חדשות ומשמעותן

שריד לעבר טכנולוגי, או דרך גאונית לאבטחה? מה שרציתם לדעת על הביפרים של החיזבאללה

מהם מכשירי הביפר שבהם בחרו אנשי חיזבאללה להשתמש? מהם היתרונות והחסרונות שלהם, ובאלו מקומות נוספים בעולם משתמשים עדיין בביפרים?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"הביפרים התפוצצו?" דומה כי יחד עם ההלם המוחלט שאחז בכל מי שעודכן על פיצוץ הביפרים של אנשי החיזבאללה, הייתה גם תדהמה מהעובדה שאלפים ביניהם השתמשו בביפר – מכשיר מיושן מאין כמוהו, הזכור לבוגרים שבינינו בעיקר משנות ה-80 וה-90. תמיד חשבנו שהוא חלף ועבר מן העולם, מי זקוק לו בכלל בשנת 2024? והנה מסתבר כי הוא דווקא ממשיך לשמש בחלק מועט מן המקרים, כמו למשל את אנשי חיזבאללה.

 

טכנולוגיה מיושנת

אז מהו ביפר?

ביפר הוא מכשיר תקשורת נייד, קטן ופשוט, ששימש בעבר בעיקר אנשי מקצוע כמו רופאים, אנשי עסקים ואנשי הצלה, כדי לקבל הודעות קצרות בזמן אמת. הוא מורכב ממנורה קטנה וממסך קטן, המציג מספרים או אותיות, וכאמור – הוא היה נפוץ בעיקר בשנות ה-80 וה-90.

אם שאלתם את עצמכם לאלו צרכים השתמשו בביפרים, התשובה היא שהם היו מגוונים – החל מקבלת הודעות דחופות, כמו קריאה להתייצבות במקום מסוים, ועד לקבלת מידע חשוב, כאשר היתרון הגדול של המכשיר הוא בזמינות בכל מקום ובכל זמן, ללא צורך בחיבור לרשת סלולארית, ובפשטות השימוש בו. הוא היה קל מאוד לתפעול, וההודעות שנכתבו בו היו קצרות וברורות. בנוסף, הביפרים הם מכשירים עמידים מאוד, שממשיכים לעבוד בתנאי שטח קשים.

כמובן שיחד עם זה היו לביפרים גם חסרונות לא מעטים, כמו מגבלות בתקשורת, שכן הביפר שימש רק לקבלת הודעות ולא לשליחתן. מה עוד שההודעות היו קצרות מאוד ומוגבלות למספרים ואותיות. עם הזמן התפתחו הטלפונים הסלולריים והסמארטפונים, והביפר הפך למכשיר מיושן ולא רלוונטי.

אז איפה בכל זאת משתמשים בביפרים כיום?

כאמור, השימוש בביפרים כיום הוא נדיר ביותר, שכן עם עליית הטכנולוגיה, נעלמו הביפרים כמעט לגמרי מהנוף הטכנולוגי. עם זאת, ישנם מקרים יוצאי דופן בהם עדיין נעשה שימוש מוגבל בביפרים, כמו למשל בבתי חולים ובתי אבות, בהם משתמשים בביפרים ככלי חירום או כאמצעי תקשורת פנימי עבור צוותים רפואיים, בשל העובדה שהביפר אינו דורש חיבור לרשת סלולרית ויכול לפעול גם באזורים עם קליטה חלשה.

גם באזורים מרוחקים ישנם המשתמשים בביפרים כאמצעי תקשורת חילופי, בשל הקליטה הסלולרית החלשה שיש באותם מקומות, וכן גם קיים השימוש בו עדיין בתעשיות מסוימות, כמו תעשיית הנפט והגז, כאשר משתמשים בו ככלי גיבוי לתקשורת.

חשוב לציין כי גם במקרים אלה, השימוש בביפרים הולך ופוחת, והם צפויים להיעלם לחלוטין בעתיד הקרוב. הטכנולוגיה מתקדמת בקצב מהיר, ומכשירים ניידים חדשים מציעים פתרונות תקשורת מתקדמים הרבה יותר, המאפשרים שיחות, הודעות, גלישה באינטרנט ועוד, תוך שימוש ברשתות סלולריות מתקדמות.

 

הביפרים של חיזבאללה

ומדוע אנשי חיזבאללה משתמשים בביפרים?

למרות שהסיבות המדויקות לשימוש של חיזבאללה בביפרים אינן ידועות בוודאות, ניתן לשער שיש לכך כמה סיבות אפשריות. הסיבה הראשונה היא חסינות להאזנות. מכיוון שהביפרים פועלים בתדרים שונים מאלה של טלפונים סלולאריים, הם ממילא קשים יותר לאיתור ולהאזנה על ידי גורמי מודיעין.

הביפרים גם פשוטים מאוד לתפעול, ואינם דורשים ידע טכנולוגי חדשני. ניתן להניח שזהו יתרון גדול בארגון בעל מבנה היררכי, כמו חיזבאללה, בו לא כל החברים הם בעלי ידע מתקדם. גם העמידות של המכשירים בשטח מהווה יתרון, שכן הם יכולים לפעול גם בתנאי שטח קשים כמו אזורים הרריים ומנהרות מתחת לאדמה. כך הביפר יכול להמשיך לשמש כאמצעי תקשורת חילופי במקרה שההתקשרות הסלולרית תופרע או תיחסם. כמו כן, הביפרים מספקים רמת אבטחה גבוהה יותר, שכן הם פחות חשופים להתקפות סייבר.

כמובן שלא ניתן לקבוע באופן ברור מה הוביל את חיזבאללה להשתמש בביפרים, אך דבר אחד ברור: בעת שהם בחרו להשתמש בהם, הם עשו זאת בוודאי מטעמי בטיחות והגנה עצמית, ולא העלו בדעתם כי דווקא השימוש במכשירים כאלו, הוא שיפגע בהם באופן כה אנוש.

הידברות נותנת הזדמנות של פעם בשנה, לחתום על שותפות בכל זכויות הידברות והגאון הרב זמיר כהן לשנת תשפ"ה בזיכוי הרבים הגדול בעולם. לחצו כאן >>> או חייגו: 073-222-12-12
 

תגיות:טכנולוגיהחיזבאללה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה