חודש אלול

אִם אָפֵס רֹבַע הַקֵּן: הפיוט שמגלה את הכאב העמוק של חורבן הבית

הפיוט "אם אפס רובע הקן" פונה אל הקב"ה בבקשה למחילה וישועה, ומזכיר את זכות אבות אברהם ויצחק כדי לעורר רחמי ה'. הפיוט עוסק בבקשה לכפרה, בהיעדר אפשרות להקרבת קרבנות בעקבות חורבן בית המקדש. בואו נכיר את הפיוט מקרוב

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הפיוט "אם אפס רובע הקן" הוא אחד מהפיוטים המרכזיים הנאמרים בתקופת חודש אלול ועשרת ימי תשובה. פיוט זה פותח וסוגר בפנייה אל הקב"ה, בבקשה למחילה וישועה. מכיוון שאין אפשרות לכפרה דרך הקרבת קרבנות, שכן בית המקדש חרב והשכינה הסתלקה, המשורר מעורר את רחמי ה' על בניו באמצעות הזכרת זכות אבותיו, אברהם ויצחק.

 

אם אפס רובע הקן / רבי אפרים בר יצחק מרגנסבורג

אִם אָפֵס רֹבַע הַקֵּן / אֹהֶל שִׁכֵּן אִם רִקֵּן / אַל נָא נֹאבְדָה כִּי עַל כֵּן / יֵשׁ לָנוּ אָב זָקֶן

פָּנִים לוֹ תַּכִּיר / וְצִדְקוֹ לְפָנֶיךָ נַזְכִּיר / קַח נָא בֵּן יַקִּיר / וְנִמְצָה דָמוֹ עַל הַקִּיר

רָץ אֶל הַנַּעַר לְהַקְדִּישׁוֹ / וְנָפְשׁוֹ קְשׁוּרָה בְּנַפְשׁוֹ / עִטְּרוֹ בָּעֵצִים וְאִשּׁוֹ / נֵזֶר אֱלֹהָיו עַל רֹאשׁוֹ

יָחִיד הוּקַל כַּצְּבִי / עָנָה וְאָמַר אָבִי / הִנֵּה הָאֵשׁ וְהֶעָצִים נָבִיא / וּתְשׁוּרָה אֵין לְהָבִיא

מִלִּים הֱשִׁיבוֹ מִלְּהַבְהִילוֹ / וַיַּעַן וַיֹּאמֶר לוֹ / בְּנִי אֱלֹהִים יִרְאֶה לוֹ / וְיוֹדַע יְיָ אֶת אֲשֶׁר לוֹ

בְּמִצְוָתְךָ שְׁנֵיהֶם נִזְהָרִים / וְאַחֲרֶיךָ לֹא מְהַרְהֲרִים / חָשׁוּ וְהָלְכוּ נִמְהָרִים / עַל אַחַד הֶהָרִים

רָאוּ אֵד תְּלוּלָה / מִהֲרוּ עֲצֵי עוֹלָה / יַחַד בְּאַהֲבָה כְלוּלָה / יַשְּׁרוּ בָּעֲרָבָה מְסִלָּה

רָאָה יָחִיד כִּי הוּא הַשֶּׂה / נָאַם לְהוֹרוֹ הַמְּנֻסֶּה / אָבִי אוֹתִי כַּכֶּבֶשׂ תַּעֲשֶׂה / לֹא תַּחְמֹל וְלֹא תְּכַסֶּה

בִּי חָפֵץ וְנִכְסֹף / לְבָבִי לֹוֹ לַחֲשׂף / אִם תִּמְנָעֵנִי סוֹף / רוּחִי וְנִשְׁמָתִי אֵלָיו יֶאֱסֹף

יָדָיו וְרַגְלָיו עָקַד / וְחַרְבּוֹ עָלָיו פָּקַד / לְשׂוּמוֹ עַל הָעֵצִים שָׁקַד / וְהָאֵשׁ עַל הַמִּזְבֵּחַ תּוּקַד

צַוָּאר פָּשַׁט מֵאֵלָיו / וְאָבִיו נִגַּשׁ אֵלָיו / לְשָׁחֳטוֹ לְשֵׁם בְּעָלָיו /וְהִנֵּה יְיָ נִצָּב עָלָיו

חֲקֹר אֶת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה / הָאָב עַל בְּנוֹ לֹא חָסָה / וְלִבּוֹ אֶל כַּפַּיִם נָשָׂא / וְיָרֵא אֱלֹהִים אֶת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה

קָרָא מֵרֶחֶם מִשְּׁחָר / תִּמּוּר בִּנְךָ הַנִּבְחָר / וְהִנֵּה אַיִל אַחַר / וַעֲשֵׂה אַל תְּאַחַר

חֲלִיפֵי אַזְכָּרָתוֹ / תִּכּוֹן כְּהַקְטָרָתוֹ / וְתַעֲלֶה לְךָ תִּמְרָתוֹ / וְהָיָה הוּא וּתְמוּרָתוֹ

זִכָּרוֹן לְפָנֶיךָ בַּשַּחַק / לָעַד בַּסֵּפֶר יוּחַק / בְּרִית עוֹלָם לֹא יוּמְחַק / אֶת אַבְרָהָם וְאֶת יִצְחָק

קוֹרְאֶיךָ בָּאִים לִקֹּד / בְּצֶדֶק עֲקֵדָה תִּשְקֹד / וְצֹאנְךָ בְּרַחֲמִים תִּפְקֹד / פְּנֵי הַצֹּאן אֶל עָקֹד

עוֹרְרָה גְבוּרָתְךָ לְהָקִיץ נִרְדָּמִים / לְמַעַנְךָ תִּפְדֶּה חֲרֵדִים נִדְהָמִים / לְהַמְשִׁיךְ רַחֲמֶיךָ וַחֲסָדֶיךָ מִשְּׁמֵי מְרוֹמִים / אֵל מֶלֶךְ יוֹשֵׁב עַל כִּסֵּא רַחֲמִים:

 

זהות המחבר וזמן חיבור הפיוט

מחבר הפיוט הוא רבי אפרים בר יצחק מרגנסבורג, דמות מרכזית בתרבות היהודית של ימי הביניים. שמו מופיע באקרוסטיכון של הפיוט: "אפרים בר רבי יצחק חזק". רבי אפרים פעל במאה ה-12, והפיוט חובר במסגרת יצירתו הענפה והמשמעותית שהותירה חותם עמוק על הפיוט האשכנזי לדורותיו.

 

מקומו בסידור התפילה

פיוט זה נאמר בקהילות אשכנז ביום אחד מעשרת ימי תשובה, בהתאם למנהג לומר פיוט שעוסק בעקידת יצחק בכל אחד מימי עשרת ימי תשובה. בקהילות ספרד, הפיוט נאמר לאורך כל ימי הסליחות מתחילת חודש אלול. בנוסח הספרדי-ירושלמי, נהוג לומר את הפיוט גם לפני תקיעות השופר של היום השני של ראש השנה, מה שמדגיש את חשיבותו המיוחדת בתפילות הסליחות.

 

תוכן הפיוט

פתיחה – אובדן התקווה לחידוש הקורבנות

הפיוט נפתח במילים "אם אפס רובע הקן", המציינות את סיום התקווה לחידוש מהיר של עבודת הקורבנות במקדש. הקן, המוזכר כאן, מתייחס לקרבן הקן שהובא על ידי גרים לאחר גיורם. בעקבות חורבן המקדש, נוצר מצב שבו גרי צדק לא יכלו להביא את קורבנם, ונקבעה תקנה על ידי חכמים להפריש סכום קטן של "רבע" לצורך קניית הקורבן לעתיד. אולם, תקנה זו בוטלה על ידי רבן יוחנן בן זכאי מחשש למעילה בכסף המיועד לקרבן.

"אהל" (אוהל מועד) התרוקן, וכל שנותר לנו הוא "אב זקן" (אברהם אבינו).

הזכרת אבותינו וזכותם

הפיוט ממשיך בהזכרת האבות, ובעיקר אברהם אבינו, בהקשר של עקידת יצחק. פעולה זו מוצגת כאן כמחזקת את התקווה והבקשה לגאולה. השימוש בקטעי פסוקים מהתנ"ך משתלב בצורה מהודקת, המבוססת על מדרשים שונים המדברים על העקדה, ובכך מחזק את המסר המרכזי של הפיוט – תפילה ובקשה להיזכר בזכות האבות.

סיום – בקשה לגאולה

הפיוט מסיים בבקשה לזכור את הברית שכרתו אבותינו, אברהם ויצחק, עם הקב"ה ואת זכות העקדה. זהו רגע של תחינה עזה לה' שיזכור את הברית הקדושה וישיב את העם היהודי אל ימיו הטובים, לתקופה שבה עבודת המקדש הייתה בלב החיים הדתיים.

 

מבנה הפיוט מבחינה אומנותית ספרותית

האקרוסטיכון ושיבוץ פסוקים

אחד המאפיינים הבולטים של הפיוט הוא האקרוסטיכון שבו מופיע שמו של המחבר – "אפרים בר רבי יצחק חזק". שימוש באקרוסטיכון היה נפוץ בפיוטי ימי הביניים, והיווה דרך לעגן את שמו של המחבר בתוך היצירה עצמה. מעבר לכך, פיוט זה משלב בתוכו קטעי פסוקים מהתנ"ך, היוצרים רצף טקסטואלי הרמוני ומקנים לפיוט מימד נוסף של עומק.

הנגינה והלחנים

פיוט זה נאמר בקהילות אשכנז בניגון סליחות כללי, ללא מנגינה מיוחדת המוקדשת לו. לעומת זאת, בקהילות ספרד זכה הפיוט ללחנים רבים ומגוונים, המתאימים לעדות השונות שבהן הוא נאמר. הלחנים הללו מעניקים לפיוט חיים וצליל ייחודי, המעצימים את חוויית התפילה והבקשה הנישאת בו.

 

הפיוט "אם אפס רובע הקן" מהווה חלק בלתי נפרד ממסורת התפילה היהודית, המשקפת את הכמיהה לבניין המקדש מחדש ולחידוש עבודת הקורבנות. האומנות הספרותית המשתקפת בו, יחד עם השילוב העדין בין מסורת אשכנז לספרד, יוצרים פיוט מרגש ורב עוצמה.

תגיות:אלולפיוטים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה