פרשת כי תבוא

אור החיים הקדוש: דבר תורה קצר ומתוק על פרשת כי תבוא

מחפשים דבר תורה לשולחן שבת? לפניכם פירוש קצר ומתוק לפרשת השבוע  - פרשת כי תבוא, מתוך פירושו הנפלא של אור החיים הקדוש, הכולל עצות וחיזוקים בעבודת השם

אא

"וְעָנִיתָ וְאָמַרְתָּ לִפְנֵי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ אֲרַמִּי אֹבֵד אָבִי וַיֵּרֶד מִצְרַיְמָה וַיָּגָר שָׁם בִּמְתֵי מְעָט וַיְהִי שָׁם לְגוֹי גָּדוֹל עָצוּם וָרָב" (דברים כ"ו, ה').

בפסוק זה אור החיים הקדוש מסביר את תחבולות יצר הרע מרגע כניסתו לגוף האדם.

בהתחלה יצר הרע נכנס אל האדם כמו "גר" – אורח זמני ולא קבוע. בדומה לאדם שבא להתארח בבית לזמן קצר ועתיד לצאת לדרכו, כך גם יצר הרע נכנס בתחילה באופן לא משמעותי ולא חזק. זהו השלב שבו הפיתוי עדיין קטן יחסית, והאדם עדיין מסוגל לשלוט עליו בקלות.

אור החיים מציין את הפסוק משמואל ב' (יב) ואת דברי הגמרא במסכת סוכה (נב:) כדי לחזק את הרעיון שהיצר הרע מגיע בהתחלה כשהוא נקרא "הלך", לאחר מכן נקרא "אורח" ולבסוף נקרא "איש".

"ואומרו ויגר שם כי בתחילה נכנם כגר כאומרו (ש"ב י"ב) ויבא הלך וגו', (סוכה נ"ב:)".

בתחילה, יצר הרע מתגורר אצל האדם ב"כוחות מועטים", כלומר השפעתו חלשה. אולם ככל שהאדם נכנע לפיתוי ונותן לו מקום בחייו, היצר הרע מתעצם. התהליך הזה מתואר בביטוי "ויהי שם לגוי גדול עצום", כלומר יצר הרע מתחזק, צובר כוח ומשתלט על האדם עד שנהיה "עצום ורב". האדם עצמו אחראי להעצמת כוחות היצר הרע, בכך שהוא נכנע לפיתויים שוב ושוב.

"במתי מעט פירוש בכוחות מועטים, ואח"כ מתרבים כוחותיו על ידי האדם עצמו והוא אומרו ויהי שם לגוי גדול עצום".

 

"וסלחת לעווני כי רב הוא"

כאן אור החיים הקדוש מציין את פירוש האר"י הקדוש, שסיום הפסוק "וסלחת לעוני כי רב הוא" (תהלים כה) מתייחס לגודלו של המפתה לעוונות – יצר הרע עצמו. במילים אחרות, כי גדול כוחו של היצר הרע, והוא ה"כוח הרב" שמפתה את האדם לחטוא, ולכן אנו מבקשים מהקב"ה שיתחשב בנתון הזה ויסלח לנו.

"ורב בסוד (תהלים כ"ה) וסלחת לעוני כי רב הוא, ופירוש הרב האר"י ז"ל שחוזר אל המפתה כי רב הוא".

אור החיים הקדוש מסיים בכך שהוא מביא את ראיה לכוחו הגדול של יצר הרע בגוף האדם, מכך שהקב"ה ציווה אותנו ביום הכיפורים לקחת גורל אחד לה' וגורל אחד לעזאזל. שני שעירים שבאמצעות סמיכת הגוף עליהם מוציא הסומך ומרוקן מגופו את כוחות הרע ומעבירם לשעירים, כשהכהן הגדול משמש כשליח של כל עם ישראל לעניין זה, ובמותם של השעירים נעקר הרע מהאדם. מכאן לומדים כמה גדול כוחו של יצר הרע עד שזקוקים לשני שעירים כדי לעקור אותו.

"והראיה שציוה ה' ביום הכיפורים גורל א' לה' וגורל א' לעזאזל".

על פי פירוש זה ניתן ללמוד עיקרון חשוב - כיצד יצר הרע, שמתחיל כדבר קטן ולא מאיים, יכול לגדול ולהתעצם אם לא משתלטים עליו בזמן, והפתרון הוא להכיר בכוחו ולהתמודד איתו מההתחלה בעזרת כוחות של קדושה ותשובה.

הרב שניר גואטה - כשהיצר הרע לא נתן לרב שניר לעזוב את הכדורגל

הידברות נותנת הזדמנות של פעם בשנה, לחתום על שותפות בכל זכויות הידברות והגאון הרב זמיר כהן לשנת תשפ"ה בזיכוי הרבים הגדול בעולם. לחצו כאן >>> או חייגו: 073-222-12-12
 

תגיות:אור החיים הקדושפרשת כי תבוא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה