ראש השנה 2024

אופים חלות לראש השנה? 5 טיפים ורעיונות לחלות אווריריות, מעוצבות וטעימות להפליא

חלות עגולות, חלות חלקות או אפילו חלות בצורת ציפורים – איזו חלה אתם מכינים לראש השנה? ליקטנו חלק מהמנהגים השונים, והוספנו טיפים לחלות מושלמות ותפוחות שיפארו לכם את שולחן החג. חלה ברכה

אא

ראש השנה הוא חג שבו לתבשילים, וכמובן לסימנים שמונחים על שולחן החג, יש חשיבות מיוחדת. גם לחלות הנאפות לקראת ראש השנה יש מקום של כבוד, וכמובן משמעות וסמליות משלהן. יצאנו למסע בין קהילות יהודיות שונות ברחבי העולם, אספנו מנהגים, והוספנו להם טיפים ועצות מעשיות לעיצוב והכנה של חלות טעימות – שימלאו את הבית בריח אפייה מדהים לקראת החג הבא עלינו לטובה.

  1. חלות עגולות

בקהילות רבות נהוג לאפות חלות עגולות לראש השנה, מ-3 טעמים עיקריים:

  • להבדיל מהגויים: בעבר נהגו הגויים להכין לחמים בצורות שונות כמו ריבוע ומשולש כסמל לעבודה זרה. על כן עוד מימי קדם נהגו לאפות היהודים חלות עגולות, בפרט בראש השנה – זמן המלכת הקדוש ברוך הוא עלינו.

וכך כתוב: "מראש השנה עד אחר הושענא רבא נוהגים לאפות חלות עגולות דווקא, כמו שכתב בספר 'טעמי המנהגים'.. ובראש השנה שאז הוא עיקר הזמן שממליכים את המלך יחיד ומיוחד וכן משך כל החודש העדיפו לאפות חלות עגולות, וכן היה המנהג בערי אשכנז".

  • לסמל את מחזוריות החיים: לצורה העגולה אין התחלה וסוף, ולכן היא מסמלת אריכות ימים וברכה אינסופית. "ויש שכתבו שעושים כן לסימן טוב, כי דבר עגול אין לו קץ וסוף והוא לסימן טוב לאריכות ימים בלי קץ ובלי סוף ("תורת משה").

  • כתר מלוכה: יש שכתבו כי החלה העגולה מזכירה כתר – "ויש צדיקים שאמרו שעושים כן כיוון שחלות עגולות הם כעין צורת כתר לרמז מה שאומרים 'ויתנו לך כתר מלוכה'".

  1. חלות בדבש

בחלק מהקהילות, בעיקר אצל יהודי אשכנז, נוהגים להוסיף דבש או סוכר לבצק החלה, כדי לסמל את התקווה לשנה מתוקה. חלות אלו לרוב מתוקות יותר מהרגיל. זאת על מנת לסמל את תפילתנו טובה ומתוקה – שנה מבורכת, מלאה בשפע וברכה.

  1. סולמות וציפורים:

על חלות בצורת ציפורים שמעתם? ישנן כמה חצרות חסידיות שבהן נוהגים לאפות לראש השנה חלות בצורת ציפורים, וכתוב בספר תורת אמת שעושים כך כסימן שהשי"ת יגן וישמור אותנו. "כְּצִפֳּרִים עָפוֹת כֵּן יָגֵן ה' צבאות" (ישעיהו פרק ל"א פסוק ה').

יש קהילות שבהן נוהגים לאפות חלות בצורת סולם, כיוון שבראש השנה דנים כל אחד אם יעלה בעושר, בחכמה וכו' או הפוך חלילה. במדרש תנחומא כתוב שבראש השנה הקב"ה עושה סולמות ברקיע, את האחד הוא מעלה, ואת השני מוריד, לכן יוצרים חלות בצורת סולמות לרמז על עניין זה. ("ספר מטעמים" עמ' ל"ג). ויש שמכינים חלות כאלו כדי לסמן את התפילות שיעלו למעלה.

אז אחרי שהכרנו מנהגים שונים הגיע הזמן לאפות חלות ולעשות את זה נכון. ראשית, צריך מתכון טוב שמצליח בכל פעם. תוכלו למצוא מתכון מעולה כאן.

ועכשיו, אחרי שיש לנו מנהגים ומתכון – 5 טיפים לחלות תפוחות, אווריריות ויפות לכבוד ראש השנה:

  1. לישה: בין אם אתם לשים ידנית ובין אם בעזרת המיקסר – לושו לפחות 10 דקות. הלישה היא חלק חשוב מאוד מהתהליך, ותורמת לא רק לגיבוש הבצק אלא גם לאווריריות שלו.

  1. התפחה: הסוד לחלה אוורירית הוא זמן ההתפחה. מומלץ להתפיח את הבצק פעמיים. פעם ראשונה לאחר הלישה, ובפעם שנייה לאחר יצירת הצורות. כדאי לחכות שהצורות שיצרנו יכפילו את גודלן לפני הכניסה לתנור. התפחות אלו מאפשרות לבצק להגיע למרקם רך וקליל.

  1. שמרים איכותיים: הקפידו להשתמש בשמרים טריים או בשמרים יבשים איכותיים. שמרים שלא עובדים היטב עלולים להשפיע על ההתפחה של החלה. אם אתם משתמשים בשמרים יבשים, ערבבו אותם קודם עם מעט סוכר ומים חמימים כדי "להעיר" אותם לפני שמוסיפים אותם לבצק.

  1. שמן בבצק: בריא או לא, שמן בכמות מספקת יהפוך את החלות שלכם לנעימות, עשירות בטעם ורכות במיוחד. אל תפחיתו מכמות השמן שבמתכון.

  1. לא לשכוח הפרשת חלה: אם אתם מכינים חלות מכמות של 1560 גרם (ומעלה), יש לעשות הפרשת חלה, ומובן שמצווה מדהימה כזו חבל לפספס. מצוות הפרשת חלה היא סגולה לזיווג, לשלום בית, לפרנסה טובה, לבריאות איתנה, לשמירה בלידה, ללידה קלה ולהצלחה. לקריאה על הסגולות המדהימות שטמונות בהפרשת חלה הכנסו לכאן. בזמן הפרשת החלה אפשר ורצוי להתפלל על כל ישועה שחפצים בה, וטוב מאוד להתפלל באותה השעה על גידול הילדים.

טיפים לעיצוב מושלם

  • קולעים צמה? חשוב לקלוע בצורה רופפת, כדי להשאיר "אוויר" בין רצועה לרצועה. רוצים חלה קלועה גבוהה כמו של המאפיות? חפשו הדרכה מצולמת של קליעת חלות מארבע, חמש או שש רצועות.

  • רוצים צבע יפה? הברישו את החלה פעמיים בביצה. פעם אחת אחרי יצירת הצורות, ופעם נוספת ממש לפני הכניסה לתנור.
  • רוצים חלה מבריקה? כשהחלה יוצאת מהתנור הברישו אותה במעט מי סוכר.
  • רוצים ליצור לחמניות מיוחדות בצורת רימון? כדררו כדור ללחמנייה, והוסיפו כדור קטן מעל. בעזרת מספריים גזרו "איקס" בראש הכדור הקטן, מה שייצור את הכתר היפה של הרימון.

הכנת חלות לכבוד ראש השנה היא הרבה יותר מאפייה – זוהי פעולה רוחנית שמשלבת מסורת, ותפילה לשנה טובה ומוצלחת. בין אם תבחרו להכין חלות עגולות, מתוקות או בצורת ציפורים – הקפדה על הטיפים הנכונים בתהליך האפייה, יבטיחו חלה מרשימה וטעימה שתשדרג את שולחן החג שלכם. שנה טובה ומתוקה!

איזה מנהג הכי אהבתם? מכירים מנהגים נוספים לאפיית חלות בראש השנה? כתבו לנו בתגובות.

הידברות נותנת הזדמנות של פעם בשנה, לחתום על שותפות בכל זכויות הידברות והגאון הרב זמיר כהן לשנת תשפ"ה בזיכוי הרבים הגדול בעולם. לחצו כאן >>> או חייגו: 073-222-12-12
 

תגיות:חלהראש השנהאפיית חלות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה