נפלאות הבריאה

האם הצמחים רואים? הניסוי שהפתיע את החוקרים

ג'ונס עצמו אינו סובר שצמחים באמת מסוגלים לראות, אבל הוא בהחלט קובע כי התגלית הזו עוברת את הגבול של כל מה שידענו על צמחים עד היום. אך ישנם חוקרים שניסו ברצינות לבחון אם יתכן שיש בצמח תאים המתפקדים בפונקציה של ראייה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כתב אמריקאי בשם בנג'י ג'ונס חשף לציבור הרחב, בכתבה בעיתונות, את קיומו של צמח שפועל באופן בלתי נתפס.

מי שגילה את התופעה הוא אקולוג הצמחים ארנסטו ג'יאנולי. כאשר טייל ביער הגשם בדרום צ'ילה, הוא נתקל במשהו יוצא דופן: צמח שמחקה את השכן שלו. צמח האריין הוא צמח מוכר ומצוי ביערות הגשם, ואילו השכן שלו באותו מקרה, שיח בשם "בוקוילה טריפוליולאטה", שהוא די נדיר, החליט להתחפש לשכן המוכר.

העלים של השכן הם בדרך כלל עלים קשים, עם שלושה קצוות מעוגלים. אבל הבוקוילה הזה הצמיח עלים שנראו כמו העתק של האריין. ואז התחיל ג'יאנולי לעקוב אחרי שיחים נוספים מאותו המין, הבוקוילה, וגילה למרבה הפלא שגם הם מחקים את הסביבה שלהם. אחד גדל ליד גפן, ועליו נראו כמו אלה של גפן, אחד גדל ליד שיח מטפס מסוים, ועליו נראו כמו אלה של השכן.

ג'יאנולי חקר את הנושא, וגילה שצמח בוקוילה מחקה את שכניו. התופעה תועדה, והיא אכן אמיתית. אבל איך זה יכול להיות? איך הוא יודע כיצד נראה השכן שלו? בשביל זה צריכים חוש ראיה, לא?

מדוע הבוקוילה מתנהג כך? ייתכן שמשום שהוא צמח נדיר, הוא צריך להגן על עצמו מפני טורפים, שטורף לא יזהה אותו בין השכנים שלו. אם ישנו חרק שאוהב את עלי הבוקוילה, הוא יישאר רעב, כי הוא יראה אותו כחלק מהעצים הסמוכים לו.

ג'ונס עצמו אינו סובר שצמחים באמת מסוגלים לראות, אבל הוא בהחלט קובע כי התגלית הזו עוברת את הגבול של כל מה שידענו על צמחים עד היום. אך ישנם חוקרים שניסו ברצינות לבחון אם יתכן שיש בצמח תאים המתפקדים בפונקציה של ראייה. אחרים אומרים: הצמח מקבל מידע גנטי משכניו, וכך הוא משתמש באותו קוד גנטי של האחרים.

האמנם?

כאן התערב בתמונה מגדל צמחים חובב בשם ג'יקוב וייט, הוא מצא דרך פשוטה לוודא זאת: הוא גידל את הבוקווילה בצמוד לשיחים יפהפיים... מפלסטיק. אין להם שום חומר גנטי. אפשר לדעת איך הם נראים רק על ידי עיניים. למרבה הפלא, הבוקוילה חיקה גם אותם!

אנשי מדע, כמובן, הטילו ספק בניסוי, אך העיתונאית דניס אולירי מתארת את הניסוי בהרחבה, וכותבת שמוקדם לשלול אותו. ישנן אפשרויות מפתיעות, אך מתאימות למציאות, כי אנו מוצאים דברים שנראים כמו תוכנית של יצור בעל תודעה, גם אצל חיידקים.

או שאולי, כותבת אולירי, יש תודעה כללית לטבע, כפי שטוען הביולוג סטיבן מאייר. יש לציין שגם הרמב"ם מחזיק בדעה דומה, ולפיו לכל גרמי השמים – לשמש, לירח וגם לארץ, יש תודעה, כפי שאנו אומרים בתפילה, שהם משבחים לבוראם.

כך או כך, ההסברים המטריאליסטיים האבולוציוניים אינם מספיקים כדי להסביר את הפלא הזה. 
 מתנות בעולם הילדים בלי הגרלה לכל מנוי שנתי: מארז ספרי אפרת ברזל + חודשיים חינם:) לחצו כאן להצטרפות >>>
תגיות:צמחנפלאות הבריאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה