הצופן
הצופן התנ"כי - נכון או לא?
רצח רבין, קריסת אולמי ורסאי, אסון התאומים ועוד - בתנ"ך קיימות התייחסויות לאירועים אלה על ידי צירופי אותיות במרווחים שיוצרים מילות מפתח משמעותיות. האם זה נכון? ומדוע המדע מסרב לקבל זאת? תשובת השבוע
- דודו כהן
- פורסם כ' חשון התשע"ד
הצופן התנ"כי היא שיטה למציאת ביטויים שונים בתורה על ידי קריאתם בדילוגי אותיות. כך ניתן לקרוא ביטוי מסוים - נניח, למצוא את המילים 'הסכמי אוסלו' בדילוגים של מספר אותיות בפער קבוע. לדוגמה, בפסוק מסוים תופיע האות ה', חמש אותיות אחריה תופיע ס', בעוד חמש תופיע כ', וכן הלאה.
הצופן התנ"כי התגלה רק בעשורים האחרונים, אבל מאז עורר לא מעט פולמוס. יש כאלה שרואים בצפונות שהוסתרו בתורה (רצח רבין, קריסת מגדלי התאומים, אולמי ורסאי וכמעט כל אירוע בעל חשיבות ציבורית) אפשרויות הסתברותיות שאפשר למצוא גם בסדרת חסמב"ה. איפה טמון ההבדל? כאן אנחנו מתחילים את הבירור.
"שיהיה ברור - ביטויים שונים אפשר למצוא כמעט בכל ספר", מבהיר פרופ' אליהו ריפס, מתמטיקאי ישראלי ואחד החוקרים הבכירים בארץ בנושא הצופן התנ"כי. "במחקר אנחנו מסתכלים בדרך כלל על הדילוגים הכי קצרים - כל שתי אותיות, כל חמש וכן הלאה. כשמסתכלים בצורה כזו - התמונה משתנה והאופציות הסטטיסטיות מצטמצמות באופן גורף. בנוסף לכך אנו מגלים בתורה תופעה שלא רואים בספרים אחרים: לוקחים קבוצה של מילים שמתייחסות לנושא מסוים, ופתאום מגלים שהן מתרכזות בפרק מסוים או בכמה פסוקים בודדים במקום להתפזר באקראי בכל מקום אפשרי בתנ"ך. למשל, במגדלי התאומים לקחו סדרה של מילות מפתח - 'מגדלי התאומים', 'מטוס', 'מתקפת', 'הרוגים', 'הריסות' ועוד, והתברר שאם לוקחים את הדילוגים האלה לפי אותו קריטריון של דילוג מינימלי מגלים שבספר 'במדבר', בקטע קצר, כל המילים האלה מופיעות ביחד. תופעה כזו, ברמה כזו, כבר לא מתרחשת בספרים אחרים".
איך בדיוק מחליטים לקחת אילו מילים לקחת? הרי גם כאן אפשר לנווט את התוצאות
"במקרה הספציפי של מגדלי התאומים עשינו דבר פשוט: לקחנו קטע מעיתונים ישראלים מהתאריך 12.9.2001, יום אחרי האסון, ומשם לקחנו את מילות המפתח בדיוק באותו אופן ובאותו כתיב, כדי להסיר טענה שהשתמשנו במילים שהיו נוחות לנו והשמטנו את אלה שלא".
אחד הרבנים הבולטים שמקדמים את נושא הצופן התנ"כי הוא הרב זמיר כהן, ראש ארגון הידברות. למרות שהנושא כולו צמח רק בעשורים האחרונים, כאמור, הרב מספר על עדות קדומה יותר לצופן מצד הרמ"ק (הרב משה קורדובירו) - מקובל צפתי מהמאה ה-16 שכתב כבר אז שיש בתורה דילוגי אותיות, צירופי אותיות, ראשי תיבות ושאר דברים המרמזים על דברים עתידיים. "אנשי מדע גיבשו קריטריונים שונים, אבל מבחינתי נקודת האמת שבעניין הזה נמצאת בדברי הרמ"ק, שהיה מגדולי המקובלים ואמר שהתורה כתובה רבדים-רבדים", אומר הרב כהן. "הרי יש בתורה פרד"ס - ראשי תיבות של פשט, רמז, דרש וסוד. אחד הרבדים של הרמז הוא דילוגי האותיות, כאמור".
"כשמחפשים את המילים 'השר זאבי' בתנ"ך, למשל, מוצאים אותן מופיעות בדילוג של 704 אותיות בסמיכות לפסוק 'ויהי בדרך במלון, ויפגשהו ה' ויבקש המיתו' - פסוק שנאמר על משה רבנו. כמה אחוזי הסתברות יכולים להיות שדבר כזה יהיה במקרה? גם המילה רצח מופיעה באזור, והמילה אש"פ מופיעה באותה טבלה בדילוג של 704 אותיות גם כן. באותה טבלה מופיעה גם המילה 'בבקר' בדילוג של 704 אותיות, וזאת מלבד המילים 'שני אנשים' המופיעות גם הן בטבלה. צירוף של כל כך הרבה פרטים מביא לידי המסקנה שאין סיכוי שכל זה קרה באופן מקרי".
ולטענה הנצחית: למה תמיד מגלים דברים אחרי שהם קרו? למה לא מגלים אותם לפני?
"הממצא המפורסם של יצחק רבין התגלה דווקא לפני. כשנתיים קודם לרצח חיפשו ומצאו את שמו מצטלב עם פסוק המדבר על רצח, ולטענת העיתונאי האמריקני מייקל דרוז'נין הממצא אפילו הובא לידיעתו של רבין. אבל זה מקרה נדיר, כי את יצחק רבין חיפשו בתנ"ך משום מעמדו. אולמי ורסאי - מי חשב לחפש אותם בתורה לפני שהאולם קרס? רק לאחר שהאולם קרס בדקו ומצאו שהמילים האלה מופיעות בדיוק בטבלה שבה כתוב 'כי משחיתים אנחנו את המקום הזה', ושם החתן והכלה הופיעו בדילוג שווה בדיוק באותו מקום. אף אחד לא יכול לבוא ולומר שרק לאחר שאולמי ורסאי קרסו - מישהו בא וניסח את התורה - התורה כתובה אלפי שנים לפני. היה נדרש רק לחפש".
למה רוב הקהילה המדעית בארץ לא מקבלת את התקפות של הצופן המדעי?"יש ויכוח ארוך שנמשך 10-15 שנים", אומר פרופסור ריפס. "אני ודורון ויצטום ערכנו ניסוי על סדרה של רבנים עם תאריכי פטירה שלהם וניסינו למצוא אותם בתורה. פרסמנו את המחקר ב-94' בעיתון מדעי, וקבוצה של מדענים בדקה את זה מכל הכיוונים הסטטיסטיים ולא מצאה פגמים, לכן טענה 'זייפתם את הנתונים, עשיתם קונספירציה עם עוזר ראש המחלקה לספרנות בבר אילן כדי שייתן לכם את השמות'. הקהילה המדעית, שראתה את הפולמוס, קיבלה יותר את הטענה שלהם, ומאז הפסיקו להתייחס לצופן התנ"כי כמשהו רציני. הם פשוט לא מתעסקים בזה, ולכן לא מגלים את מה שהיו יכולים לגלות בקלות, בכלים מדעיים, עם קצת יותר עניין".
לרב כהן יש הסבר מעט שונה: "מתכחשים לצופן התנ"כי בדיוק מאותה סיבה שהמוסלמים טוענים שלא היה בית מקדש, בזמן שהם בידיהם הורסים ממצאים בהר הבית כדי לטעון כך. כלומר, ברגע שעניין רציני מאיים על המהות הקיומית של טיעון זכותם על הר הבית - הם מוכנים להיאבק בו בכל דרך. גם כאן הצופן התנ"כי יכול לחולל רעידת אדמה, כי אם באמת יש צופן תנ"כי זה אומר שכל האנושות צריכה לשנות כיוון וליישם את כל מה שכתוב בתורה. זעזוע כזה הוא כנראה חזק מידי עבורם - לא כל אדם מסוגל לחיות עם ידיעה כזו אז בוודאי שמי שיכול להיכנס לפתח מילוט של התכחשות - נכנס".
פרופ' ריפס - כשאתה, ששקוע כולך בנושא הזה ובטוח באמיתותו, רואה אנשים שרואים את הכל ולא משתכנעים - איך אתה מרגיש?
"אני מסביר את העקרונות, מעלה את הטענות שכנגד ומוכיח איך הן לא צודקות, לא נכונות ולא מדעיות, אבל אדם שעוצם עיניים ולא רוצה לדעת - אין לי שום פיתרון לזה. אם בן אדם באמת מוכן להקשיב - אני מוכן שתפרסמו את הטלפון שלי, 02-5865542. נשב, הוא יטען את כל הטענות שבעולם, אני אענה לו, והוא יבין את הכל רק דרך הצד המדעי. לא ראיתי מישהו שלא משתכנע בצורה כזו, פנים מול פנים, כשכל ההוכחות פרושות לפניו".