חודש אלול 2024

לְמַעַנְךָ אֱלֹקַי: מה מסתתר מאחורי הפיוט שמעורר רחמי שמים?

הפיוט "למענך אלוקי" מבטא את תחינת עם ישראל לגאולה ולרחמים, ומשקף את הקשר העמוק בין הקב"ה לעמו בשעת צרה. בואו נכיר את הפיוט מקרוב

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הפיוט "למענך אלוקי" מהווה חלק בלתי נפרד ממסורת התפילות והפיוטים של קהילות ישראל, במיוחד בעשרת ימי תשובה וביום הכיפורים. פיוט זה מבטא את תחינת עם ישראל לגאולה ולרחמי שמיים בשעת צרה, ומשלב בתוכו אמונה עמוקה בקשר האמיץ בין הקב"ה לעמו.

 

למענך אלוקי / רבי דוד אבן בקודה

לְמַעַנְךָ אֱלֹהַי. רְצֵה עַם לְךָ שִׁחַר. לְחַלּוֹת פָּנֶיךָ. בְּמַעֲמַד הַשַּׁחַר. אֲדֹנָי הַקְשִׁיבָה וַעֲשֵׂה אַל תְּאַחַר:

לְמַעַנְךָ אֱלֹהַי. דְּלֵה מִמְּצֻלוֹת יָם. שְׂבֵעֵי רוֹשׁ וְלַעַן. בְּבֵית נוֹדָם וְשִׁבְיָם. וְשׁוּר לַחְצָם וְעָנְיָם. וְאַל תֵּפֶן לְמֶרְיָם. וְהַט אֹזֶן לְשַׁוְעָם. בִּתְפִלַּת הַשַּׁחַר. אֲדֹנָי הַקְשִׁיבָה וַעֲשֵׂה אַל תְּאַחַר:

לְמַעַנְךָ אֱלֹהַי. וַעֲשֵׂה לְטוֹבָה אוֹת. וְחוֹן נְפָשׁוֹת עֲצוּבוֹת. לְמֵי יֶשַׁע צְמֵאוֹת. וְקַבֵּץ נִדָּחִים. פְּזוּרִים בְּכָל פֵּאוֹת. אֲשֶׁר מֵרֹב תְּלָאוֹת. עוֹרָם מְאֹד שָׁחַר. אֲדֹנָי הַקְשִׁיבָה וַעֲשֵׂה אַל תְּאַחַר:

לְמַעַנְךָ אֱלֹהַי. יֶהֱמוּ רַחֲמֶיךָ. וּמִמְּעוֹן שָׁמֶיךָ. שְׁמַע קוֹל עַמֶּךָ. סוֹבְלֵי אַפְּךָ. קִצְפְּךָ וְזַעֲמֶךָ. וּמִנְּשׂוֹא אֵימֶיךָ. לִבָּם מְאֹד סְחַרְחַר. אֲדֹנָי הַקְשִׁיבָה וַעֲשֵׂה אַל תְּאַחַר:

לְמַעַנְךָ אֱלֹהַי. דַּלֶּיךָ תְּרַחֵם. וְשַׂמְּחֵם מִיגוֹנָם. וּבַעֲצָתְךָ תַנְחֵם. וְהַפְלֵא חֲסָדֶיךָ. וְחוּסָה נָּא וְרַחֵם. עֲמוּסִים מִבֶּטֶן וּמֵרֶחֶם מִשְׁחָר. אֲדֹנָי הַקְשִׁיבָה וַעֲשֵׂה אַל תְּאַחַר:

 

זהות המחבר ומועד חיבור הפיוט

הפיוט "למענך אלוקי" חובר על ידי רבי דוד אבן בקודה, פייטן וחכם יהודי שפעל במאה ה-11. רבי דוד אבן בקודה היה מהחשובים שבמשוררי התקופה, ופיוטיו התקבלו בהערכה רבה בקהילות הספרדיות של אותה עת. הפיוט נכתב בעידן שבו העולם היהודי חווה תקופות של אי-ודאות ותחושת חורבן, והפיוטים שכתבו בתקופה זו נועדו לעודד את העם ולהחדיר בו תקווה מחודשת.

 

מקומו של הפיוט בסידור התפילה

הפיוט "למענך אלוקי" נאמר כחלק מסדר הסליחות בנוסח הספרדי בעשרת ימי תשובה וביום הכיפורים. במיוחד בולט השימוש בו בקרב יהודי מרוקו, שם נהוג לאומרו במהלך כל ארבעים ימי הסליחות, כולל חודש אלול. פיוט זה מופיע במקומות נבחרים בתפילות הימים הנוראים, ומשמש כהקדמה לפסוקי הרחמים המתחננים לחסדי ה' ולסליחתו.

 

תוכן הפיוט

תחינה לגאולה ורחמים

הפיוט "למענך אלוקי" הוא ביטוי עז של תחינה לבורא העולם, בו מבקש עם ישראל את רחמיו וגאולתו מהצרות. כל אחד מארבעת בתי הפיוט מתחיל במילים "למענך אלוקי", ומדגיש את הבקשה שהגאולה תבוא למען שמו של הקב"ה ולא רק למען הצלת העם עצמו.

בקשה לפעולה מיידית

השורות האחרונות של כל בית מסיימות בתחינה שה' ימהר לעזור ולא יתעכב: "ה' הַקְשִׁיבָה וַעֲשֵׂה אַל תְּאַחַר". כאן מתגלה הפיוט במלוא כוחו כסוג של קריאת חירום נואשת המבקשת את התערבותו המיידית של הקב"ה.

ייחודו של הפיוט

ייחודו של הפיוט בא לידי ביטוי בכך שהוא משמש מעבר לפסוק החותם את פסוקי הרחמים שבסליחות: ”ה' שְׁמָעָה ה' סְלָחָה אֲדנָי הַקְשִׁיבָה וַעֲשֵׂה אַל־תְּאַחַר לְמַעַנְךָ אֱלֹהַי כִּי־שִׁמְךָ נִקְרָא עַל־עִירְךָ וְעַל־עַמֶּךָ” (דניאל ט, יט).

 

מבנה הפיוט מבחינה אומנותית ספרותית

אקרוסטיכון וחזרות

מבנה הפיוט כולל ארבעה בתים היוצרים אקרוסטיכון בשם "דויד", המציין את שמו של המחבר, רבי דוד אבן בקודה. כל בית מתחיל במילים "למענך אלוקי", וחותם בפזמון החוזר "ה' הַקְשִׁיבָה וַעֲשֵׂה אַל תְּאַחַר", שמייצר תחושת דחיפות ואחידות בכל בית. האקרוסטיכון, המבנה החוזר והחזרות, משמשים ככלי אומנותי להדגשת הנושא המרכזי ולחיזוק תחושת הבקשה.

חריזה ומשמעותה

הפיוט מתאפיין בחריזה פנימית ייחודית, כאשר כל שורה מסתיימת בחרוז "חַר" המתקשר עם המילה "תְּאַחַר". בחירת המילה הזו מדגישה את תחושת הזמן והעיכוב שהמתפלל חש, ומתוך כך את הדחיפות שבבקשה לאלוהים להתערב ולהציל.

סיום הפיוט וחיבורו לפסוקי הרחמים

הסיום של כל בית בפיוט מתאפיין בניגוד בין השורה האחרונה לחרוז הפנימי של הבית, דבר המעצים את הדרמטיות של הבקשה לסיום מהיר של הצרות והמצוקות של עם ישראל.

 

הפיוט "למענך אלוקי" הוא יצירה ייחודית ורבת עוצמה של תחינה לגאולה ורחמים. מבנהו הספרותי המדוקדק, השימוש באקרוסטיכון ובחזרות, וכן החריזה הייחודית, יוצרים פיוט מלא רגש ועומק, המשמש כאחד המפתחות להבנת תהליך הסליחה והבקשה בימים הנוראים. פיוט זה, המושר בנוסח ספרד ומרוקו, ממשיך לרגש ולהשפיע על המתפללים בעומק דורותיהם.

הידברות נותנת הזדמנות של פעם בשנה, לחתום על שותפות בכל זכויות הידברות והגאון הרב זמיר כהן לשנת תשפ"ה בזיכוי הרבים הגדול בעולם. לחצו כאן >>> או חייגו: 073-222-12-12
 

תגיות:אלולפיוטים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה