כתבות מגזין

"אל תרוצו לשירותים, אל תישארו ברכב": דובר פיקוד העורף על הטעויות שמסכנות חיים

מדוע ההנחיות של פיקוד העורף משתנות לעתים קרובות, מיהם אלו שאחראים עליהן, ומהן הטעויות הנפוצות שאנשים עושים בזמני אזעקות? רב סרן במילואים דני כהן חושף את כל הנתונים

רב סרן במילואים דני כהן, מסבירן פיקוד העורף (צילום: דו"צ)רב סרן במילואים דני כהן, מסבירן פיקוד העורף (צילום: דו"צ)
אא

כ-500,000 אנשים במדינת ישראל, שעד לאחרונה קיימו שגרת חיים רגילה, מצאו את עצמם אתמול (מוצאי שבת) כשהם מתעדכנים בכך שהאזור בו הם מתגוררים – מחיפה צפונה – הפך לאזור בסיכון מוגבר, ובשל כך עליהם להיות מודעים להנחיות החמורות של פיקוד העורף.

בהתאם להנחיות שפורסמו עם צאת השבת, מותרת להם התקהלות בחוץ עד 100 אנשים, ובמקום סגור עד 300, ומוסדות חינוך יכולים להיפתח בתנאי שמצויים בקרבת מרחב מוגן. עם ההנחיות האלו הם הלכו לישון, אולם כשקמו בבוקר ציפו להם הנחיות שונות לגמרי: מותר להתקהל בחוץ עד עשרה אנשים בלבד, ובמרחבים סגורים עד 100 אנשים, ואילו המסגרות החינוכיות כלל לא נפתחות, כולל אלו של החינוך המיוחד.

אז איך באמת מתקבלות החלטות פיקוד העורף, אחת לכמה זמן הן מתעדכנות, והאם ייתכן שסתם כך בוחרים להחמיר אתנו יתר על המידה? הפנינו את כל השאלות האלו לרב סרן במילואים דני כהן, מסבירן פיקוד העורף.

 

הנחיות מצילות חיים

איך אפשר להסביר מצב בו הולכים לישון עם הנחיות מסוימות, ואחרי מספר שעות מגלים שהן השתנו לגמרי?

"לצערי אנו מצויים בימים אלו במצב מורכב מאוד", מבהיר כהן, "וזהו בדיוק ההסבר לתופעה שמתוארת כאן, כי אנחנו מקיימים הערכות באופן מתמיד, ולא סתם כך נותנים הנחייה ו'נעלמים ליומיים'. מאחורי הקלעים מתקיימות הערכות לאורך כל היום והלילה, ורק לבסוף - בהתבסס על כל המידע שניתן בהערכות, מתקבלות ההחלטות שמטרתן לשמור על איזון עדין – מצד אחד לאפשר שגרת חיים תקינה ויציאה ללימודים ולעבודה, ומצד אחר לשמור על ביטחון האזרחים.

"אנו מנסים כל הזמן למצוא את הדרך הטובה ביותר לנווט במצב המורכב הזה, תוך מתן עדיפות מקסימלית להגנה, אך תוך כדי כך גם לשמור על שגרת חיים תקינה ככל האפשר. בשל כך, ההנחיות, תחומי הזמן והאזורים המוגדרים עשויים להשתנות בהתאם לצורך המשתנה".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

באופן כללי אתם מעדיפים להחמיר או להקל?

"זו לא שאלה של 'להחמיר' או 'להקל', כי ברור שבסופו של דבר חיי אדם הם החשובים מכל. ועדיין, ישנם מצבים שבהם מומחים המסתמכים על מכלול שיקולים קובעים כי ניתן לשלב בין שמירה על שגרת חיים לבין היערכות למקרה חירום. לכן לפעמים מאפשרים מעט יותר חופש פעולה, ולעתים מחמירים יותר את ההנחיות.

"חשוב לי להדגיש: אדם שבוחר להתעלם מההנחיות בטענה שהוא 'חכם יותר', דומה לחולה שמגיע לרופא ומתעקש על טיפול שונה מזה שהומלץ לו. הוא למעשה מסכן בכך את עצמו, שכן הוא מתעלם מידע מקצועי מבוסס. גם בנושא זה, ההחלטות שננקטות לגבי ההנחיות אינן שרירותיות. הן מתבססות על ניתוח מקיף של המצב, כולל איסוף מודיעין, הערכה של יכולות ההגנה, והבנה של הצרכים והמצב של האזרחים. לאזרח הממוצע אין גישה למידע המלא שעומד בבסיס ההחלטות הללו, לכן הוא לפעמים חושב שהן מיותרות או מחמירות. אבל אין ספק שמי שבוחר להתעלם מההנחיות עלול לסכן לא רק את עצמו, אלא גם את משפחתו".

באופן כללי אתה חושב שהציבור עירני ועושה את המצופה ממנו?

"לגמרי כן. אנו רואים כל הזמן, מאז פרוץ המלחמה, כיצד שהציבור מגלה מידה רבה של אחריות ומציית להנחיות, למרות שהמצב נמשך זמן רב וזה לא קל. ראינו זאת הבוקר, כאשר בעקבות אזעקה בקריות, מיהרו אנשים רבים למרחבים המוגנים והצילו את חייהם באופן חד משמעי. ראינו פגיעות ישירות במקומות ריקים, וזה מוכיח שההנחיות מצילות חיים, ולא מדובר בסיסמה ריקה מתוכן".

 

לא להישאר ברכב, לא לרוץ לשירותים

האם ציות להנחיות מבטיח הגנה מלאה?

"ההנחיות של פיקוד העורף הן ללא ספק ההגנה הטובה ביותר שיכולה להיות. עם זאת, חשוב להבין שאין שום כלל ללא יוצאים מן הכלל. גם המומחים שלנו שמתבססים על ניתוח של המידע העדכני ביותר, מודעים לכך. למרות זאת הוכח שוב ושוב בשטח שההנחיות מצילות חיים, ועל כן הן הדבר המומלץ ביותר להישען עליו בזמנים כאלו.

"עם זאת, יש כמה נקודות חשובות שצריכים לזכור. ראשית אלו הסכנת בדרך למרחב המוגן, כי ישנה סכנה ממשית להיפגע בזמן שממהרים לחדר בזמן האזעקה. לכן חשוב לוודא שהדרך למרחב המוגן פנויה ומוכנה מראש. פעולות פשוטות כמו השארת אור דולק בלילה או תרגול מסלול ההגעה לחדר הממ"ד עם הילדים, יכולות להציל חיים.

"חשוב גם לזכור את החלופות למרחב המוגן, כי אם אין לכם מרחב מוגן בבית, מומלץ לבחור חדר פנימי וחזק, ולהימנע מחדרים עם חיפויים קרמיים או זכוכיות שעלולות להתנפץ. אנשים רבים מסתגרים בזמנים אלו בחדרי אמבטיה או בשירותים, וזו טעות שעלולה לסכן אותם מאוד.

"בנוסף, חשוב גם לדעת איך להתנהג בשטח בזמן אזעקה, בפרט אם נמצאים בנסיעה. בזמנים כאלו יש לעצור את הרכב בצד הדרך, להסתכל סביב ולחפש מבנה בטוח להיכנס אליו. אם אין מבנה בסביבה, צאו מהרכב והתרחקו ממנו ככל האפשר, ושכבו על הקרקע. נכון שלפעמים מרגישים שזה נראה מוזר או שמתביישים להישכב באמצע הרחוב, אבל האמת היא שזה מציל חיים. הסיבה לכך היא שרוב הפגיעות מתרחשות מרסיסים שעפים כלפי מעלה, וכאשר אנו שוכבים על הקרקע אנו מפחיתים בכך באופן משמעותי את הסיכון להיפגע".

בהתחשב בכל השינויים הבלתי צפויים - עד מתי תקפות ההנחיות שנתתם?

"באופן כללי ההנחיות שאנו נותנים תקפות למשך בין עשרים וארבע שעות לארבעים ושמונה שעות, ואילו ההנחיות שניתנו אתמול, במוצאי שבת, תקפות עד מחר, יום שני, בשעה שש בערב. עם זאת חשוב לזכור שמכיוון שמדובר בשגרת מלחמה, המצב עלול להשתנות בכל רגע, לכל כיוון שהוא. לכן מומלץ לכולם להיות ערניים ולעקוב אחר ההנחיות העדכניות ביותר".

הידברות נותנת הזדמנות של פעם בשנה, לחתום על שותפות בכל זכויות הידברות והגאון הרב זמיר כהן לשנת תשפ"ה בזיכוי הרבים הגדול בעולם. לחצו כאן >>> או חייגו: 073-222-12-12
 

תגיות:פיקוד העורףחרבות ברזל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה