זוגיות ושלום בית

"איך יכול להיות לי ביטחון בקשר, אם אני לא מקבל פידבקים חיוביים?"

"איך זה יכול להיות שהוא לא מוצא את הכוחות האלה אלי? אני כזו מאיימת? קשה כל כך להגיע אלי?", התעצבנה נופר

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"תקשיבי, אלון הוא לא סתם אדם, הוא סופרמן. במילואים כולם הולכים אחריו, בעבודה הוא מנהל מצליח – כולם אוהבים אותו וטופחים לו על השכם, ואפילו לקבוצת הריצה שלו הוא הצליח לסחוף את כל העיר. ורק כשהוא פוגש אותי, אין לו מושג מה אני רוצה ממנו", התלוננה נופר.

"היא לא מסבירה לי מה חסר לה", ענה אלון.

"לא מסבירה? כמה פעמים אמרתי לך? את הכוחות האלה שאתה יודע להביא טוב מאוד בצבא, בעבודה ובתחביבים שלך, תביא אותם אלינו, לקשר הזוגי שלנו. אין לי כוח, באמת, אני כבר מרימה ידיים, כי אין לקשר הזה תקנה", פנתה אלי נופר בייאוש.

"נופר, זה באמת מייאש שאלון לא מבין אותך, ואלון, אני בטוחה שגם אותך זה מייאש, לא להבין את נופר ולחוות כל הזמן כעסים וייאוש. בואו ננסה יחד להבין מה חסר פה בקשר, ובשביל זה ניעזר בספירת הנצח".

"נצח?", שאל אלון.

"כל התובנות שיש לכם על הקשר הזוגי, וכל הרגשות שיש לכם, המימוש שלהם, הירידה למציאות – נעשית דרך ספירת הנצח. זו אותה תנועת נפש שמעבירה אתכם למעשים, לפרקטיקה, תוך כדי ניצחון על כל המניעות הנערמות בדרך לעבודת הזוגיות".

"איפה את מזהה שחסר אצלי מהנצח הזה?", שאל אלון בחשדנות.

"אתה מצליח לנצח את כל המכשולים שיש לך בעבודה, בצבא ובספורט, וכשאתה פוגש את נופר – זה נראה כאילו כל הכוח הזה לנצח הולך לך לאיבוד", עניתי.

"ברור. איך יכול להיות לי ביטחון, אם אני אף פעם לא מקבל פידבקים חיוביים?", שאל אלון.

"זה נכון, אלון. כל העניינים הקשורים בספירת הנצח דורשים ביטחון וקשורים לביטחון. אבל בעוד הבטחון העצמי שאתה חווה בעבודה, בצבא ובספורט תלוי בחיזוקים שאתה מקבל מבחוץ, את הבטחון העצמי בקשר הזוגי אתה צריך לשאוב מתוך מקום אחר.

"שים לב שהישגים ופידבקים חיצוניים הם מוגבלים מאוד, והרבה פעמים גם מאכזבים. יש להם גבול. תזכור שיש לך מקור אחר, מאגר עצום ובלתי נדלה שאתה יכול לשאוב ממנו כוח ללא הגבלה: זה ביטחון שאתה מקבל מהבורא".

"אבל איך אני אקבל ביטחון בכוחות שלי, אם כל פעם שאני בא ויוזם – אני מקבל תגובות כאלה? הנה, אני אתן לך דוגמא: הזמנתי לנו מלון – היא אמרה שהיא לא אוהבת לנסוע רחוק כל כך. הזמנתי מסעדה ממש יקרה - היא לא ממש אוהבת בשר. כל מה שאני עוד מעז, אני רק מקבל פידבקים שליליים", המשיך אלון.

"אלון, בגלל זה חשוב שתזכור שכל כוחותיך האמיתיים מגיעים מהבורא. כשאתה ניזון מפידבקים, הפידבקים החיוביים מנפחים אותך, ואז הביטחון שלך הופך לך לרועץ, כי כמו שהוא הגיע – הוא יכול להיעלם.

"בוא ננסה רגע להבין מה הביטחון שאתה זקוק לו עכשיו. נסה להיזכר בתקופה שבה חיזרת אחרי נופר".

"אז הוא ידע טוב מאוד להתגבר על כל המכשולים שלי... נראה לי שהוא אפילו לא שם לב לכל הקשיים שהערמתי עליו… איך שפתאום הוא השיג אותי – גרגר אבק נהיה מכשול שאי אפשר לעבור אותו", התלוננה נופר.

"אתה צריך לחזור לאותו ביטחון עצמי שהיה בתחילת הקשר. זה היה ביטחון מופרז, מעל המציאות הנגלית, ובלעדיו לא תהיה אפשרות להתקדם בקשר. הביטחון הזה, שנשען על כוחות מעל המציאות, נותן את הכוח ליוזמה, ומאפשר לכבוש את המציאות כולה", פניתי לאלון.

"איך אפשר? כל כך הרבה כישלונות חוויתי, איך זה אפשרי?", שאל אלון.

"אתה צריך להבין שהכישלונות האלה הם כישלונות זמניים, שלא אומרים עליך שום דבר, והם חלק מייצוב הזוגיות, שהופכים אותה לזוגיות נצחית.

"כשאתה נמצא יותר מדי בתודעת הכישלונות האלה, אתה מאבד את העוז לקום ולצאת לדרך. הידיים שלך רפות ליציאה למאבק".

"אני כל הזמן עסוק במחשבות, איך אני אמור להגיב. זה משגע ומשתק אותי", אמר אלון.

"אני גם חושבת כל הזמן, איך זה יכול להיות שהוא לא מוצא את הכוחות האלה אלי? אני כזו מאיימת? קשה כל כך להגיע אלי?", התעצבנה נופר.

"זה המקום שבו שניכם צריכים לזרוק את השכל, ולהיות במסירות נפש. בגלל שהאדם היום נמצא רוב הזמן בגלות עם עצמו, אז מן הסתם גם הקשר הזוגי ברובו בגלות. אז הכוח לשרוד את המלחמה הזו הוא דרך אותה מידת ניצחון שמקורה בתוך ספירת הנצח, שהיא מאפשרת את המאבק הקיומי הנצחי של הקשר אף על פי שהוא נראה הרבה פעמים אבוד.

זו הנקודה שבה גם את, נופר, כשאת מרגישה מיואשת כל כך, צריכה להיאחז באותו ביטחון עצמי שנראה לעיתים מופרז ומדומיין, ולהאמין בוודאות בסיכוי הזה שלכם לנצח".

"איך עושים את זה?", שאלה נופר.

"ספירת הנצח היא שיקוף של אמונה. האמונה היא חוויה טבעית ולא מושכלת, היא למעלה מטעם ודעת, ואז היא נותנת תוקף ויכולת לפעול במציאות בתוקף ובביטחון. דווקא הכוחות המעשיים דורשים אמונה, משום שהם באים לממש את התכלית הראשונה שהניעה את האדם".

חנה דיין hanna.tipul@gmail.com

לכל הטורים וליצירת קשר, לחצו כאן

תגיות:חנה דייןזוגיותשלום בית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה