פלא יועץ

רוצה להפיק את המקסימום מחייך? גלה את העצה המהפכנית של ה"פלא יועץ"

האם אי פעם חשבת למה אנחנו באמת מבקשים חיים ארוכים? ה"פלא יועץ" מגלה סוד עמוק שלא כדאי להחמיץ

אא

כמה פעמים התפללתם על חיים ארוכים, מבלי להבין מהי המטרה האמיתית שמאחורי הבקשה הזו? ה"פלא יועץ" משנה את כל התפיסה הזו. במילים ישירות ומעוררות השראה, הוא מסביר מדוע עלינו לבקש חיים לא בשביל חוויות גשמיות, אלא כדי לנצל כל רגע לעבודת ה' ולעשיית נחת רוח לבורא. הכסף לא שווה רגע אחד של חיים, והבזבוז הגדול ביותר הוא לתת לזמן לחמוק מבלי להשתמש בו לתכלית אמיתית. רוצים לדעת איך להפוך כל רגע למשמעותי? גלו במאמר הזה.

כך כותב ה"פלא יועץ":

"על זאת יתפלל כל חסיד ולזאת יכוון כשמתאווה ומבקש חיים, לא בשביל להשיג לראות בחופת בניו ולראות בנים וכדומה, כי הכל הבל, ואי משום הא לחוד - יותר טוב היה להיות בעולם האמת, ויפה שעה אחת של קורת רוח בעולם הבא מכל חיי העולם הזה, וכבר פרשו המפרשים קרא דכתיב (תהלים לד יג) 'מי האיש החפץ חיים אוהב ימים לראות טוב'. שהוא רוצה לומר: מי זה דל ונבזה שחפץ בחיים כדי לראות טוב".

ה"פלא יועץ" מסביר על מה יש לאדם לכוון כשהוא מתפלל על חיים. לדבריו, אין לבקש חיים כדי לראות בחופת בניו או לראות את בניו גדולים, כי אם משום כך בלבד – כבר עדיף לאדם להיות בעולם האמת, כיוון ש"יפה שעה אחת של קורת רוח בעולם הבא – מכל חיי העולם הזה".

אם כך, מדוע אנו מעוניינים ומתפללים לזכות באריכות ימים?

ממשיך ה"פלא יועץ" ומסביר:

"רק מה שחפץ בחיים יהיה דווקא לעבוד את בוראו ולעשות נחת רוח לפני כסא כבודו. והמעמיק בזה ישתדל מאד להוציא כל חייו בעבודת השם יתברך שמו ובכל דרכיו ידעהו, ויהיו כל מעשיו לשם שמים ויחוס מאד על הזמן אשר הוא חי שלא להוציאו לבטלה כי הוא יקר הערך מכל חיי העולם הבא. וגם מטעם זה חיובא רמיא על כל איש לשמר בריאותו ולהישמר מאד לנפשו, כדי שלא יאבד טובה הרבה שיכול לקנות בשעה אחת של חיי העולם הזה. ומי שאינו נשמר מכל דבר רע - מתחייב בנפשו ועתיד לתן דין וחשבון על כל איבוד הזמן שגורם.

ה"פלא יועץ" מסביר כי מטרת החיים היא לעבוד את בוראו ולעשות לו נחת רוח.

בשל כך על האדם להקפיד שכל חייו יהיו מלאים בעבודת ה', ובכל דרכיו וכל רגע ורגע מחייו יעבוד את ה', וכל מעשיו יהיו לשם שמים, ויחוס מאוד על הזמן.

עוד מציין ה"פלא יועץ" כי בעקבות חשיבות החיים, על כל אדם לשמור על בריאותו, כי הבריאות היא האמצעי להאריך את חייו ולמצות את הפוטנציאל שלו בעבודת ה'. אובדן הזמן עקב מחלות או התנהגויות מסוכנות נחשב כבזבוז פוטנציאל רוחני, ולכן חובה על האדם להישמר מכל רע ולהיות מודע למשמעות של כל רגע שהוא חי.

ההסבר מחזק את הרעיון היהודי שמטרת החיים היא לעבוד את ה', ולכן כל רגע צריך להיות ממוקד בעשייה רוחנית.

עוד כותב ה"פלא יועץ":

"וכבר כתבו בעלי המוסר השכל, שאם יאמרו לו לאדם, בכמה אתה מוכר שנה אחת מחייך או אפילו יום אחד ואפילו שעה אחת. אם יתנו לו כל כסף וזהב - בוז יבוז להם, ואיך הוא נותן חייו בחינם ומוציאם לבטלה וכלה בעשן ימיו או בשחוק וקלות ראש או בדברים אסורים חטאות ופשעים, באופן שטוב מאד מותו מחייו, היש סכלות גדול מזה?!"

כלומר, כאשר נשאל אדם אם יהיה מוכן למכור שנה, יום או אפילו שעה מחייו בתמורה לכל הון שבעולם, הוא יסרב בתוקף, מכיוון שערך החיים הוא מעבר לכל מחיר חומרי. עם זאת, בפועל, אנשים לעיתים קרובות מבזבזים את זמנם על דברים חסרי ערך או אסורים, מבלי להעריך את משמעות החיים שלהם. המחבר מתאר זאת כסכלות גדולה, שכן בזבוז החיים הוא בעצם נתינתם בחינם.

משום כך, קורא ה"פלא יועץ":

"מי האיש החפץ חיים יחוס על כל רגע מחייו מלהוציאו לבטלה, יותר מאשר יחוס על כסף וזהב רב, ולעולם בלי הפסק יהא רק עסוק בעבודת בוראו במעשה או בדיבור או במחשבה".

משמעות הדברים היא שאדם שרוצה באמת לחיות חיים מלאי משמעות צריך להעריך כל רגע מחייו, יותר ממה שהיה מעריך עושר חומרי כמו כסף וזהב. עליו להימנע מבזבוז זמן ולנצל כל רגע לעבודת ה', בין אם במעשים, בדיבורים או במחשבות. המטרה היא למלא את חייו בתוכן רוחני ומשמעותי, ולהבין שכל רגע הוא הזדמנות לעבוד את בוראו ולא לבזבזו לשווא.

כיצד ניתן לעבוד את ה' בכל רגע באמצעות המחשבה?

"ועבודת המחשבה ליראה ולאהבה את ה' הנכבד והנורא ולדבקה בו וכדומה - היא עבודה תדירית, ויוכל לעשותה תמיד בשבתו ובלכתו ובשכבו ובקומו. ובהיותו עוסק בעסקיו וטרוד בפועליו ובהיותו עוסק באכילה ושתיה או בעמדו תוך כנסיה, זאת העבודה אל תחסר לאיש טוב וישר. והמישרים אורחותם - תמיד ה' לנגדם, וזה כל האדם".

כדי לעבוד את ה' בכל רגע במחשבה, האדם צריך לירא, לאהוב ולדבוק בה' בכל רגע ורגע, בכל מצב שבו הוא נמצא – בין אם הוא יושב, הולך, עובד, אוכל או אפילו נמצא בבית כנסת. עבודת המחשבה היא מתמדת וניתנת ליישום בכל רגע בחייו של האדם, ללא תלות בעיסוקיו הגשמיים. זאת העבודה שתמיד צריכה ללוות את האדם הישר, שתמיד שואף לשים את ה' לנגד עיניו. זהו הייעוד האמיתי של האדם – לחיות חיים רוחניים, המכוונים לעבודת ה' בכל רגע.

ה"פלא יועץ" נותן עצה קלה יותר:

"ואשר לא עצר כוח לייחד לבבו לחשוב מחשבות טהורות תמיד, יבחר לו את הקל, הקל קול יעקב, ולא לפסק פומה מגרסא בשבת ובלכת במקום נקי, וילמד מה שהוא בקי ושגור בפיו בעל פה, כגון פרשת התמיד, פרשת שמע וכדומה, וכן איזו משניות שגורות: כגון 'יהודה בן תימא', 'רבי חנניה בן עקשיה' וכדומה, חוזר אפילו אלף אלפים פעמים. והכי אמרו רבנן (תדב''א זוטא, ב) שאפילו אדם לומד כל היום כולו פסוק: 'ואחות לוטן תמנע' (בראשית לו כב) הקדוש ברוך הוא קובע לו שכר כעוסק בנגעים ואהלות. וכל אדם אינו חייב אלא כפי יכולתו כך היא חובתו ואין פוטר אותו".

אדם שמתקשה לשמור על מחשבות טהורות באופן מתמיד, עליו לבחור בדרך קלה יותר כדי לשמור על חיבורו לעבודת ה'. הפתרון המוצע הוא "קול יעקב" – כלומר, לשמור על עיסוק תמידי בלימוד תורה על ידי חזרה על טקסטים מוכרים וקליטים, כמו פרשיות מהתורה או משניות פשוטות. בכך, הוא שומר את פיו עסוק בלימוד ומפנה את מחשבותיו לתורה, אפילו אם החזרה היא על דברים בסיסיים מאוד.

מסכם ה"פלא יועץ":

"ואם כי אין אדם צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא בענין זה, על כל פנים אשר בכוחו לעשות יעשה, ויזכור צור קדושו, ויבחר הרע במיעוטו, ואל יפנה אל מדעתו, והבא לטהר מסייעין אותו".

בסיכום דבריו, ה"פלא יועץ" מתאר את המאבק המתמיד של האדם בעבודת ה', תוך הכרה בכך שאין אדם שיכול להימנע לחלוטין מחטאים. אף על פי כן, הוא מדגיש שהאדם צריך לעשות את כל שביכולתו כדי להימנע מהרע ולבחור בטוב. הרעיון של "הבא לטהר מסייעין אותו" מבטיח שהאדם שירצה לשפר את עצמו ויתאמץ בכך, יקבל סיוע אלוקי.

המסר הוא שאמנם האדם אינו מושלם ונתקל בקשיים, אך הוא מחויב לעשות את המיטב לפי יכולתו. אפילו אם לא יצליח במלואו, המאמץ נחשב בעיני ה', והעיקר הוא לא להסיח את המחשבה מדבקות בבורא עולם, ולנסות להישאר מחובר למטרה הנעלה של עבודת ה'.

הידברות נותנת הזדמנות של פעם בשנה, לחתום על שותפות בכל זכויות הידברות והגאון הרב זמיר כהן לשנת תשפ"ה בזיכוי הרבים הגדול בעולם. לחצו כאן >>> או חייגו: 073-222-12-12
 

תגיות:פלא יועץחיים ארוכים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה