עובדות ביהדות
גרים במקום הראשון: 10 דברים שלא ידעתם על גן עדן
מי נמצא בגן עדן, מה ההבדל בינו לבין העולם הבא, מה עושים שם הצדיקים, ומי נכנס לשם בשבתות ובראשי חודשים?
- נעמה גרין
- פורסם כ"ט טבת התשע"ו
10 ליקוטים מהמקורות על הנעשה בגן עדן:
1. בזוהר מבואר מיהם אלו הנמצאים בגן עדן: "...ומקום הזה הוא מדור לרוחות הקדושים בין אלו שכבר באו לעולם הזה ובין אלו שעוד לא באו לעולם הזה, ואלו העתידים לבא לעולם הזה כולם הם רוחות המתלבשים בלבושים וגופים ופרצופין כעין עולם הזה, ומסתכלים שם בזיו יקר של רבונם עד שבאים לעולם הזה".
2. נאמר בשיר השירים: "משכני אחריך נרוצה", להיכן אנו נמשכין אחריך? לגן עדן, שנאמר: "ירויון מדשן ביתך ונחל עדניך תשקם". אמר ר' אלעזר בן ר' מנחם: "עדנך אין כתיב כאן אלא עדניך, מלמד שכל צדיק וצדיק יש לו עדן בפני עצמו" (מדרש רבה פרשה כז)
3. נאמר בפרשת בראשית: "לעבדה ולשמרה". מובא בפרקי דרבי אליעזר: "ומה עבודה היתה בגן, שמא תאמר שיזמור לכרמים ולחרש ולשדד את האדמה... והלא כל האילנות נצמחין מאליהן... אלא לעסוק בדברי תורה, ולשמור את דרך עץ החיים ואין עץ החיים אלא תורה... "
4. בזוהר על חומש שמות מובא: "וכל הגן מסובב ממרכבות רבות של הצדיקים ומשיח עומד עליהם... ובראשי חדשים ובימים טובים ובשבתות נכנס המשיח במקום ההוא להשתעשע בכל היכלות האלו".
עוד מוסיף הזוהר: "לפני ולפנים מכל אלו (אלף) היכלות (דכסופין) יש מקום אחד נעלם וגניז שאינו נודע כלל, ונקרא עדן, ואין מי שיכול להשיג אותו, והמשיח גנוז בחוץ, סביב לאותו מקום, עד שנגלה לו מקום אחד הנקרא קן צפור... "
5. מובא על רבי יהושע בן לוי: "הלך רבי יהושע וחפש בגן עדן כלו ומצא בה ז' בתים בגן עדן, וכל בית ובית י"ב ריבוא מילין אורך וברוחב י"ב ריבוא מילין שיעור מדת ארכן כרחבן. הבית הראשון כנגד הפתח הראשון בגן עדן שוכנים בה גרים שבישראל שנתגיירו מאליהם, והקירות שלה בנויות מזכוכית וקורותיה ארזים, וכשבאתי למדדה עמדו כל הגרים ובקשו לעבור. ענה עובדיה הצדיק שהוא ממונה עליהם וא"ל מנין זכותכם שישב זה עמכם, מיד הניחוני למדדה. הבית השני כגנד פתח השני בגן עדן והיא בנויה מכסף וקורותיה ארזים ויושבין בה בעלי תשובה ומנשה בן חזקיהו ממונה עליהם. הבית השלישי כנגד פתח הג' שבגן עדן והיא בנויה מכסף וזהב ושוכנים בה אברהם יצחק ויעקב וכל ישראל שיצאו ממצרים וכל דור המדבר וכל בני המלך חוץ מאבשלום, ושם דוד ושלמה וכלאב בן דוד חי הוא שם, ושם כל מלכי בית יהודה חוץ ממנשה בן חזקיהו שהוא ממונה על כל בעלי תשובה, ומשה ואהרן הם ממונים עליהם, ושם כל כלי זהב וכלי כסף הנחמדים וכל טובות ושמנים ואבנים וחופות ומטות וכסאות ומנורות של זהב ושל אבנים טובות ומרגליות..." (מעשה דריב"ל)
6. מובא בילקוט שמעוני: "אמר רבי יהושע בן לוי שני שערי כדכוד יש בגן עדן, ועליהם שישים רבוא מלאכי השרת, וכל אחד מהם זיו פניהם כזוהר הרקיע מבהיק, ובשעה שהצדיק בא אצלם מפשיטין מעליו הבגדים שעמד בהן בקבר ומלבישין אותו ח' בגדים של ענני כבוד, ושני כתרים ניתנים על ראשו, אחד של אבנים טובות ומרגליות, ואחד של זהב פרוים, ונותנים שמונה הדסים בידו, ומקלסין אותו ואומרין לך אכול בשמחה לחמך, ומכניסין אותו למקום נחלי מים מוקף ת"ת מיני ורדין והדסים, וכל אחד ואחד יש לו חופה בפני עצמו לפי כבודו. ומושכין ממנה ד' נהרות, א' של חלב, וא' של יין, וא' של אפרסמון וא' של דבש... ובתוכו שבעה בתים של צדיקים, ראשונה הרוגי מלכות כגון רבי עקיבא וחבריו, שניה טובעים בים, שלישית רבן יוחנן בן זכאי ותלמידיו... כת רביעית אלו שירד הענן וכיסה עליהן, כת חמישית אלו בעלי תשובה, שבמקום שבעלי תשובה עומדין צדיקים גמורים אינן עומדין, כת ששית אלו רווקים שלא טעמו טעם חטא מימיהם, כת שביעית אלו עניים שיש בהן מקרא ומשנה ודרך ארץ... והקב"ה יושב ביניהן ומבאר להן התורה... " (בראשית פרק ב, כ)
7. הרמב"ן מבהיר את המושגים: "גן עדן" ו"עולם הבא" ומבאר כי בגן עדן שוכנות הנשמות לאחר מותן, ובעולם הבא שהוא עולם התחיה אינו גן עדן, אלא הוא עולם השכר והוא יגיע לאחר ימות המשיח ותחיית המתים, וכה דבריו: "והנה נתבארה אמונתנו בגן עדן, ונחזור לשכר הגדול שהוא עולם הבא, ועיקר השכר בכל המצות הוא העולם הבא... הוא עולם השכר לאותן שהקב"ה מחייה בתחיית המתים ואינו על עולם הנשמות שקראנו אותו גן עדן, אלא עולם התחיה הוא... כל אלו דברים ברורים שעולם הבא האמור בכל מקום אינו עולם הנשמות והשכר המגיע להן מיד אחר המיתה, אלא עולם הוא שעתיד הקב"ה לחדשו לאחר ימות המשיח ותחיית המתים...
8. נחזור בקצרה, שכר הנשמות וקיומן בעולם הנשמות נקרא לרבותינו גן עדן, ופעמים קורין אותו עליה וישיבה של מעלה, ואחרי כן יבואו ימי המשיח שהן מכלל עולם הזה, ובסופן יהיה הדין ותחיית המתים, שהוא השכר הכולל הגוף והנפש, והוא העיקר הגדול שהוא תקות כל מקוה להקב"ה, והוא העולם שבו ישוב הגוף כמו נפש".
9. הרמב"ן מבאר במה עוסקות הנשמות בגן עדן: "שוכני גן עדן מתעלים בלימוד ההוא ורואים מראות אלקים בחברת כבוד העליונים, ומשיגים כל מה שיוכל הנברא להבין כלימוד משה בסיני"... (רמב"ן)
10. בילקוט ראובני מובא: "בזכות ששומרים את התורה יזכו לגן עדן, כי ג"ן (בגימטריה 53) פרשיות בחומש, וסיום ה' חומשים עולה עד"ן, במצרים, מסעיהם, סיני, ירחו, ישראל. ואם ישראל שומרים מה שבלוחות שהם ו' טפחים ו' סדרים יוצלו מגיהנם..."
ונסיים בתפילתו של רבי אלעזר: "יהי רצון מלפניך ה' אלקינו שתשכן בפורינו אהבה ואחוה ושלום וריעות... ותשים חלקנו בגן עדן..."