נפלאות הבריאה

הסוד המופלא מאחורי הזוהר הצפוני: תופעת טבע שלא תרצו לפספס

הזוהר הצפוני נחשב לתופעת טבע מרהיבה ביופייה. בכל שנה נוהרים המוני תיירים לארצות בחוג הארקטי, כמו נורבגיה ושבדיה, על מנת לצפות בתופעת הטבע המרהיבה הזו, ויש לזה סיבה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ענף התיירות הוא אחד מענפי הכלכלה הכי פורחים בעולם, והוא משמש כענף כלכלי מרכזי של מדינות רבות. בכל שנה, מיליוני תיירים אורזים מזוודות, וממלאים את הטיסות בדרכם לחופשה המושלמת. התחזיות הן שעד סוף שנת 2024 תגיע תעשיית התיירות העולמית להיקף כלכלי מדהים של כ-11.1 טריליון דולר, כ-10.6 אחוזים מהתמ''ג העולמי כולו.

בענף התיירות אפשר למצוא אתרים אייקונים, שבהם כל תייר רציני חייב לבקר. אם נחפש בין אייקוני תיירות מפורסמים, כמו מגדל אייפל, הביג-בן ופסל החירות, נמצא גם את הזוהר הצפוני.

הזוהר הצפוני נחשב לתופעת טבע מרהיבה ביופייה. בכל שנה נוהרים המוני תיירים לארצות בחוג הארקטי, כמו נורבגיה ושבדיה, על מנת לצפות בתופעת הטבע המרהיבה הזו, ויש לזה סיבה. שמי הצפון הקפואים מתמלאים בריקוד של אורות מרצדים, בצבעים יפהפיים של ירוק וכחול. לראות את הזוהר הצפוני זו חוויה מדהימה ומרגשת, שלא שוכחים כל כך מהר.

תופעה מופלאה זו, של אורות הממלאים את השמיים, היא אחד מפלאי הבריאה היפים ביותר, ויש מאחוריה הסבר מופלא ומרתק לא פחות. הזוהר הצפוני מתחיל מהשמש. השמש היא כמו תחנת כוח ענקית, והפעילות הגרעינית שבתוכה מייצרת אנרגיה בצורה של אור וחום. היא גם שולחת חלקיקים טעונים, כמו פרוטונים ואלקטרונים, לחלל. חלקיקים אלו נקראים "רוח סולארית", והם יכולים לנוע במהירויות עצומות של מיליוני קילומטרים לשעה.

כדור הארץ הוא בעצם מגנט ענק, ולכן מסביב לכדור הארץ יש שדה מגנטי חזק ועוצמתי. השדה המגנטי של כדור הארץ מתפקד כמגן מפני הרוח הסולארית, ומושך את כל החלקיקים הטעונים מהשמש לקטבים המגנטיים שלו – הקוטב הצפוני והדרומי. לכן הזוהר הצפוני נראה סמוך לקוטב הצפוני והדרומי.

כשהחלקיקים מהשמש נמשכים לקטבים, הם נכנסים לאטמוספירה של כדור הארץ. כשהם נכנסים לשם, הם מתנגשים באטומים ובמולקולות באוויר, במיוחד במולקולות כמו חמצן וחנקן. כיוון שהחלקיקים מן השמש מגיעים במהירות גבוהה ביותר, הם טעונים באנרגיית תנועה (אנרגיה קינטית), וכתוצאה מההתנגשות – האנרגיה הקינטית של החלקיקים עוברת לאלקטרונים שבאטומים שבהם התנגשו, כמו אטומים של חמצן וחנקן. האלקטרונים, שרוצים לחזור לרמת האנרגיה הבסיסית שלהם, פולטים את האנרגיה הזו בצורה של אור. האור הזה הוא הזוהר הצפוני.

צבע האור שנפלט כתוצאה מההתנגשות, תלוי בסוג הגזים שהחלקיקים פוגעים בהם. כשהחלקיקים מתנגשים באטומי חמצן בגובה גבוה, נפלט אור ירוק-צהוב, הצבע הנפוץ ביותר בזוהר הצפוני. כאשר החלקיקים מתנגשים באטומי חמצן בגובה נמוך, נפלט אור אדום. וכאשר החלקיקים מתנגשים באטומי חנקן, הם יוצרים אורות כחולים או סגולים.

עד כמה שהזוהר הצפוני הוא מדהים ויפהפה, הוא בעצם לא יותר מתופעת לוואי של מערכת ההגנה האטמוספרית על כדור הארץ. אם הרכיבים והצפיפות של האטמוספרה היו שונים, הקרינה החזקה מהשמש לא הייתה מאפשרת חיים על פני כדור הארץ. האטמוספירה של כדור הארץ היא רק נס אחד משרשרת של ניסים, כל אחד מדהים ומפליא יותר מקודמו, שביחד מאפשרים את קיומם העדין והשברירי של החיים על פני כדור הארץ.

 מתנות בעולם הילדים בלי הגרלה לכל מנוי שנתי: מארז ספרי אפרת ברזל + חודשיים חינם:) לחצו כאן להצטרפות >>>
תגיות:הזוהר הצפונינפלאות הבריאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה