עובדות ביהדות
קבלה לעתיד: הדרכה בבחירת קבלה לשנה החדשה
כיצד הצליח האדם לשאת את המשא הכבד עד סוף הדרך? מה ענה רבי לייב חסמן לרבי שלום שבדרון? כיצד נבחר קבלה מתאימה ונעמוד בה?
- נעמה גרין
- פורסם ד' תשרי התשע"ו
רבי שמואל שמעלקא מניקלשבורג ביאר את הפסוק: "שובה ישראל עד ה' אלוקיך", על ידי משל לאדם הנושא משא, ובאמצע הדרך הרגיש כי אזלו כוחותיו, ואין בידו כוח להמשיך בהליכתו. מה עשה, החל עושה לעצמו סימנים, וחשב לעצמו, הרי עד בית פלוני אינו מרחק רב, ולא יקשה עלי לישא המשא, אלך רק עד שם. בהגיעו לשם חזר על תחבולה זאת, הביט על אבן גדולה במקום פלוני ואמר רק עד שם אבוא, כך המשיך בדרכו עד שהגיע לתכליתו ולמחוז חפצו.
זוהי הכוונה בפוסק "שובה ישראל עד" – כך היא דרכה של תשובה: שבכל עת יחזק את עצמו עד פה אבוא בעניין פלוני, ועד שם אבוא בעניין אחר, אז יגיע עד ה' אלוקיך – שיזכה לבוא לתכלית השלמות, ויסורו מאיתו כל המסכים המבדילים בינו לבין השם יתברך.
רבותינו גדולי המוסר מציעים לאדם לבחור קבלה קטנה לפרק זמן מסוים. להלן כמה עצות לקבלה אפשרית, בחרו אחת מהן וקבעו לה זמן מוגדר, כגון: עד יום הכיפורים, עד חג הסוכות וכו'.
(צילום: יעקב נחומי / פלאש 90)
· קריאת שמע על המיטה – מתוך סידור
· לימוד שתי הלכות לשון הרע
· ברכת אשר יצר מהכתוב ובכוונה
· ברכת מזון מהכתוב ובכוונה
· גרביים – להוסיף דנייר (עובי) לפי הצורך
· להוסיף תפילה ביום
· להקפיד להתפלל במנין
· דקדוק בנטילת ידיים (בשפע מים, יד יבשה, להקפיד בנטילה של כל היד)
· לציית לדברי ההורים מיד כשיבקשו
· שעה ביום לשים לב לדבר רק דיבורים מותרים
· לחשוב כל יום איך לשמח יהודי
· להתקשר ולדרוש בשלומם של אנשים שצריכים זאת (סבתא, דודה…)
· 5 דק' לימוד יומי בספר מוסר ('מסילת ישרים', 'אורחות צדיקים'… וכד')
· לקבל לקנות מעתה רק בגדים צנועים
· לתרום לארגון צדקה נוסף (הוראת קבע או חד פעמי)
· ללמוד פירוש של פרק תהילים אחד בשבוע
· להתנדב פעם בשבוע
· "מודה אני" בקול מיד עם פקיחת העיניים
· לקבל את השבת קודם ולהוציאה מאוחר יותר (אפילו רק כמה דקות!)
· ליטול ידיים ליד המיטה עם הקימה בבוקר
· ברכות בכוונה (בקול, מילה מילה, בישיבה)
· צניעות ברחוב (בישום, לבוש, התקהלות, דיבור לא קולני)
· להשתדל לדון לכף זכות לפחות פעם ביום
· חיזוק מסוים בכיבוד הורים
· לימוד 2 הלכות שמירת שבת
· לזכות את הרבים (הפצת דברי חיזוק, תרומה לעלונים של שבת ועוד)
· לשמוע לדברי גדולי ישראל
· לא לדבר על גדולי ישראל
· לא לדבר לשון הרע על אדם מסוים בשעה מסוימת
· חיזוק ושימת לב בעניין גזל
· להימנע משמיעת שירים שלא ברוח היהדות
· לימוד לפני התפילה בנושא תפילה או אמונה
· ברכת "בורא נפשות" בכוונה ומהכתוב
· לברך ברכות הנהנין בישיבה
· להחמיא פעם ביום
· להתגבר על הכעס פעם ביום
· לחייך פעם ביום
· להרים טלפון פעם בשבוע למי שזקוק לו
· ברכת המזון בישיבה בלבד
· להקדים שלום לכל אדם
· להקפיד לומר "מודה אני" מיד בבוקר
· להקפיד לא לשוחח בזמן שיעורי תורה
ל'קבלה' יש אחריות כבדה. היא נועדה לנצל את הרצינות של התקופה, ו'לקבע' אותה בצורה שתישמר למשך זמן – גם כשכבר לא מצויים בעומקן של הרגשות. ה'קבלה' דומה במידה מסוימת לברית. כמו ברית הנכרתת בין שני אנשים בזמן שיש ביניהם קירוב דעות ושומרת עליהם גם כאשר עם הזמן מתפוגג הקירוב הזה, כך הקבלה שומרת עלינו שנעמוד בהבטחותינו העצמיות לשנה החדשה גם כאשר הזמן עבר ורגעי התשובה של תחילת השנה הרחק מאחורינו.
בנוסף – ובעיקר – באות הקבלות ליצור בנו שיפור עצמי. בזמן שאנחנו נגררים אחר יצרנו הרע, ואיננו נלחמים בו כראוי כדי להתגבר על נטיות רעות ומזיקות, באה ה'קבלה' כדי לעצור את הגרירה הזו. הרבה מן הנפילות שלנו הן לא מחמת שאין בכוחנו להתגבר, אלא משום שלא הקדשנו מספיק תשומת לב למלחמה המאפשרת את ההתגברות הזו. תפקידה של הקבלה הוא, אפוא – להגביר את המודעות, לרכז את כוח הלחימה שלנו באפיק הנכון ובעזרת זה – להצליח יותר במלחמתנו הגדולה והנצחית נגד היצר הרע.
מאידך, צריך גם לחפש דבר שאינו קשה מדי.
אלא שלכל מטבע יש שני צדדים. לקבל קבלה נכונה, המתאימה לאדם המקבל אותה בדיוק לפי צרכיו – אומנות היא.
מחד גיסא, אנו רוצים קבלה שהיא משמעותית, שיש בה תוספת איכותית להנהגות המעשיות. ומאידך, צריך גם לחפש דבר שאינו קשה מדי, שהרי אם בסוף לא מקיימים אותה, לא הרווחנו כלום, ואולי אף הפסדנו. לא התקדמות היתה כאן, אלא נסיגה.
סיפר רבי שלום שבדרון זצ"ל (ה'מגיד הירושלמי'), שבצעירותו דיבר אתו רבו (רבי לייב חסמן זצ"ל). הרב שאל אותו איזו קבלה הוא יוכל לקבל לקראת השנה החדשה, ורק בתנאי שהוא באמת יוכל לעמוד בה. כשניסה התלמיד להתחיל לענות, אמר לו רבו: לא כך. אין זה עניין שמתאים להחליט עליו על רגל אחת. שב, תחשוב, תברר. כשיהיה לך רעיון – ורק בתנאי שאין לך שום ספק שתוכל לקיים את הדברים – תחזור אלי.
אחר זמן חזר התלמיד והכריז שהוא הרהר בדעתו, ויש לו 'קבלה' שיוכל ללא ספק ופקפוק לעמוד בה. אמר לו הרב: עכשיו, תוריד ממנה 50 אחוז, תצמצם את הקבלה בחצי – ואת מה שנשאר תקבל על עצמך...
אפילו אם נישאר עם מעט ביד, עדיף להפחית ובלבד שיהיה אפשר לקיים אף ללא חשש קל של ספק.
בתפילה שתתקבל תשובותינו וקבלותינו לרצון לפני אדון כל.
הרב בועז שלום בהרצאה מאלפת עם עצות מעשיות ומאלפות לקראת יום הכיפורים: