הלכה ומצוות
האם אפשר לצרף שיכור למניין? האם חייבים לגלות לילד שהוא מאומץ? ולמי טוב יותר לתרום צדקה?
מקבץ הלכות מעניינות ולא נפוצות #79, מתוך סדרת הספרים "מעבר למפורסם"
- הרב יעקב מעברי / מעבר למפורסם
- פורסם ט"ו אלול התשפ"ד
האם אדם שיכור, שלא יכול לדבר לפני מלך, מצטרף למניין?
כן, אלא אם כן הוא שיכור כלוט שלא יודע מה עושה (הליכות עולם כרך א' עמוד פ"ח).
האם המידות הטובות, כגון חסד וענווה, וכן ההתרחקות ממידות רעות כגון כעס, הן מצוות עשה מהתורה, או בכלל דרך ארץ שקדמה לתורה?
מצוות עשה מהתורה. ומי שלא משתדל ליישר דרכיו ולכבוש יצרו – עובר על מצות עשה (שו"ת נחלת לוי חלק א' סימן א').
באיזו אצבע יש להצביע כאשר מגביהים את ספר התורה?
האשכנזים מצביעים בזרת, ומנהג הספרדים להצביע באגודל (ספר "הרימו מכשול" עמוד שנ"ו, בשם "ספר החיים" של הרב חיים פלאג'י סימן ג' אות ו').
האם חייבים לגלות לילד מאומץ שהוא מאומץ?
כן, וגם לגלות לו את שם אביו האמיתי, כדי למנוע מכשולים בעתיד, כגון שלא יישא אח את אחותו ("שולחן שלמה" ערכי רפואה חלק שני עמוד רנ"ב).
על איזה לחם נכון לבצוע?
טוב לבצוע, בפרט בשבתות וימים טובים, על לחם העשוי באורך, כדמות האות ו', שאז מרומז שם הוי"ה, שהרי חתיכת הבציעה רומזת לאות י', וכל כף יד רומזת לאות ה', ואז יוצא שם ה' (כף החיים סימן קס"ז סעיף א' אות כ"א בשם השל"ה הקדוש).
האם יש להעלות לתורה בפסוקים שמדברים על איסור שוחד (בתחילת פרשת שופטים), דיין שמדברים עליו שלקח שוחד?
אין להעלותו, אך יש לעשות זאת בחכמה, כך שלא תיווצר מחלוקת (ראה בחזון עובדיה פרוזבול ושביעית בעמוד נ"ט בסוף הערה ה').
אדם נכבד שאיבד זכרונו בתאונה ואינו מכיר את בני משפחתו וידידיו, וכתוצאה מהתאונה איבד קצת את שִׂכְלו והוא מתבזה, ומאושפז בבית החולים קשור בחבלים, ולא נעים לבני משפחתו שיבואו לבקרו, האם מותר לבקרו בבית החולים?
מאחר שאין כאן בושה, בעצם, שהרי הוא חולה ואין דעתו מיושבת עליו, אלא שבעיני בני אדם נראה מצבו כאילו מזולזל, אבל אין זה זלזול אמיתי לפי ההשקפה הנכונה – לכן ביקורו יביא תועלת לחולה ("אשרי האיש" יורה דעה ב' פרק פ' הלכה י' פסקי מרן הגריש אלישיב).
אדם שמאכיל אדם סיעודי או משותק, מי צריך ליטול ידיו לאכילת פת?
אפילו שהמאכיל נוגע בלחם והאוכל אינו נוגע בלחם, האוכל צריך נטילה עם ברכה, שלא חילקו רבנן בתקנתם באדם האוכל אם נוגע בלחם או לא, ובדרך כלל דרך רוב בני אדם לנגוע בלחם תוך כדי האכילה. והמאכיל אינו צריך נטילה, שלא תקנו נטילה אלא לאדם האוכל (הליכות ברכות סימן קס"ג הלכה י' עמוד ז').
למה טוב יותר לתרום כסף, עבור בית כנסת / בית מדרש, או לאברכים?
עדיף לתת ללומדים, כדי לקיים את מצוות התורה (ספר חסידים סימן תתרל"ט).
האם הכנסת דבר איסור שלא דרך הפה (כגון להזריק אינסולין שעשוי מלבלב של חזיר) גורמת לטמטום הלב?
לא, ואין בכך כל חשש (תשובת הגאון רבי יצחק זילברשטיין שליטא שהובאה בספר "סוכרת והלכותיה" עמודים 156 – 155).
לרכישת ספרי "מעבר למפורסם בהלכה ובאגדה" מאת הרב יעקב מעברי בהידברות שופס, לחצו כאן