בריאות ותזונה

לא מפסיקים לאכול אחרי לילה ללא שינה? גילינו מה הסיבה

קרה לכם שהייתם ערים כל הלילה, ולמחרת הרעב לא עזב אתכם? מסתבר שחוסר שינה משפיע ישירות על ההורמונים שמנהלים את תחושת הרעב והשובע שלנו. ככה זה עובד

אא

קרה לכם פעם שלא ישנתם מספיק בלילה, ובבוקר למחרת מצאתם את עצמכם רעבים יותר מהרגיל, מחפשים נשנושים לאורך כל היום? תהיתם למה זה קורה? התשובה קשורה לשני הורמונים מרכזיים – גרלין ולפטין – שמווסתים את תחושות הרעב והשובע שלנו. גרלין, שמכונה לעיתים "הורמון הרעב", מגביר את תחושת הרעב, בעוד שהלפטין, "הורמון השובע", אחראי על הדיכוי שלה. ההורמונים האלה מושפעים משמעותית מהרגלי השינה שלנו. מחקרים מראים שחוסר בשינה עלול להפר את האיזון בין שני ההורמונים, ובכך להגביר את תחושת הרעב ולגרום לעלייה במשקל.

 גרלין – הורמון הרעב

גרלין מופרש בעיקר מהקיבה כאשר היא ריקה, והוא שולח למוח איתות שגורם לתחושת רעב. רמות הגרלין עולות לפני ארוחה ויורדות לאחריה. כאשר איננו ישנים מספיק, מחקרים הראו כי רמות הגרלין בגוף עלולות לעלות בצורה משמעותית, מה שגורם לנו להרגיש רעבים יותר, גם אם הגוף שלנו אינו זקוק לאנרגיה נוספת.

לפטין – הורמון השובע

לפטין מופרש מרקמת השומן בגוף, ותפקידו לדכא את תחושת הרעב ולהגביר את תחושת השובע. ככל שיש יותר שומן בגוף, כך מופרש יותר לפטין שמאותת למוח כי יש מספיק אנרגיה זמינה, ואין צורך לאכול. חוסר שינה מפחית את רמות הלפטין בגוף, ולכן, כשאיננו ישנים מספיק, המוח מקבל פחות איתותי שובע, מה שמוביל לאכילת יתר.

הקשר בין שינה, גרלין ולפטין

כיום ידוע שחוסר שינה עלול לשבש את האיזון בין הגרלין והלפטין. כאשר איננו ישנים מספיק, רמות הגרלין עולות, ואילו רמות הלפטין יורדות. השילוב הזה יוצר מצב שבו אנו מרגישים רעבים יותר, ובו זמנית תחושת השובע מתעכבת. כתוצאה מכך, אנו עשויים לאכול יותר מכפי שאנחנו באמת צריכים, בעיקר מאכלים עשירים בקלוריות כמו סוכרים ושומנים, אשר מעניקים אנרגיה זמינה ומהירה לגוף.

למה אנחנו רעבים יותר כשאנחנו לא ישנים מספיק?

כאשר אנו ישנים פחות, המוח מחפש דרכים להשלים את החסר באנרגיה, ולעיתים קרובות הדרך המהירה ביותר לעשות זאת היא דרך אוכל. בנוסף לשיבוש ההורמונלי, חוסר שינה פוגע גם בקבלת ההחלטות ובוויסות הרגשי שלנו.

במחקרים שונים נמצא כי אנשים שישנים פחות משבע שעות בלילה נוטים לאכול יותר במהלך היום, ולהעדיף מזון עשיר בשומן ובפחמימות. בנוסף, חוסר השינה יכול לגרום לתחושה מתמדת של רעב, גם אם הגוף קיבל מספיק אנרגיה.

איך שינה מספקת יכולה לשמור על משקל גוף תקין?

שינה מספקת היא חלק קריטי בשמירה על איזון הורמונלי ובריאות הגוף. כשאנו ישנים טוב, רמות הגרלין ולפטין נשמרות במצב תקין, מה שמאפשר לגוף לאכול בהתאם לצרכים האמיתיים שלו. השינה גם חשובה לחילוף החומרים ולתהליכי התאוששות נוספים המתרחשים בגוף במהלך הלילה.

הקפדה על שנת לילה מספקת, שהיא בדרך כלל בין 7-9 שעות למבוגרים, תורמת לא רק לרמת האנרגיה והחיוניות במהלך היום, אלא גם לשמירה על משקל גוף תקין ולאיזון הורמונלי.

הידברות נותנת הזדמנות של פעם בשנה, לחתום על שותפות בכל זכויות הידברות והגאון הרב זמיר כהן לשנת תשפ"ה בזיכוי הרבים הגדול בעולם. לחצו כאן >>> או חייגו: 073-222-12-12
 

תגיות:דיאטהשינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה