5 דקות תורה ביום
5 דקות תורה ביום: סגולה נגד מחשבות זרות בתפילה
דבר תורה יומי מפי הרב רונן חזיזה, במסגרת "לפחות 5 דקות תורה ביום". יוֹם שְׁלִישִׁי ו' תַּמּוּז (23 בְּיוּנִי)
- הרב רונן חזיזה
- פורסם ה' תמוז התשע"ה
א. אֶתְמוֹל לָמַדְנוּ שֶׁמֵּעִקַּר הַדִּין, מִי שֶׁלֹּא כִּוֵּן בַּבְּרָכָה הָרִאשׁוֹנָה "בִּרְכַּת אָבוֹת", גַּם אִם סִיֵּם אֶת תְּפִלָּתוֹ צָרִיךְ לַחֲזֹר וּלְהִתְפַּלֵּל שׁוּב. אֶלָּא, שֶׁבְּדוֹרֵנוּ שֶׁהָאֲנָשִׁים מְבֻלְבָּלִים מְאֹד וְיֵשׁ לַחֲשֹׁשׁ שֶׁגַּם כְּשֶׁיַּחֲזֹר לֹא יְכַוֵּן וְנִמְצָא שֶׁיְּבָרֵךְ בְּרָכוֹת לְבַטָּלָה. וְלָכֵן, אָמְרוּ הַפּוֹסְקִים שֶׁיִּשְׁתַּדֵּל בְּכָל כֹּחוֹ לְכַוֵּן, אַךְ אִם כְּבָר סִיֵּם אֶת הַבְּרָכָה - לֹא יַחֲזֹר.
ב. אוּלָם, מִי שֶׁהִתְחִיל אֶת תְּפִילַת שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה "בְּרִחוּף" וְזָכָה לְהִתְעוֹרֵר מֵהַחֲלוֹם לִפְנֵי שֶׁאָמַר "בָּרוּךְ אַתָּה ה' מָגֵן אַבְרָהָם" יַחֲזֹר אֲחוֹרָה וְיֹאמַר בְּכַוָּנָה שׁוּב מֵהַמִּלִּים: "הָאֵל הַגָּדוֹל הַגִּבּוֹר וְכוּ'".
ג. כְּמוֹ כֵן, יֵשׁ לְהִזָּהֵר מְאֹד בְּבִרְכַּת "מוֹדִים", כֵּיוָן שֶׁיֵּשׁ בָּהּ גַם שִׁבְחוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וְגַם נִצּוֹל עַל יְדֵי הַכַּוָּנָה מִכַּמָּה דְּבָרִים רָעִים. וּבִפְרָט, מִי שֶׁבְּאוֹתָהּ תְּפִלָּה לֹא כִּוֵּן בְּבִרְכַּת "אָבוֹת", יִזָּהֵר מְאֹד לְכַוֵּן בְּ"מוֹדִים" שֶׁכֵּן לְדַעַת הַרְבֵּה פּוֹסְקִים דִּין הַכַּוָּנָה בְּמוֹדִים הוּא כְּמוֹ בְּבִרְכַּת אָבוֹת.
ד. לְשִׂמְחָתֵנוּ כְּשֶׁאוֹמְרִים "מוֹדִים" צְרִיכִים לְהִשְׁתַּחֲווֹת, כָּךְ עַל יְדֵי "צְנִיחַת הָרֹאשׁ" יֵשׁ סִכּוּיִים טוֹבִים שֶׁנִּתְעוֹרֵר מֵהַחֲלוֹם. וּכְמוֹ שֶׁאָמַר שְׁמוּאֵל (יְרוּשַׁלְמִי בְּרָכוֹת פֶּרֶק ב'): "אֲנִי מַחֲזִיק טוֹבָה לְרֹאשִׁי שֶׁכְּשֶׁהוּא מַגִּיעַ לְמוֹדִים - כּוֹרֵעַ מֵעַצְמוֹ". וְכַמּוּבָן שֶׁאֵצֶל שְׁמוּאֵל הָיָה זֶה מֵחֲמַת הִתְעַמְּקוּת בַּכַּוָּנוֹת הָעֶלְיוֹנוֹת שֶׁל הַתְּפִלָּה (כְּמוֹ שֶּׁבֵּאֵר בְּסֵפֶר "אוֹר הַמֵּאִיר" פָּרָשַׁת בָּלָק) מִכָּל מָקוֹם, גַּם לָנוּ הָאֲנָשִׁים הַפְּשׁוּטִים זֶה יָכוֹל לַעֲזֹר לַחֲזֹר וּלְכַוֵּן.
ה. מָה יַעֲשֶׂה אָדָם שֶׁבְּאֶמְצַע תְּפִילַת שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה בָּאָה לוֹ מַחֲשָׁבָה אַחֶרֶת? וּבְכֵן, רֵאשִׁית צָרִיךְ לִשְׁתֹּק, כִּי כָּל מִילָה שֶׁאוֹמֵר לְלֹא כַּוָּנָה הִיא הֶפְסֵד. וִינַסֶּה לְרַכֵּז שׁוּב אֶת מַחֲשַׁבְתּוֹ וְאָז יַמְשִׁיךְ. וְיֵשׁ סְגוּלָה: שֶׁיַּעֲבִיר יָד יָמִין עַל מִצְחוֹ וִיהַרְהֵר אֶת הַפָּסוּק: "לֵב טָהוֹר בְּרָא לִי אֱלֹהִים וְרוּחַ נָכוֹן חַדֵּשׁ בְּקִרְבִּי". אוּלָם, סְגוּלָה זוֹ תַּעֲזֹר רַק אִם יִתְאַמֵּץ גַּם בְּעַצְמוֹ לַחֲזֹר וּלְהִתְרַכֵּז.
* * *
שְׁלֹמֹה הַמֶּלֶךְ - הֶחָכָם מִכָּל אָדָם – אָמַר (מִשְׁלֵי, ו', ל' - לא'):
"לֹא יָבוּזוּ לַגַּנָּב כִּי יִגְנוֹב לְמַלֵּא נַפְשׁוֹ כִּי יִרְעָב: וְנִמְצָא יְשַׁלֵּם שִׁבְעָתָיִם אֶת כָּל הוֹן בֵּיתוֹ יִתֵּן"
בַּפֶּרֶק הַקּוֹדֵם הִסְבַּרְנוּ שֶׁהַפָּסוּק הָרִאשׁוֹן: לֹא יָבוּזוּ לַגַּנָּב כִּי יִגְנוֹב לְמַלֵּא נַפְשׁוֹ כִּי יִרְעָב מְדַבֵּר עַל גַּנָּב חִיּוּבִי, שֶׁחוֹזֵר בִּתְשׁוּבָה וּמַשְׁקִיעַ אֶת זְמַנּוֹ בְלִמּוּד הַתּוֹרָה וְכִבְיָכוֹל "גּוֹנֵב" אֶת דַּעַת הַבְּרִיּוֹת, בְּכָךְ שֶׁנִרְאָה לָהֶם שׁוֹנֶה בְאֹפֶן קִיצוֹנִי מִמָּה שֶׁהָיָה עַד עַכְשָׁו. וְלָמַדְנוּ שֶׁאָסוּר לְזַלְזֵל בּוֹ, כִּי הוּא עוֹשֶׂה זֹאת מֵרֹב רָעָב רוּחָנִי שֶׁיֵּשׁ בְּלִבּוֹ לָשׁוּב לְאָבִיו שֶׁבַּשָּׁמַיִם.
אוּלָם, לְפִי זֶה צָרִיךְ לְהָבִין אֶת הַפָּסוּק הַבָּא: וְנִמְצָא יְשַׁלֵּם שִׁבְעָתָיִם אֶת כָּל הוֹן בֵּיתוֹ יִתֵּן - כָּאן מְדֻבָּר שֶׁמָּצְאוּ אֶת הַגַּנָּב וְהוּא מְשַׁלֵּם שִׁבְעָתַיִם עַל גְּנֵבָתוֹ.. מָה הַקֶּשֶׁר לַפֵּרוּשׁ הַקּוֹדֵם? נָבִין זֹאת עַל פִּי סִפּוּר אֲמִתִּי שֶׁקָּרָה:
סִפֵּר הָרַב יַעֲקֹב חַיִּים סוֹפֵר שְׁלִיטָ"א, עַל אָדָם שֶׁהִתְחִיל לַחֲזֹר בִּתְשׁוּבָה וְהָלַךְ לְהִתְפַּלֵּל מִנְחָה בְאֵיזֶה בֵית כְּנֶסֶת. לְאַחַר הַתְּפִלָּה בָא אֵלָיו הַגַּבַּאי וְאָמַר לוֹ: "בְּבַקָּשָׁה תִדְרוֹשׁ לָנוּ בְדִבְרֵי תּוֹרָה בֵין מִנְחָה לְעַרְבִית", הַבָּחוּר נִסָּה לוֹמַר לוֹ שֶׁרַק לִפְנֵי כַּמָּה יָמִים חָזַר בִּתְשׁוּבָה וְהוּא לֹא יוֹדֵעַ כִּמְעַט כְּלוּם. אֲבָל הַגַּבַּאי תְּפָסוֹ בְּיָדוֹ, הוֹשִׁיבוֹ בְרֹאשׁ הַקָּהָל וְהֵבִיא לוֹ 'מֵעַם לוֹעֵז' עַל פִּרְקֵי אָבוֹת. הַבָּחוּר עַל כּוֹרְחוֹ דִבֵּר דִּבְרֵי תּוֹרָה וְהִתְחִיל לִנְבֹּעַ רַעֲיוֹנוֹת וְחִזּוּקִים כְּמַעֲיָן הַמִּתְגַּבֵּר - עַד שֶׁנַּעֲשָׂה..לְרַב בֵּית הַכְּנֶסֶת.
כְּלוֹמַר, שֶׁאוֹתוֹ "גַּנָּב" שֶׁהָלַךְ עַל הַתּוֹרָה עַד הַסּוֹף, בְּסוֹפוֹ שֶׁל דָּבָר "נִתְפַּס" כְּשֶׁבְּיָדוֹ יֵשׁ דִּבְרֵי תּוֹרָה - "מְשַׁלֵּם" שִׁבְעָתַיִם - כְּלוֹמַר יִּזְכֶּה לִלְמוֹד וּלְלַמֵד דִּבְרֵי תּוֹרָה שֶׁעָלֶיהָ נֶאֱמַר הַפָּסוּק (תְּהִלִּים יב'): "אִמֲרוֹת ה' אֲמָרוֹת טְהֹרוֹת כֶּסֶף צָרוּף בַּעֲלִיל לָאָרֶץ מְזֻקָּק שִׁבְעָתָיִם".
וּמִכָּאן נִלְמַד מוּסַר הַשְׂכֵּל לְכָל אָדָם שֶׁמַּתְחִיל לִלְמוֹד שֶׁלֹּא יַחֲשֹׁב שֶׁהוּא לֹא יָכוֹל אוֹ לֹא מְסֻגָּל, כִּי עַל הָאָדָם מוּטָל לְהִשְׁתַּדֵּל בְּכָל כֹּחוֹ, וּבְסוֹפוֹ שֶׁל דָּבָר הַתּוֹרָה תִנָּתֵן לוֹ בְמַתָּנָה מֵה' יִתְבָּרַךְ. כְּמוֹ שֶׁלָּמַדְנוּ בְפֶרֶק ב' שֶׁל מִשְׁלֵי: "כִּי ה' יִתֵּן חָכְמָה מִפִּיו דַּעַת וּתְבוּנָה".