ראש השנה 2024

כך תעבור את שלושת ימי החג בנחת: המדריך המלא לארגון מושלם

ראש השנה ושבת ברצף? כך תתכננו את החג בלי לחץ, ועם חיוך על הפנים: כל הטיפים שרציתם לדעת

אא

הכנה לחג של שלושה ימים דורשת תכנון מוקפד ואיזון בין שמירה על אווירה חגיגית לבין ניהול הזמן, המשאבים והאנרגיה לאורך כל הימים. כשהחג נמשך ברצף למשך שלושה ימים, כמו השנה, כאשר שני ימי ראש השנה חלים בצמוד לשבת, יש צורך בתכנון מיוחד שיבטיח גם זמן להתפלל בנחת, סעודות משפחתיות רגועות ונעימות, גם מנוחה, וגם הקפדה על מצוות החג.

 

שלב ראשון: תכנון מוקדם

1. הכנת רשימת קניות מקיפה

כדי למנוע חוסר במוצרים חיוניים במהלך שלושת ימי החג, כדאי להכין מראש רשימה מדויקת הכוללת את כל מה שצריך – מאוכל טרי ומשומר, עד חטיפים לילדים, פרות וירקות, נרות ויין לקידוש. מומלץ גם לכלול ברשימה כמויות מדויקות לכל ארוחה כדי להימנע מבזבוז או מחסור.

הנה רשימת קניות מקיפה לקראת שלושה ימי חג הכוללים את ראש השנה ושבת:

 

מזון עיקרי:

עופות: עוף, הודו או כל עוף אחר שאתם אוהבים.

בשר: בקר, כבש או עגל.

דגים: סלמון, דניס או קרפיון.

ביצים

קפואים: קציצות, גולאש, שניצלים.

פירות וירקות:

פירות טריים: רימונים, תפוחים, אגסים, שזיפים, ענבים.

פירות יבשים: תמרים, צימוקים.

ירקות טריים: תפוחי אדמה, גזר, בצל, שום, קישואים, חצילים, עגבניות, מלפפונים, פלפלים.

עלים ירוקים: חסה, פטרוזיליה, כוסברה, שמיר, בזיליקום.

ירקות שורש: גזר, בטטות, סלק.

מוצרים יבשים:

קמח.

סוכר.

מלח, פלפל ותבלינים.

שמרים.

שמן זית, שמן קנולה.

דבש.

אורז, קינואה, פתיתים.

פסטה.

שקדים.

חלב ומוצריו:

חלב טרי.

חמאה.

שמנת לבישול.

יוגורט טבעי/יוגורט פרוביוטי.

גבינות קשות ורכות: צהובה, גבינת עיזים, גבינת שמנת.

מוצרים קפואים:

לחמניות קפואות.

פיתות.

ירקות קפואים: תירס, שעועית ירוקה, אפונה, גזר.

משקאות:

יין לקידוש.

מיץ ענבים.

מים מינרליים.

משקאות קלים.

תה, קפה, סוכר חום.

דברי מאפה וקינוחים:

עוגות או עוגיות מבעוד מועד.

קינוחים פרווה.

דבש לעוגות דבש.

מוצרים כלליים לחג:

נרות שבת וחג.

נר נשמה 48 שעות.

גפרורים.

מגבות נייר.

מפה לשולחן חגיגי.

ניילון נצמד ונייר כסף.

קופסאות אחסון למנות קפואות.

סכו"ם חד פעמי (אם נדרש).

תוספות:

סלטים קנויים: טחינה, חומוס, סלט ביצים.

רטבים מוכנים: קטשופ, חרדל, רוטב סויה.

חטיפים לילדים: בייגלה, תפוצ'יפס, חטיפים שונים.

 

2. תכנון ארוחות מראש

הכנה מראש של תפריט לכל אחד מימי החג תקל עליך מאוד במהלך החג. אם מדובר בשלושה ימים רצופים, נסה לגוון את הארוחות כך שכל יום ירגיש שונה ומיוחד. מומלץ לבחור מנות שניתן להכין מראש ושומרות על טעמן כשהן מחוממות מחדש. לדוגמה, תבשילים כמו מרקים, קציצות או תבשילים בתנור, שיכולים לעמוד במקרר ולהתחמם בקלות. חשוב לזכור גם לכלול מנות קלות יותר שיתאימו לסיום החג.

 

3. הקפאה נבונה

לאחר בישול מוקדם, הקפאה נבונה תסייע לך לשמור על מנות מוכנות שיישארו טריות עד החג. ארגן את המנות בקופסאות נוחות לשימוש, וכדאי גם לרשום על כל קופסה מה יש בתוכה ולאיזה יום היא מיועדת. ניתן להכין גם חלקי ארוחות, כמו ירקות קצוצים או רטבים, ולהשאיר אותם מוכנים לשימוש במהלך החג.

 

4. ניקיון וארגון הבית

כמה ימים לפני החג כדאי להתחיל לנקות את הבית ולהכין אותו לחג. כך תחסוך זמן ומאמץ ברגע האחרון. תוכל גם לארגן מראש את השולחן לערב החג וכל מה שנחוץ לחג. זה ימנע מתח של הרגע האחרון ויבטיח לך אווירה רגועה ונעימה.

 

שלב שני: ניהול הזמן במהלך החג

1. ארגון הארוחות

בימים של שלושה ימי חג רצופים, המפתח להנאה מחוויית החג הוא ארגון הארוחות בצורה מסודרת. הכינו מראש ארוחות שאפשר לחמם במינימום מאמץ. אין צורך במנות חגיגיות ומורכבות במיוחד. אפשר לבחור מנות קלות יותר, שנחמד לאוכלם לאחר תפילה ארוכה וממושכת, כמו סלטים, פשטידות או מנות קלילות אחרות כדוגמת סלט עוף קר, סלט קינואה עם ירקות, פשטידת ירקות ועוד.

 

2. מנוחה והתרעננות

חג של שלושה ימים יכול להיות מעייף, ולכן חשוב לדאוג למנוחה בין הארוחות, התפילות והחגיגות. מומלץ לנצל את הזמן בין התפילות למנוחה קלה, או זמן שקט עם המשפחה. גם ילדים זקוקים להפוגה מפעילויות רציפות, ולכן ניתן לתכנן עבורם זמן למשחקים שקטים בבית או בחוץ.

 

3. זמן איכות משפחתי

שימו לב לשלב גם בימי הדין זמן איכות משפחתי. תכננו מראש משחקי חברה, קריאה משותפת או יצירה, אשר יתנו לילדים ולמבוגרים זמן איכות ביחד. זה יכול להיות גם זמן מושלם לדיונים על מהות היום, נושאים רוחניים או לימוד משותף של הלכות החג. ישנן משפחות שנוהגות ללמוד את מסכת ראש השנה במהלך סעודות החג. חשבו האם רעיון זה מתאים גם לכם?

 

שלב שלישי: ניהול אנרגיה ומזון

1. איזון בין ארוחות קלות לכבדות

מכיוון שמדובר בשלושה ימים של ארוחות חג רצופות, כדאי לאזן בין ארוחות קלות לכבדות. ביום הראשון ניתן להגיש מנות כבדות יותר, אך במהלך החג יש לבחור גם במנות פחות כבדות, כמו דגים, פשטידות או סלטים מגוונים.

 

2. ניהול המזון בצורה חכמה

כדי להימנע מבזבוז מיותר או מחסור באוכל, חשוב לנהל נכון את השאריות. ניתן למשל להכין מנות שניתן להגיש שוב בצורה שונה ביום הבא, כמו סלטים טריים שניתן להוסיף להם ירקות חדשים או לשלבם במנות חמות.

 

שלב רביעי: שמירת אווירת החג

1. תפילות והתחדשות רוחנית

חג של שלושה ימים הוא הזדמנות נפלאה להשקיע בתפילות ובקשר הרוחני. נסו לנצל את הזמן לבניית הקשר עם ה', להשתתף בתפילות בבית הכנסת, לקרוא ספרים בנושא יום הדין, ולהתחזק בלימוד תורה ובאמירת תהילים, בין אם זה באופן אישי או עם הילדים.

2. הכנות רוחניות

מלבד ההכנות הפיזיות, חשוב להקדיש זמן להכנה רוחנית לחג. שקלו מה אתם רוצים להשיג במהלך החג – בין אם זה השתתפות בכל התפילות, לימוד הלכות החג, שמחה ביום המלכת ה', התחדשות רוחנית או פשוט שמירה על אווירת שמחה ורוגע. הכנה זו תאפשר לכם לגשת לחג מתוך מטרה מוגדרת ולחוות אותו בעוצמה רבה יותר.

 

לסיכום, הכנה לחג של שלושה ימים מצריכה תכנון מדוקדק של האוכל, הזמן והפעילויות כדי לשמור על האיזון בין שמחה ומנוחה, בין חומר לרוח. תכנון נכון, הכנה מוקדמת, וניהול מושכל של הארוחות והפעילויות יאפשרו לך לעבור את החג בנחת, ולשמור על אווירה חגיגית ומלאת שמחה.

הידברות נותנת הזדמנות של פעם בשנה, לחתום על שותפות בכל זכויות הידברות והגאון הרב זמיר כהן לשנת תשפ"ה בזיכוי הרבים הגדול בעולם. לחצו כאן >>> או חייגו: 073-222-12-12
 

תגיות:ראש השנהתכנון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה