בריאות ותזונה

מהו ההורמון שגורם לבטן שלנו לתפוח בלי שנשים לב?

מרגישים שהבטן שלכם מתחילה לתפוח למרות שאתם לא אוכלים יותר מדי? יתכן שהאשם האמיתי הוא בכלל הורמון הסטרס, הקורטיזול. בואו תגלו איך להתגבר עליו

אא

השמנה, ובמיוחד הצטברות של שומן בטני, היא נושא שזוכה לתשומת לב רבה בשל ההשלכות הבריאותיות הקשורות בה. אחת הסיבות המרכזיות להתפתחות השומן הבטני קשורה להורמון הקורטיזול, שמוכר כ"הורמון הסטרס". אם כן, למה הקורטיזול משפיע על השמנה בטנית ומה ניתן לעשות כדי להפחית את השפעתו?

קורטיזול הוא הורמון שמופרש מבלוטות יותרת הכליה כאשר הגוף נמצא במצב של סטרס (לחץ). תפקידו העיקרי הוא לעזור לגוף להתמודד עם מצבים של מתח באמצעות שמירה על רמות סוכר תקינות בדם והגברת זמינות אנרגיה כדי להתמודד עם מצבי חירום. בעידן המודרני, שבו רבים חווים מתח כרוני עקב עבודה, חיי משפחה וכמובן המצב הבטחוני, רמות הקורטיזול בגוף נשארות גבוהות לאורך זמן.

כאשר אנחנו נמצאים במצב של סטרס כרוני ורמות הקורטיזול גבוהות לזמן  ממושך, הגוף מתחיל לנהוג כאילו הוא צריך לשמור יותר אנרגיה כדי להתמודד עם המצב. מצב זה גורם לגוף לאגור שומן, במיוחד באזור הבטן. כמו כן, הקורטיזול גורם לגוף לשחרר יותר סוכר לדם כדי לספק לנו אנרגיה מהירה. אבל אם המתח נמשך לאורך זמן, עודף הסוכר הזה לא נשרף - הוא הופך לשומן, והגוף נוטה לאחסן את השומן הזה בעיקר באזור הבטן.

אזור הבטן נחשב ל"מועדף" עבור אחסון השומן כתוצאה מהשפעת הקורטיזול, מה שמוביל להצטברות של שומן ויסרלי – שומן עמוק יותר שמסוכן מבחינה בריאותית. השומן הויסרלי, השומן שנמצא עמוק בתוך חלל הבטן, מקיף את האיברים הפנימיים ומהווה סיכון מוגבר להתפתחות מחלות כרוניות כמו מחלות לב, סוכרת סוג 2, יתר לחץ דם ועוד. השומן הבטני מגביר את הסיכון לבעיות מטבוליות ומחלות שקשורות בהשמנה. בנוסף, רמות גבוהות של קורטיזול ושומן בטני משפיעות גם על המצב הנפשי ויכולות להגביר תחושות של חרדה ודיכאון.

איך ניתן להפחית את רמות הקורטיזול והשומן הבטני?

ניהול סטרס

תרגול של טכניקות הרפיה כמו מדיטציה, יוגה ונשימות עמוקות יכול לעזור בהפחתת רמות הקורטיזול בגוף.

פעילות גופנית מתונה

פעילות אירובית מתונה וסדירה כמו הליכה, שחייה או ריצה קלה עוזרת בהפחתת השפעת הקורטיזול על הצטברות השומן. פעילות אינטנסיבית מדי, לעומת זאת, יכולה להעלות את רמות הקורטיזול.

שינה איכותית

חוסר בשינה עלול להוביל להעלאת רמות הקורטיזול, ולכן חשוב לישון כמות שעות מספקת ואיכותית בכל לילה.

תזונה מאוזנת

צריכת תזונה עשירה בחלבונים, שומנים בריאים ופחמימות מורכבות יכולה לסייע בשמירה על רמות סוכר יציבות ובמניעת הצטברות שומן.

תרגול הכרת תודה

כאשר אנחנו מתמקדים בחיובי ובמה שיש לנו, המוח נכנס למצב רגוע יותר. כתיבת רשימה יומית של דברים עליהם אנחנו מודים, אפילו אם הם קטנים, יכולה לשפר את מצב הרוח ולשחרר תחושות של מתח. מחקרים מראים שפעולה פשוטה זו עשויה להפחית את רמות הקורטיזול בגוף ולסייע בשמירה על איזון רגשי ופיזי.

ניהול זמן חכם

מתח נובע לעיתים קרובות מעומס יתר של משימות. שימוש בכלים לניהול זמן ותכנון מראש של סדר היום יכולים להפחית את תחושת המתח ולתת תחושת שליטה על היום.

שיחות עם חברים או אנשי מקצוע

שיתוף התחושות והאתגרים עם אנשים קרובים יכול לעזור לפרוק מתח. לפעמים עצם השיחה עם חבר קרוב, בן או בת הזוג או גורם מקצועי עוזרת לשחרר רגשות ולקבל תמיכה.

תחביבים ופעילויות מרגיעות

עיסוק בפעילויות מהנות כמו קריאה, כתיבה, לימוד, יצירה או גינון יכול להוריד את רמות המתח ולהפחית את רמות הקורטיזול. חשוב למצוא זמן לתחביבים שממלאים אותך ומרגיעים אותך.

תפילה

ואיך אפשר בלי תפילה? תפילה יכולה להפחית סטרס ולהעניק תחושת רוגע וביטחון. עבור רבים, התפילה היא זמן להתנתק מהלחצים היומיומיים ולהתחבר למשהו הרבה יותר גדול מאיתנו. התפילה יכולה להעניק שלווה, מרגוע, תמיכה והקלה במצבים של חוסר ודאות. תפילה קבועה יכולה לעזור לנהל סטרס על ידי חיזוק האמונה והידיעה שאנחנו לא לבד בהתמודדות עם הקשיים.

הידברות נותנת הזדמנות של פעם בשנה, לחתום על שותפות בכל זכויות הידברות והגאון הרב זמיר כהן לשנת תשפ"ה בזיכוי הרבים הגדול בעולם. לחצו כאן >>> או חייגו: 073-222-12-12
 

תגיות:דיאטהחרדהתזונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה