתעברו אותו, תרגישו יותר יציבים ומלאי אנרגיה לאורך היום.

מה קורה אחרי כמה שבועות?

אחרי ששרדתם את השבוע הראשון (או השני, תלוי בכם), דברים מתחילים להיראות אחרת. אנשים מדווחים שהם מרגישים קלילים יותר, יש להם יותר אנרגיה, והם אפילו פחות רעבים במשך היום.

1. שיפור במצב העור

מצב העור שלכם עלול להשתפר, להיות פחות שמנוני עם פחות סיכויים לפצעונים. הסיבה לכך היא שסוכר עלול לגרום לדלקות בגוף, מה שמשפיע על העור. ברגע שמורידים אותו מהתפריט, הגוף מרגיש פחות עומס והדלקתיות יורדת.

2. שיפור בתפקוד המוח

אתם עשויים להרגיש חדים יותר מבחינה מנטלית. הרבה אנשים מדווחים שהם פתאום חושבים יותר בבהירות, הזיכרון משתפר ויש להם יותר מיקוד. זה קורה כי רמות הסוכר בדם מתייצבות ולא עולות ויורדות כל הזמן.

3. שינה טובה יותר

גם השינה יכולה להשתפר. סוכר משפיע על רמות האנרגיה שלנו לאורך היום, וכשהן יציבות יותר, אנחנו גם ישנים טוב יותר בלילה.

איך מתמודדים עם זה?

אז הבנתם שזה לא פשוט בהתחלה, אבל איך אפשר להפוך את התהליך לנסבל ואפילו מהנה?

1. הדרגה היא המפתח

לא חייבים להפסיק עם הסוכר בבת אחת. אפשר להתחיל בהדרגה. למשל, להוריד קודם את המשקאות הממותקים, ואז לעבור למזון מעובד ומלאכותי. ככל שהגוף יסתגל בהדרגה, כך התהליך יהיה קל יותר.

2. מצאו תחליפים טעימים

כדי לא להרגיש בחסרונו של הסוכר, אפשר למצוא תחליפים טבעיים ובריאים. למשל, פירות טריים, תמרים או אפילו קצת דבש יכולים להרגיע את הרצון למתוק. חשוב לציין כי הרמב"ם התייחס לדבש כחומר טבעי ובריא שיכול להיות מועיל, אך הזהיר שלא להרבות באכילתו, כי כמות מוגזמת ממנו עלולה להזיק לבריאות, במיוחד לאנשים מסוימים.

3. שתייה מרובה של מים

מים הם החברים הכי טובים שלכם בתהליך הזה. הם עוזרים לגוף להתנקות ומונעים תחושות עייפות. שתו הרבה מים, במיוחד בימים הראשונים.

4. התמדה היא המפתח

כמו כל שינוי בהרגלים, התמדה היא שם המשחק. בהתחלה זה אולי נראה קשה, אבל ככל שתמשיכו, תגלו שזה הופך לקל יותר, וכמובן - התוצאות יהיו שוות את זה.

תחליפים בריאים לסוכר

הנה כמה אופציות לתחליפי סוכר בריאים יותר שתוכלו לשלב בתזונה שלכם במקום סוכר לבן:

פירות טריים

פירות כמו תמרים, בננות, תפוחים ואגסים מכילים סוכרים טבעיים ומספקים גם סיבים, ויטמינים ומינרלים חיוניים. הם יכולים להוות תחליף מצוין לקינוח מתוק והכי כיף להכין מהם שייקים מרעננים ואפילו גלידת סורבה טעימה ובריאה.

דבש

דבש הוא תחליף טבעי לסוכר שמכיל נוגדי חמצון ורכיבים אנטי-בקטריאליים. חשוב להשתמש בו במתינות, מכיוון שהוא עדיין מכיל סוכר טבעי וקלוריות, אך הוא עשיר יותר תזונתית מסוכר לבן.

סירופ מייפל טבעי

סירופ מייפל טבעי הוא תחליף מתוק שעשוי מעץ המייפל ומכיל נוגדי חמצון ומינרלים כמו מנגן ואבץ. הוא מתאים לשימוש במגוון מתכונים ובשייקים.

סטיביה

סטיביה הוא ממתיק טבעי שמקורו בצמח הסטיביה. הוא ללא קלוריות ואינו משפיע על רמות הסוכר בדם, ולכן הוא מתאים גם לחולי סוכרת (לאחר התייעצות עם רופא לגבי מינון נכון שלא יזיק להם). הסטיביה חזק מאוד בטעם שלו, כך שמספיק להשתמש בכמות קטנה ממנו.

סוכר קוקוס

סוכר קוקוס מופק מפרחי עץ הקוקוס ויש לו אינדקס גליקמי נמוך יחסית לסוכר לבן. עם זאת, כמו עם כל סוג של סוכר, חשוב לצרוך אותו במתינות.

פירות יבשים

פירות יבשים כמו תמרים, צימוקים או משמשים יכולים להוות תחליף מצוין לסוכר, גם באפייה. הם מכילים סוכר טבעי, אך גם סיבים ורכיבים תזונתיים נוספים שהופכים אותם לבריאים יותר מסוכר מזוקק.

מולסה (דבשה)

מולסה היא תוצר לוואי בתהליך הפקת סוכר, אך היא עשירה במינרלים כמו ברזל, סידן, מגנזיום ואשלגן. היא מתוקה מאוד ויכולה לשמש כתוספת למשקאות חמים או בבישול.

סירופ אגבה

סירופ אגבה הוא ממתיק טבעי שמגיע מצמח האגבה. הוא מכיל כמויות גבוהות של פרוקטוז, ולכן יש להשתמש בו במתינות, אך הוא עדיף על סוכר מזוקק במקרים מסוימים בשל האינדקס הגליקמי הנמוך שלו.

הערה חשובה

חשוב לזכור שגם תחליפים טבעיים לסוכר, כמו דבש, סירופ מייפל וסוכר קוקוס, עדיין מכילים סוכר ויכולים להעלות את רמות הסוכר בדם. עבור חולי סוכרת או אנשים המנסים לשמור על רמות סוכר יציבות, חשוב לצרוך את התחליפים הללו במתינות. תמיד מומלץ להתייעץ עם רופא או דיאטנית לפני השימוש בתחליפים אלה כחלק מהתפריט היומי.

* התוכן בערוץ זה אינו מהווה חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי

הידברות נותנת הזדמנות של פעם בשנה, לחתום על שותפות בכל זכויות הידברות והגאון הרב זמיר כהן לשנת תשפ"ה בזיכוי הרבים הגדול בעולם. לחצו כאן >>> או חייגו: 073-222-12-12
 

תגיות:דיאטהתזונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה