לומדים מוסר

אסור לפספס: מה רבי נחמן יודע עליך – ואיך זה יכול לשנות לך את החיים?

הסוד המדהים של רבי נחמן: איך למצוא את הנקודה הטובה בעצמנו? "צריך האדם לחפש ולבקש למצוא בעצמו איזה מעט טוב, כדי להחיות את עצמו, ולבוא לידי שמחה"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הציטוט היומי

"דע כי צריך לדון את כל אדם לכף זכות, ואפילו מי שהוא רשע גמור, צריך לחפש ולמצוא בו איזה מעט טוב שבאותו המעט אינו רשע... וכן צריך האדם למצוא גם בעצמו, כי זה ידוע שצריך האדם להיזהר מאוד להיות בשמחה תמיד, ולהרחיק העצבות מאד מאד... ואפילו כשמתחיל להסתכל בעצמו ורואה שאין בו שום טוב, והוא מלא חטאים... רק צריך לחפש ולמצוא בעצמו איזה מעט טוב, כי איך אפשר שלא עשה מימיו איזה מצווה או דבר טוב... צריך לדון את עצמו לכף זכות, ולמצוא בעצמו איזה נקודה טובה עדיין, כדי לחזק את עצמו שלא יפול לגמרי, חס ושלום, רק אדרבא יחיה את עצמו, וישמח את נפשו במעט הטוב שמוצא בעצמו... ואף שגם אותו הדבר הטוב הוא גם-כן מעורב בפסולת הרבה, עם כל זה יוציא משם גם-כן איזה נקודה טובה".

מקור: ליקוטי מוהרן פרק רפב.

 

הסבר הציטוט

רבי נחמן מברסלב, בתורת "אזמרה" (ליקוטי מוהר"ן פרק רפ"ב), מבאר רעיון משנה חיים. הוא מלמד שעלינו לדון את עצמנו לכף זכות, גם כשאנו מרגישים שכל מעשינו פגומים ושאיננו עומדים בסטנדרטים רוחניים.

הרעיון המרכזי בתורה זו הוא שעל אף המודעות לחטאים ולחולשות שלנו, עלינו לחפש בעצמנו את הטוב. גם אם כל מעשה טוב שלנו מעורב בפגמים, עדיין יש בו "נקודה טובה" שעליה ניתן להתמקד ולבנות שמחה פנימית. בכך שאנו מוצאים אפילו מעט טוב בתוך עצמנו, אנו שומרים על השמחה ונמנעים מליפול לעצבות ולייאוש, שהם מסוכנים מבחינה רוחנית.

הצורך להיות בשמחה תמיד הוא קריטי בעיני רבי נחמן, שכן העצבות והמרה השחורה הן כלי בידי היצר הרע להפיל את האדם ולמנוע ממנו התקדמות רוחנית. לכן, הדרך להילחם בזה היא על ידי חיפוש של הטוב בכל מצב, גם אם זהו טוב קטן ומעורב בפסולת. 

 

כמה מילים על המחבר

רבי נחמן מברסלב נפטר לפני 331 שנה (א' בניסן ה'תקל"ב – י"ח בתשרי ה'תקע"א), היה מייסד חסידות ברסלב והאדמו"ר היחיד שלה. רבי נחמן היה מורה רוחני דגול שהדגיש את חשיבות השיחה האישית עם ה', השמחה בעבודת ה', האמונה הפשוטה והתמימות, והתקשרות לצדיקים.

תלמידו הבולט ביותר רבי נתן מברסלב חיבר על פי דבריו את ליקוטי מוהר"ן וספרי יסוד אחרים של החסידות.

הידברות נותנת הזדמנות של פעם בשנה, לחתום על שותפות בכל זכויות הידברות והגאון הרב זמיר כהן לשנת תשפ"ה בזיכוי הרבים הגדול בעולם. לחצו כאן >>> או חייגו: 073-222-12-12
 

תגיות:רבי נחמןליקוטי מוהרן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה