בריאות ותזונה

האם בעונת המעבר חולים יותר מן הרגיל, והאם מומלץ להתחיל בה דיאטה? יצאנו לבדוק

האם עונת המעבר באמת גורמת לשינויים במצב הרוח? האם עלייה במשקל קשורה לעונות השנה? יצאנו לבחון מקרוב מיתוסים נפוצים הנוגעים לסתיו ולאביב

הסתיו כבר כאן (צילום: shutterstock)הסתיו כבר כאן (צילום: shutterstock)
אא

הסתיו כבר כאן, ויחד איתו עולים וצצים להם לא מעט מיתוסים. האם באמת חולים יותר בעונות המעבר? האם אלרגיות מופיעות רק באביב? ומתי הזמן הטוב ביותר לשתול צמחים? יצאנו לבחון את המיתוסים מקרוב, ולהבין אחת ולתמיד עד כמה הם מבוססים על עובדות.

 

מיתוס 1: עונת המעבר היא התקופה הכי חולה בשנה

האמת: למרות שתחושת חולי שכיחה יותר בעונות המעבר, אין הוכחה מדעית לכך שזוהי התקופה הכי חולה בשנה. נכון ששינויי מזג האוויר עלולים להחליש את מערכת החיסון ולגרום להתפרצות של מחלות כמו הצטננות ושפעת, אך גורמים נוספים כמו צפיפות באוכלוסייה, חשיפה למחוללים שונים, והרגלי היגיינה אישית משפיעים במידה רבה יותר.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

דבר המחקר: מחקרים מראים כי גורמים כמו חוסר שינה, תזונה לקויה ומתח נפשי עשויים להחליש את מערכת החיסון ולהגביר את הסיכון לחלות, ללא קשר לעונת השנה.

 

מיתוס 2: אלרגיות מופיעות רק באביב

האמת: בעוד שאביב הוא עונה שופעת פרחים ואבקנים, הגורמים העיקריים לאלרגיות יכולים להופיע בכל עונות השנה. אלרגנים שונים כמו עובש, אבק ביתי, ועוד, עלולים לגרום לתסמיני אלרגיה לאורך כל השנה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

דבר המחקר: מחקרים מצביעים על כך ששינויים באקלים, כמו עלייה בטמפרטורות ושינויים בכמות המשקעים, עשויים להשפיע על העונה ועל התפוצה של אלרגנים שונים.

 

מיתוס 3: עונת המעבר גורמת לשינויי מצב רוח

האמת: הקשר בין עונות השנה ושינויי מצב רוח הוא נושא למחקר רב. בעוד שחלק מהאנשים חווים תנודות במצב הרוח בעונות המעבר, אין עדויות מדעיות לכך שעונות המעבר בעצמן גורמות לשינויים האלו. גורמים כמו חוסר אור שמש, שינויים בהרגלי השינה ותזונה, עשויים לתרום לתחושות של דיכאון ועייפות.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

דבר המחקר: תופעת ה"דיכאון העונתי" המכונה SAD קשורה לירידה בכמות האור בשעות היום. מחקרים מראים כי טיפול באור יכול להקל על תסמיני ה-SAD.

 

מיתוס 4: עונת המעבר היא הזמן הטוב ביותר לנקות את הבית

האמת: אין סיבה מדעית ספציפית לנקות את הבית דווקא בעונת המעבר. עם זאת, הרגלי ניקיון קבועים חשובים לשמירה על סביבה בריאה, ללא קשר לעונה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

דבר המחקר: מחקרים מצביעים על כך שחשיפה לאבק ביתי ואלרגנים אחרים יכולה להחריף תסמינים של אסתמה ואלרגיות. ניקיון יסודי של הבית יכול לסייע בהפחתת חשיפה לאלרגנים אלו.

 

מיתוס 5: עונת המעבר היא הזמן הטוב ביותר לשתול צמחים

האמת: הזמן המתאים לשתול צמחים תלוי בסוג הצמח ובאזור הגיאוגרפי. ישנם צמחים שניתן לשתול באביב וישנם צמחים שניתן לשתול בסתיו. חשוב להתייעץ עם איש מקצוע בתחום הגינון כדי לבחור את הזמן המתאים לשתול את הצמחים הרצויים.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

דבר המחקר: מחקרים בתחום הגינון עוסקים בהשפעת התנאים הסביבתיים, כמו טמפרטורה, כמות אור השמש וכמות המשקעים, על הצמיחה וההתפתחות של צמחים שונים.

 

מיתוס 6: עונת המעבר גורמת לעלייה במשקל

האמת: אין קשר ישיר בין עונת המעבר ועלייה במשקל. עלייה במשקל נובעת מאכילה עודפת וחוסר פעילות גופנית. עם זאת, שינויים בהרגלי האכילה והפעילות הגופנית בעונות המעבר עשויים לתרום לעלייה במשקל.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

דבר המחקר: מחקרים מראים כי שינויים הורמונליים כמו ירידה ברמות הסרוטונין עשויים להשפיע על התנהגות אכילה ולהוביל לצורך באכילת מזונות מתוקים ומעובדים.

 

מיתוס 7: עונת המעבר גורמת להפרעות שינה

האמת: אכן, שיבוש בשגרת השינה נפוץ יותר בעונות המעבר, אך הסיבות לכך מגוונות. שינויים בטמפרטורה, כמות האור, והלחץ הנפשי הקשור לעונות המעבר יכולים להשפיע על איכות השינה. עם זאת, לא כל הפרעות השינה קשורות ישירות לעונות השנה. גורמים נוספים כמו תזונה לקויה, שימוש במכשירים אלקטרוניים לפני השינה, ולחץ נפשי כרוני, יכולים גם הם להשפיע על השינה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

דבר המחקר: מחקר שנערך על אוכלוסייה גדולה מצא כי בעונות המעבר, במיוחד בסתיו, ישנה עלייה משמעותית במספר הפניות לטיפול בהפרעות שינה. חוקרים משערים כי השינויים באור היום, יחד עם שינויים הורמונליים הקשורים לעונות השנה, עשויים לשבש את השעון הביולוגי ולהוביל לקשיים בהירדמות ולהתעוררות תכופה במהלך הלילה. בנוסף, מחקרים על בעלי חיים הראו כי שינויים בעונות השנה משפיעים על מנגנוני השינה שלהם, מה שמחזק את ההשערה כי גם אצל בני אדם קיים קשר בין עונות השנה לשנת לילה.

 

מיתוס 8: עונת המעבר היא הזמן הטוב ביותר להתחיל דיאטה

האמת: אין זמן "טוב" או "רע" להתחיל דיאטה. ההצלחה של הדיאטה תלויה בגורמים רבים, כמו מוטיבציה, תזונה מאוזנת, פעילות גופנית קבועה, והתאמה אישית לצרכים של כל אחד. אמנם חלק מהאנשים עשויים להרגיש מוטיבציה רבה יותר להתחיל דיאטה בעונות המעבר, אך חשוב לזכור כי דיאטה צריכה להיות תהליך ארוך טווח ולא רק פרויקט עונתי.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

דבר המחקר: מחקר שנערך על התנהגות אכילה בעונות השנה השונות מצא כי אנשים נוטים לצרוך יותר קלוריות בעונות הקרות, כגון סתיו וחורף. הסיבות לכך מגוונות וכוללות את הצורך בגוף בחום, נוחות פסיכולוגית הקשורה לאכילה, ופחות פעילות גופנית. עם זאת, מחקרים אחרים מצאו כי אין הבדל משמעותי בין עונות השנה בהצלחה של דיאטות.

 מתנות בעולם הילדים בלי הגרלה לכל מנוי שנתי: מארז ספרי אפרת ברזל + חודשיים חינם:) לחצו כאן להצטרפות >>>
תגיות:מיתוסיםסתיואלרגיה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה