בריאות ותזונה

אחת ולתמיד: מדוע דבש מסוכן לתינוקות, ועד מתי אסור לצרוך אותו?

רגע לפני שאתם נותנים לילדיכם לטעום מהתפוח בדבש, זכרו את הסכנה לתינוקות הקטנים. עד איזה גיל אסור לצרוך דבש, ומה כל כך מסוכן בו?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ראש השנה, חג המתיקות והברכות, מביא עמו כל כך הרבה מאכלים טעימים המכילים דבש. אין שולחן חג שהדבש לא מופיע במרכזו. אך כאן חשוב לזכור: לא כל אחד יכול ליהנות מהדבש, וצריכתו על ידי תינוקות מתחת לגיל שנתיים עלולה לסכן אותם חלילה.

אז מה באמת הסיבה לכך? מסתבר כי ישנו חיידק בשם קלוסטרידיום בוטולינום, אשר נבגיו עלולים להימצא בדבש. נבגים אלו הם למעשה צורה רדומה של החיידק, והם עמידים ביותר לתנאים קיצוניים ואפילו לחום.

כאשר תינוק בולע את הנבגים הללו, הם עלולים להתפתח במערכת העיכול שלו, שעדיין אינה בשלה מספיק כדי להתמודד איתם. החיידק משחרר רעלן חזק הפוגע במערכת העצבים, וגורם למחלה הקרויה בוטוליזם, אשר מתבטאת בחולשה שרירית, קושי בבליעה ובנשימה, ובמקרים קיצוניים מאוד אף עלולה להוביל לשיתוק.

מדוע תינוקות רגישים יותר?

מערכת החיסון של תינוקות, ובמיוחד של תינוקות צעירים מאוד, עדיין מתפתחת. היא אינה מסוגלת להתמודד עם נבגי החיידק ולנטרל את הרעלן שהוא מייצר. לעומת זאת, אצל מבוגרים, מערכת החיסון בדרך כלל חזקה מספיק כדי להתמודד עם החיידק ולמנוע את התפתחות המחלה.

כאן חשוב לדעת כי למרות שתינוקות הם האוכלוסייה הרגישה ביותר לבוטוליזם מדבש, גם מבוגרים עלולים לחלות. עם זאת, הסיכון שלהם נמוך משמעותית. אנשים עם מערכת חיסון חלשה, כמו קשישים, אנשים עם מחלות כרוניות או כאלו הנוטלים תרופות מדכאות חיסון, נמצאים בסיכון גבוה יותר. גם אנשים הסובלים מפצעים פתוחים במערכת העיכול עלולים להיות רגישים יותר.

כיצד ניתן למנוע את הסיכון?

הדרך הטובה ביותר למניעת הסיכון לבוטוליזם מדבש היא להימנע ממתן דבש לתינוקות מתחת לגיל שנה. חשוב להדגיש כי גם דבש אורגני או דבש שעבר תהליך חימום עלול להכיל נבגים של החיידק.

ומה לגבי מוצרים אחרים המכילים דבש?

לגבי מוצרים רבים, כמו גרנולה, יוגורט ומוצרי אפייה המכילים דבש – חשוב לבדוק את רכיבי המוצר ולבדוק נכוחות דבש. אם הוא קיים – יש להימנע מלתת.

שימו לב: רוב המומחים ממליצים להמתין עם מתן דבש לתינוק עד גיל שנה לפחות. עם זאת ישנם מומחים הסבורים כי עדיף להמתין עד גיל שנה וחצי ואפילו שנתיים.

 מתנות בעולם הילדים בלי הגרלה לכל מנוי שנתי: מארז ספרי אפרת ברזל + חודשיים חינם:) לחצו כאן להצטרפות >>>
תגיות:דבשבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה