בין המצרים
האם מותר לכבס את הסדינים בחודש אב: מנהגי ימי בין המצרים
ממתי אסור לתפור בגד חדש? ומה עושים בבית חרושת לבגדים? האם לנשים מותר להסתפר? ממתי אסור לכבס, והאם מותר ללבוש בגד מכובס?
- הרב שי עמר
- פורסם כ"ט תמוז התש"פ |עודכן
דינים הנוהגים מראש חודש אב ובשבוע שחל בו תשעה באב
א. אסור לתפור ולגזור בגדים חדשים מראש חודש אב עד תשעה באב. וכן אסור לסרוג בגדים חדשים בימים אלו. וכן אסור להכין נעליים חדשות בימים אלו. וכן אסור לקנות בגדים חדשים או נעלים חדשות בימים אלו.
ב. מותר לתקן בגד או נעל שנקרעו בימים אלו. וכן מותר בימים אלו לתפור טלאי על הבגד כדי לתקנו. ולצורך נישואין המתקיימים אחר תשעה באב, ולא קיים החתן פריה ורביה, יש להקל לתפור בגדים חדשים. וכן יש להקל בזה לעניין קניית בגדים חדשים. וכן עני המתפרנס מן הצדקה, מותר לו לתפור בגדים חדשים בימים אלו לצורך פרנסתו. וכן כשיש חשש שיתייקרו הבגדים או הנעלים לאחר מכן, ויפסידו ממון, מותר לקנותם בימים אלו בכל עניין, בין לצורך חתן וכלה ובין לצורך שאר אנשים.
ג. בעלי בתי חרושת לתפירת בגדים חדשים, וכן בעלי בתי חרושת לעשיית נעלים חדשות, שיש להם פועלים, ואינם יכולים לבטלם מעבודתם בימים אלו משום שיבואו לידי הפסד ממון, רשאים להמשיך במלאכתם. וראוי שיעשו כן בצנעא ככל האפשר. וכל שכן כשהפועלים גויים שיש להקל בזה. ושאר בעלי מלאכה העוסקים בעשיית דברים חדשים, כגון נגרים וכיוצא בזה, רשאים להמשיך במלאכתם בימים אלו.
ד. אסור מדברי סופרים להסתפר ולהתגלח בשבוע שחל בו תשעה באב (השנה חל ביום ראשון ז' אב), בין שיער הראש ובין שיער הזקן. וכן מנהג הספרדים ועדות המזרח. ומותר לגלח שפם המפריע בשעת האכילה. וביום תשעה באב עצמו אסור לגלח אף שפם המפריע בשעת האכילה. ומנהג עדות האשכנזים שלא להסתפר משבעה עשר בתמוז עד יום עשירי באב.
ה. אם אירע ברית מילה בימי בין המצרים, מותר למוהל ולסנדק ולאבי הבן להסתפר ולהתגלח ביום המילה לכבוד המילה, אפילו לנוהגים להחמיר בזה משבעה עשר בתמוז. ואפילו אחר ראש חודש אב יש להקל בזה. אולם אם אירע ברית מילה בשבוע שחל בו תשעה באב, אסור למוהל ולסנדק ולאבי הבן להסתפר ולהתגלח לכבוד המילה, בין לספרדים ובין לאשכנזים.
ה. מותר לנשים להסתפר אף בשבוע שחל בו תשעה באב. ויש אומרים שלמנהג האשכנזים יש להחמיר בנשים כדין אנשים. ומכל מקום אסור לספר את הקטנים בשבוע שחל בו תשעה באב, ואפילו קטנים שלא הגיעו לחינוך.
ו. מותר לסרק במסרק את שערות הראש או הזקן, אפילו בשבוע שחל בו תשעה באב.
ז. נוהגים להחמיר שלא לגזוז ציפורניים בשבוע שחל בו תשעה באב, מלבד בערב שבת חזון שבו יש להקל לגזוז ציפורניים לכבוד השבת. ומכל מקום מי שציפורניו גדולות יש להקל לגוזזם בשבוע שחל בו תשעה באב. וכן מותר לגזוז ציפורניים לכבוד מצווה.
ח. אסור מדברי סופרים לכבס בגדים בשבוע שחל בו תשעה באב. וכן מנהג הספרדים ועדות המזרח. אבל מנהג עדות האשכנזים שלא לכבס החל מיום ראש חודש אב. ואיסור כיבוס בימים אלו הוא אפילו אם אינו רוצה ללבוש את הבגד עתה, אלא להניחו לאחר תשעה באב. ואפילו כיבוס במים בלבד אסור בימים אלו. ואפילו אין לו אלא בגד אחד, אסור לכבסו. ומכל מקום כשאין לו אלא בגד אחד, אף למנהג האשכנזים אין להחמיר אלא בשבוע שחל בו תשעה באב בלבד.
ט. איסור כביסה בימים אלו הוא בין בבגד עליון שלובשו מעל בגדיו, ובין בבגד תחתון שלובשו מתחת לכל בגדיו. וכן אסור לכבס מגבות ומפות שולחן וסדינים שמציעים בהם את המטה. אבל ממחטות לקינוח האף מותר לכבס בימים אלו.
י. אסור לכבס את בגדי הקטנים בימים אלו. ומכל מקום נוהגים להקל לכבס בגדים של תינוקות קטנים ביותר, בני שנתיים או שלוש שנים, שדרכם להתלכלך תמיד.
יא. כשם שאסור לכבס בשבוע שחל בו תשעה באב, (ולמנהג האשכנזים מראש חודש אב), כך אסור ללבוש בגד מכובס. ואפילו בגד שכיבסוהו קודם שבוע שחל בו תשעה באב, אסור ללובשו בימים אלו.
הרב שי עמר הינו רב במדור ההלכה של הידברות
שאלות לרב 054-8448909
החליפו עכשיו את אפליקציית טיקטוק בהידברות Shorts וצפו בתוכן איכותי ומחזק.
לחצו כאן להורדה >>