עובדות ביהדות
הופכים כעס לרחמים: 10 מובאות על תשב"ר
מקיימים את העולם; בזכותם שורה השכינה בגלות; הופכים את כעסו של הקדוש ברוך הוא לרחמים: 10 מאמרים על תינוקות של בית רבן
- נעמה גרין
- פורסם ג' שבט התשע"ו
1. בזוהר מובא: "המקיים את העולם וגורם לאבות שיתגלו, היינו קול הילדים העוסקים בתורה, ובשביל ילדי עולם אלו, העולם ניצל".
2. בזוהר מובא: "ובזכות תינוקות של בית רבן יתחזק כחו (של משיח) להתגבר, וזה סוד אפרוחים ... היונקים שיושבים בחיק אמותם ויונקים, כמש"א גמולי מחלב עתיקי משדים... כי בשביל אלו שורה השכינה עם ישראל בגלות". (שמות קל)
3. נאמר: "וכל בניך למודי ה'". על כך יש לשאול: 'וכי הקב"ה מלמד את כל ילדי ישראל תורה?'. הזוהר מפרש שכן: "כי בשעה שאלו הילדים למדים בתורה, באה השכינה ונותנת להם כוח ואומץ ללמוד בתורה, ולולא העזרה של הקב"ה לא יכלו הילדים לסבול".
4. עוד מובא בזוהר, כי בזכות תינוקות של בית רבן נמצאת השכינה עם בני ישראל בגלות. "שעה שצדיקים נמצאים בעולם, ואלו תינוקות של בית רבן נמצאים, ועוסקים בתורה, יכולה כנסת ישראל להתקיים עמהם בגלות. ואם לא, (אם אינם בשיעור המספיק כביכול) היא והם אינם יכולים להתקיים בעולם, ואם צדיקים נמצאים הם נתפשים תחילה, (ומתים כדי לכפר על בני דורם), ואם לא, אלו הגדיים שהעולם מתקיים בשבילם נתפסים תחילה, והקב"ה לוקחם מן העולם אף על פי שלא נמצא בהם חטא, ולא זה בלבד, אלא שמרחיק ממנו את כנסת ישראל והיא יוצאה לגלות". (ויקרא רצג)
5. בתלמוד בבבלי מובא: "לא חרבה ירושלים אלא בשביל שביטלו בה תינוקות של בית רבן". על כך אמר אמר רב יהודה אמר רב: מאי דכתיב 'אל תגעו במשיחי ובנביאי אל תרעו', 'אל תגעו במשיחי' אלו תינוקות של בית רבן, 'ובנביאי אל תרעו' אלא תלמידי חכמים. אמר ריש לקיש משום רבי יהודה נשיאה: "אין העולם מתקיים אלא בשביל הבל תינוקות של בית רבן," א"ל רב פפא לאביי דידי ודידך מאי, א"ל "אינו דומה הבל שיש בו חטא להבל שאין בו חטא". ואמר ריש לקיש משום ר"י נשיאה: "אין מבטלין תינוקות של בית רבן אפילו לבנין בית המקדש". (קיט, ב)
6. במסכת סנהדרין מובא כי עיר שאין בה מלמד תינוקות אין תלמיד חכם רשאי לדור בתוכה. (יז, ב).
7. בזוהר נאמר: "ברביעיות מה עביד (הקב"ה), יושב ומלמד תינוקות של בית רבן תורה, שנאמר: 'את מי יורה דעה ואת מי יבין שמועה גמולי מחלב עתיקי משדים'".
8. מובא במדרש רבה: "אר"י: 'בא וראה כמה חביבין תינוקות לפני הקב"ה, גלתה סנהדרין לא גלתה שכינה עמהם, גלו משמרות ולא גלתה שכינה עמהם, וכיון שגלו תינוקות גלתה שכינה עמהם".
9. במדרש תנחומא: "אף על פי שחרב בית המקדש ואין קרבן נוהג, אילולי התנוקות שקורין בסדר הקרבנות לא היה העולם עומד".
10. עוד מובא כי "בכל יום מלאך יוצא מלפני הקב"ה לחבל את העולם ולהפכו לכמות שהיה, אלא כיון שהקב"ה מסתכל בתינוקות של בית רבן ובתלמידי חכמים שיושבים בבתי מדרשות מיד נהפך כעסו לרחמים".