5 דקות תורה ביום
האם כל אדם יכול לראות את אליהו הנביא?
דבר תורה יומי מפי הרב רונן חזיזה, במסגרת "לפחות 5 דקות תורה ביום". יוֹם שַׁבָּת קוֹדֶשׁ פָּרָשַׁת "חַיֵּי שָׂרָה" כה' חֶשְׁוָן (7 בְּנוֹבֶמְבֶּר)
- הרב רונן חזיזה
- פורסם ז' חשון התשע"ו |עודכן
א. לֹא כָל אָדָם יָכוֹל לִזְכּוֹת לִרְאוֹת אֶת אֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא, אֲבָל כָּל אֶחָד יָכוֹל בְּהֶחְלֵט לִקְרֹא בַסֵּפֶר שֶׁנִּכְתַּב מִפִּיו, הַנִּקְרָא 'תַּנָּא דְבֵי אֵלִיָּהוּ'. אֶחָד הַדְּבָרִים שֶׁכָּתַב שָׁם אֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא הוּא, שֶׁכַּאֲשֶׁר מַגִּיעַ יוֹם שַׁבָּת עָלֵינוּ לְקַדֵּשׁ אוֹתוֹ לֹא רַק בְּמַאֲכָל וּבְמִשְׁתֶּה אֶלָּא בְעִקָּר בְּלִמּוּד תּוֹרָה.
ב. לְאַחַר שָׁבוּעַ שֶׁל עֲבוֹדָה הַגּוּף רוֹצֶה לָנוּחַ, וּבִפְרָט שֶׁהַשֻּׁלְחָן עָרוּךְ בְּמַאֲכָלִים מְשֻׁבָּחִים, בָּשָׂר וְדָגִים וְכָל מִינֵי מַטְעַמִּים, הֲרֵי שֶׁהַפְּעֻלָּה הַמִּתְבַּקֶּשֶׁת לְאַחַר הָאֹכֶל הִיא - שֵׁינָה. וּבֶאֱמֶת גַּם שֵׁינָה בְשַׁבָּת תַּעֲנוּג. אוּלָם, אֵין זֶה עִיקַּר הַשַּׁבָּת, עִיקַּר הַשַּׁבָּת הִיא מְנוּחַת הַנְּשָׁמָה, וְאֶת זֶה מַשִּׂיגִים עַל יְדֵי לִמּוּד הַתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה.
ג. הַטּוּר (בְּסִימָן רצ') הֵבִיא אֶת דִּבְרֵי הַמִּדְרָשׁ: "אָמְרָה הַתּוֹרָה לִפְנֵי הַקָּבָּ"ה: רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם כְּשֶׁיִּכָּנְסוּ יִשְׂרָאֵל לָאָרֶץ, זֶה רָץ לְכַרְמוֹ וְזֶה רָץ לְשָׂדֵהוּ וַאֲנִי מָה יִהְיֶה עָלַי? אָמַר לָהּ הַקָּבָּ"ה: יֵשׁ לִי זִוּוּג שֶׁאֲנִי מְזַוֵּג לָךְ, וְשַׁבָּת שְׁמָהּ, שֶׁבָּהּ יִשְׂרָאֵל בְּטֵלִים מִמְּלַאכְתָּם, וִיכוֹלִים לַעֲסֹק בָּךְ"! מַמְשִׁיךְ הַטּוּר וְאוֹמֵר: "עַל כֵּן צָרִיךְ שֶׁיִּקְבְּעוּ שִׁעוּר תּוֹרָה בְשַׁבָּת, לְהוֹדִיעַ לָעַם אֶת חֻקֵּי הָאֱלֹקִים וְאֶת תּוֹרוֹתָיו".
ד. כָּתַב הָרַב 'בֶּן אִישׁ חַי' (שָׁנָה שְׁנִיָּה פָרָשַׁת שְׁמוֹת): "כָּתְבוּ הַמְּקֻבָּלִים ז"ל, דְּגָדוֹל הַפֹּעַל הַנַּעֲשָׂה מֵעֵסֶק הַתּוֹרָה בְיוֹם שַׁבָּת, אֶלֶף פְּעָמִים יוֹתֵר מִן הַנַּעֲשָׂה מֵעֵסֶק הַתּוֹרָה שֶׁל יְמֵי הַחוֹל".
ה. אֵין לְהִסְתַּפֵּק בְּשִׁעוּר תּוֹרָה הַנִּמְסָר בְּבֵית הַכְּנֶסֶת, אֶלָּא גַם בְּתוֹךְ הַבַּיִת יִפְתַּח הָאָדָם סֵפֶר וְיִלְמַד. וּמָה טוֹב וּמָה נָעִים שֶׁיִּלְמַד יָחַד עִם בְּנֵי בֵיתוֹ, אִשְׁתּוֹ וִילָדָיו. שֶׁהֲרֵי בְמֶשֶׁךְ הַשָּׁבוּעַ כָּל אֶחָד עָסוּק בְּעִנְיָנָיו, וּמֵהֵיכָן יִהְיֶה חִבּוּר אֲמִתִּי וְנַפְשִׁי בֵין בְּנֵי הַבַּיִת? וְאֵין לְתָאֵר עַד כַּמָּה הַלִּמּוּד הַמְּשֻׁתָּף מְחַבֵּר בֵּין אִישׁ לְאִשְׁתּוֹ וּבֵין הוֹרִים לְיַלְדֵיהֶם. נַסּוּ וְתֵהָנוּ!
* * *
רַעְיוֹן מִפָּרָשַׁת הַשָּׁבוּעַ - חַיֵּי שָׂרָה
לְאַחַר שֶׁרָאָה אֱלִיעֶזֶר שֶׁרִבְקָה שָׁאֲבָה לוֹ וְלִגְמַלָּיו מַיִם, הֵבִין שֶׁהִיא הָאִשָּׁה הַמְּיֹעֶדֶת לְיִצְחָק. וְכָךְ נֶאֱמַר בַּתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה: "וַיְהִי כַּאֲשֶׁר כִּלּוּ הַגְּמַלִּים לִשְׁתּוֹת, וַיִּקַּח הָאִישׁ נֶזֶם זָהָב בֶּקַע מִשְׁקָלוֹ, וּשְׁנֵי צְמִידִים עַל יָדֶיהָ עֲשָׂרָה זָהָב מִשְׁקָלָם", אֱלִיעֶזֶר שָׂם עַל יָדֶיהָ תַּכְשִׁיטִים יָפִים כְּסִימָן טוֹב לְמַזַּל טוֹב. אוּלָם צָרִיךְ לְהָבִין, מַדּוּעַ פֵּרְטָה הַתּוֹרָה אֵיזֶה תַכְשִׁיט הָיָה, וּמָה מִשְׁקָלוֹ, וְכַמָּה צְמִידִים הָיוּ וּמָה מִשְׁקָלָם, אֵיזֶה לִמּוּד יוֹצֵא לָנוּ מִזֶּה? רָשִׁ"י הַקָּדוֹשׁ אוֹמֵר שֶׁאֱלִיעֶזֶר רָמַז לְרִבְקָה עַל דְּבָרִים שֶׁיִּהְיוּ בְּעָתִיד.
וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: "בֶּקַע - רֶמֶז לְשִׁקְלֵי יִשְׂרָאֵל - בֶּקַע לַגֻּלְגֹּלֶת (שֶׁנִּתְּנוּ בַמִּדְבָּר לִבְנִיַּת הַמִּשְׁכָּן). וּשְׁנֵי צְמִידִים - רֶמֶז לִשְׁנֵי לוּחוֹת הַבְּרִית שֶׁהָיוּ צְמוּדוֹת: עֲשָׂרָה זָהָב מִשְׁקָלָם - רֶמֶז לַעֲשֶׂרֶת הַדִּבְּרוֹת", אוּלָם לְפִי דְבָרָיו הַשְּׁאֵלָה כְפוּלָה וּמְכֻפֶּלֶת, לְשֵׁם מָה אוֹמֵר אֱלִיעֶזֶר דְּבָרִים אֵלּוּ לְיַלְדָּה קְטַנָּה בִתּוֹ שֶׁל בְּתוּאֵל, שֶׁגָּדְלָה בְּבַיִת שֶׁל גּוֹיִים וּבְאֶרֶץ זָרָה, שֶׁבְּעוֹד אֶלֶף שָׁנָה יִהְיוּ עַם יִשְׂרָאֵל בַּמִּדְבָּר, וִיקַבְּלוּ לוּחוֹת הַבְּרִית וְכוּ'.. זֶה מָה שֶׁהִיא צְרִיכָה לָדַעַת עַכְשָׁיו עוֹד לִפְנֵי שֶׁהִכִּירָה אֶת יִצְחָק וְאַבְרָהָם?
אֶלָּא, מִכָּאן אָנוּ רוֹאִים יְסוֹד גָּדוֹל וְעָצוּם. אֱלִיעֶזֶר רָאָה שֶׁיֵּשׁ בְּרִבְקָה מִדּוֹת טוֹבוֹת וּבִמְיֻחָד אֶת מִדַּת הַחֶסֶד וְהַנְּתִינָה, וּמֵעֵבֶר לְכָךְ הוּא לֹא הִכִּירָהּ כְלָל, כִּי אַבְרָהָם אָבִינוּ הָיָה הָרִאשׁוֹן וְהַיְּחִידִי שֶׁגִּלָּה אֶת ה' וְכָל שְׁאַר הָעוֹלָם הָיוּ עוֹבְדֵי עֲבוֹדָה זָרָה. אֱלִיעֶזֶר יָדַע שֶׁיֵּשׁ אֲנָשִׁים שֶׁחוֹשְׁבִים שֶׁהַמִּדּוֹת זֶה הַדָּבָר הַחָשׁוּב יוֹתֵר מִכָּל. לָכֵן, הוּא רָצָה לִרְמֹז לְרִבְקָה: דְעִי לָךְ שֶׁבֶּאֱמֶת הַחֶסֶד שֶׁגָּמַלְתְּ בְּיָדַיִךְ הוּא דָבָר נִפְלָא, אוּלָם עָלַיךְ לָדַעַת שֶׁעַל יָדַיִם אֵלּוּ צָרִיךְ לָשִׂים אֶת שְׁנֵי לוּחוֹת הַבְּרִית וְאֶת עֲשֶׂרֶת הַדִּבְּרוֹת שֶׁהֵן דְּבַר ה'.
דְּהַיְנוּ בִכְדֵי שֶׁהַחֶסֶד יִהְיֶה אֲמִתִּי וּמֻשְׁלָם צָרִיךְ לְחַבֵּר לוֹ אֶת הַתּוֹרָה, כִּי בְלִי הַתּוֹרָה - הַחֶסֶד אֵינוֹ בַעַל עֵרֶךְ. כִּי כְּמוֹ שֶׁ:"אִם אֵין דֶּרֶךְ אֶרֶץ - אֵין תּוֹרָה", כָּךְ "אִם אֵין תּוֹרָה - אֵין דֶּרֶךְ אֶרֶץ".