נפלאות הבריאה

האם האנושות יכולה להסתדר בלי דבורים? כל התשובות

רובנו לא מכירים בתועלת העצומה שמביאות הדבורים לעולם, ובחשיבותם הקריטית לשיווי המשקל האקולוגי שעל פני כדור הארץ

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מייחסים לאיינשטיין את הציטוט, כי ללא הדבורים לא נותרו לאנושות אלא ארבע שנים בלבד. על פניו, המשפט ממש לא מובן. למה הדבורים חשובות לקיומה של האנושות? הרי בני האדם לא מתקיימים על דבורים, והדבש - עד כמה שהוא מתוק וטעים - לא חיוני להישרדותנו. אז מדוע, אם כן, חשיבותן של הדבורים להישרדותם של בני האדם כה קריטית?

כולנו מכירים את הדבורים, אותם חרקים מעופפים קטנים המתרוצצים הלוך ושוב בין פרח לפרח בחיפוש אחר צוף, שאותו יאספו אל הכוורת בתור מזון. אנחנו גם מכירים את הכוורת, אותו קן בצורת משושים שבו הדבורים מאחסנות את הדבש, ובו מטילה המלכה את ביציה. אבל רובנו לא מכירים בתועלת העצומה שמביאות הדבורים לעולם, ובחשיבותם הקריטית לשיווי המשקל האקולוגי שעל פני כדור הארץ.

כל בעלי החיים והצמחים מתרבים. אחד ממנגנוני הרבייה הנפוצים ביותר בעולם הוא רבייה זוויגית, כלומר רבייה על ידי זכר ונקבה. על ידי שילוב המידע הגנטי מן הזכר והנקבה, נוצר צאצא שמשלב את התכונות הגנטיות של שני ההורים שלו. בצורה זו, הגיוון הגנטי של הצאצאים הרבה יותר גדול, מה שמקנה להם עמידות גבוהה יותר. ללא רבייה זוויגית, היו כל הצאצאים שכפול מדויק של המקור שלהם, וממילא חולקים אתו בדיוק את אותן החולשות, ובמקרה של מחלה שתיפגע בנקודת התורפה של המין – לא יהיו פרטים שישרדו, והמין כולו עלול להיכחד.

גם לצמחים יש רביה זוויגית, אבל הדרך היעילה ביותר של צמחים לרביה זוויגית, היא על ידי הפרח.

בשביל רביה זוויגית צריך שני פריטים, כדי שהמטען הגנטי לא יהיה זהה. בכל בעלי החיים דבר זה אינו מהווה בעיה: בדרך כלל הזכר מאתר את הנקבה, והנה יש לנו זכר ונקבה. אבל מאחר שצמחים מחוברים לקרקע, עבורם רבייה זוויגית היא אתגר לא פשוט.

בדיוק כאן נכנס לתמונה אחד המנגנונים המורכבים והמפליאים בבריאה: הפרח והדבורה. כמעט כל הצמחים שמתרבים ברבייה זוויגית זקוקים לדבורים בשביל להתרבות. איך זה עובד? אז ככה: הפרח הוא איבר הרבייה של הצמח. האבקה של הפרח היא בעצם תאי זרע קטנים, כך שכל גרגיר אבקה מכיל את המידע הגנטי של הצמח. האבקה הזו היא החלק הזכרי של הצמח. כאשר דבורה נוחתת על הפרח על מנת לאסוף את הצוף, רגליה השעירות אוספות אבקה מהפרח, וכאשר הדבורה נוחתת על הפרח הבא, היא משאירה חלק מהאבקה של הפרח הקודם על הפרח החדש. הפרח אוסף את האבקה אל החלק הנקבי של הפרח, וביחד עם הגנים החדשים הוא מייצר זרע שמשלב את המידע הגנטי של שניהם.

כך תלויים הדבורים והצמחים זה בזה. ללא הדבורים, כל הצמחים שמתרבים באמצעות האבקה לא היו יכולים להתרבות, דבר שהיה פוגע קשות בתוצרת החקלאית, שהייתה פוגעת באספקת המזון לבעלי חיים ולבני האדם, דבר שהיה גורם לתגובת שרשרת, שתפגע בכל מרקם החיים שעל פני כדור הארץ.

הדבורים נותנות לנו הצצה לתחכום המופלא של הבריאה. אף על פי שהדבורה היא חרק קטן כל כך, שעל פניו נראה שמעבר לדבש התרומה שלו שולית מאוד – מתברר שבחרק הקטן הזה תלויים כל החיים בכדור הארץ כפי שאנחנו מכירים אותם כיום.

 מתנות בעולם הילדים בלי הגרלה לכל מנוי שנתי: מארז ספרי אפרת ברזל + חודשיים חינם:) לחצו כאן להצטרפות >>>
תגיות:דבורהפלא הבריאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה