אבולוציה

הכימאי ש'לא מבין אבולוציה': השאלות שמביכות את עולם המדע

"יש שתי תשובות אפשריות: אם אני יושב איתם לבד, הם מודים שהם לא מבינים את זה. זה תמיד כך. אם אני יושב עם שניים מהם, או יותר, הם לא רוצים להודות בכך אחד בפני השני – אז הם פשוט לא עונים לי"

אא

פרופסור ג'יימס טור מאוניברסיטת רייס שביוסטון, הוא כימאי בעל רקורד מכובד מאד. העיסוק המרכזי שלו הוא ננו-טכנולוגיה. הוא פרסם קרוב לשש מאות מאמרים, רשם 75 פטנטים, מלמד באוניברסיטאות יוקרה והמצאותיו הם שם דבר.

באחת מהרצאותיו מדאלאס עלה נושא מוצא החיים: כיצד "נוצרו" החיים בעולם? האמנם הם יכולים, כביכול, להיווצר מעצמם? כאשר הוא ביקש להשיב על השאלה, הוא שאל אם יש בקהל כימאים שעוסקים בתחום הביולוגי של מודלים להיווצרות והתרבות תאים. שניים נענו בחיוב, הוא ביקש מהם להתייצב לצדו, ואמר: "אם יש בדברים שאומר אי דיוק מבחינה מקצועית, טעות, שגיאה – נא תקנו אותי". כאשר קיבל את הגיבוי המקצועי מראש, הוא התחיל להסביר מדוע הדיבורים על "היווצרות עצמית" של תאים חיים הם בלתי אפשריים. אין שום מודל ולא חצי מודל, אין שום הסבר.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

"גדלתי כמו מרבית הילדים האמריקנים", הוא סיפר אחר כך בראיון לעיתון אפוק טיימס, "כלומר, זה מה שלימדו אותנו בבית הספר. אז בכלל לא הטלתי ספק בתורת האבולוציה. כשהלכתי לאוניברסיטה עדיין לא הטלתי בזה ספק. אבל כשלמדתי לדוקטורט, או אולי קצת אחר כך, התחלתי לחשוב שאין לי מושג איך זה עובד".

זה לא שטור לא הבין את עקרונות התורה שמדברים עליהם ביולוגים, או לא הכיר את הממצאים השונים, המאובנים שהתגלו, שעליהם מדענים ביססו אותה. בתור כימאי, טור לא הצליח להבין איך זה עובד ברמה הכימית, המולקולרית.

ופרופ' טור מבין היטב במולקולות ובאופן הייצור שלהן. ב-2005, קבוצת המחקר שהוביל הייתה הראשונה בעולם שפיתחה רכב-ננו – שהוא למעשה מולקולה על גלגלים, דקה פי 50 אלף משערת אדם, שבתנאים הנכונים מגיעה למהירות של 0.014 מילימטר בשנייה.

"אם מישהו יכול להבין את האבולוציה, זה אמור להיות אני", הוא אומר, "כי אני מבין איך ליצור מולקולות. אין אדם אחר בעולם שיודע כיצד ליצור מולקולות הרבה יותר טוב ממני".

כשנשאל ע"י המראיינת: "אילו תשובות אתה מקבל כשאתה מנסה לשאול כימאים על זה?", תשובתו המפתיעה היתה: "יש שתי תשובות אפשריות: אם אני יושב איתם לבד, הם מודים שהם לא מבינים את זה. זה תמיד כך. אם אני יושב עם שניים מהם, או יותר, הם לא רוצים להודות בכך אחד בפני השני – אז הם פשוט לא עונים לי. הם לא אומרים לי דבר.

"כל מה שאני עושה זה יושב שם ושואל שתיים או שלוש שאלות, ואנשים פשוט מתכווצים בפחד. הם מסתכלים במבוכה, או שהם מתעצבנים. אם אני מתעמת איתם בפומבי, מאוד לא נוח להם עם זה. עד כדי כך שכשהם רואים אותי בקהל, הם אפילו לא מעלים את הנושאים האלו. כי הם יודעים שאני עלול לשאול אותם שאלה".

 

"אנשים דחפו את האבולוציה הדרוויניסטית רחוק כל כך, שאם את מערערת עליה – הם מתעצבנים עליך. אני מדמה את זה לדת. זה הפך להיות כמו דת, וכבר לא מדע. הם רוקעים ברגליים ואומרים 'לא, זו עובדה, אתה חייב להאמין בזה. אם לא תאמין, תגורש מהקהילה שלנו'.

"לפני מספר שנים שוחחתי עם ביו-פיזיקאי ממכון ויצמן. הוא סיפר לי על מחקר שהוא עורך על [התפתחות] האוזן. זה היה ממש מרתק. הסתכלתי עליו ושאלתי – איך משהו כזה התפתח? הוא הסתכל עלי ואמר, 'ג׳ים, כולנו מאמינים באבולוציה, אבל אין לנו מושג איך זה קרה'. כולם מאמינים בזה, אבל אין להם מושג איך זה קרה. הוא לעולם לא יגיד דבר כזה בפומבי. אבל מאחורי דלתיים סגורות הם אומרים את זה.

"אני חושב שכמות עצומה של מדענים שומרים על פרופיל נמוך ושותקים. מחוץ לביולוגיה, האבולוציה לא חשובה כל כך, לכן רוב האנשים לא מקדישים את הזמן כדי לחקור אותה, הם פשוט הולכים עם ההשקפה המקובלת. אבל בביולוגיה יש לא מעט אנשים שלא מסכימים עם ההשקפות המקובלות, ומעדיפים לשמור על שתיקה".

הידברות נותנת הזדמנות של פעם בשנה, לחתום על שותפות בכל זכויות הידברות והגאון הרב זמיר כהן לשנת תשפ"ה בזיכוי הרבים הגדול בעולם. לחצו כאן >>> או חייגו: 073-222-12-12
 

תגיות:אבולוציהמדע

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה