5 דקות תורה ביום

מי הם "יורדי הים" שצריכים לברך הגומל?

דבר תורה יומי מפי הרב רונן חזיזה, במסגרת "לפחות 5 דקות תורה ביום". יוֹם רְבִיעִי ג' אִיָּר, בָּעֶרֶב סוֹפְרִים תִּשְׁעָה עֲשַׂר יוֹם לָעֹמֶר (11 בְּמַאי)

אא

א. הַשְּׁנִיִּם שֶׁצְּרִיכִים לְהוֹדוֹת לַה' בְּבִרְכַּת "הַגּוֹמֵל" הֵם "יוֹרְדֵי הַיָּם". מִי הֵם "יוֹרְדֵי הַיָּם"?

ב. מִי שֶׁהִפְלִיג בַּיָּם הַגָּדוֹל (תִּיכוֹן אוֹ אוֹקְיָנוֹס) שִׁבְעִים וּשְׁתַּיִם דַּקּוֹת אוֹ יוֹתֵר וְהִגִּיעַ לִמְחוֹז חֶפְצוֹ - צָרִיךְ לְבָרֵךְ "הַגּוֹמֵל". מַדּוּעַ? מֵאַחַר וְהַיָּם אֵינוֹ מְקוֹם יִשּׁוּב וְיֵשׁ בּוֹ סַכָּנָה לִבְנֵי אָדָם, וּמֵאַחַר וְה' זִכָּה אוֹתוֹ לַעֲלוֹת בַּחֲזָרָה לַיַּבָּשָׁה בְּשָׁלוֹם - עָלָיו לְהוֹדוֹת לוֹ וּלְבָרֵךְ "הַגּוֹמֵל".

ג. מִי שֶׁנּוֹסֵעַ לִמְדִינָה רְחוֹקָה וּבָאֶמְצַע עוֹשֶׂה חֲנָיָה מְסֻיֶּמֶת - לֹא יְבָרֵךְ אֶלָּא עַד שֶׁיַּגִּיעַ לַמְּדִינָה שֶׁצָּרִיךְ.

ד. עַל שַׁיִט בַּכִּנֶרֶת - לֹא מְבָרְכִים "הַגּוֹמֵל". כִּי יַם כִּנֶּרֶת אֵינוֹ מְסֻכָּן כָּל כָּךְ בְּהַפְלָגָה. וְכֵן עַל שַׁיִט בַּנָּהָר לֹא מְבָרְכִים. וְכָךְ פּוֹסְקִים הָאַשְׁכְּנַזִּים וְחֵלֶק מֵהַסְּפָרַדִּים. אוּלָם, חֵלֶק מֵהַסְּפָרַדִּים מַצְרִיכִים גַּם עַל זֶה בִּרְכַּת "הַגּוֹמֵל".

ה. מַלָּחִים וְיַמָּאִים, וּבִכְלָל זֶה חַיָּלִים הַנִּמְצָאִים בְּחֵיל הַיָּם, שֶׁיָּצְאוּ לְחֻפְשָׁה לְמִסְפָּר יָמִים וְחָזְרוּ לְבֵיתָם, עֲלֵיהֶם לְבָרֵךְ "הַגּוֹמֵל", אַף עַל פִּי שֶׁדַּעְתָּם לַחְזֹר וּלְהַפְלִיג בַּיָּם בְּתֹם יְמֵי הַחֻפְשָׁה.

ו. כָּתַב בְּסֵפֶר "חֲזוֹן עוֹבַדְיָה לְט"וּ בִּשְׁבָט" (עַמּוּד שסג'): "הַשּׂוֹחֶה בַיָּם, וַאֲפִילוּ בְיַם כִּנֶּרֶת שֶׁהוּא קָרוֹב לִמְקוֹם יִשּׁוּב, וַאֲפִילוּ אִם יֵשׁ שָׁם מַצִּיל בְּאֹפֶן קָבוּעַ, דִּינוֹ כְּיוֹרְדֵי הַיָּם וְצָרִיךְ לְבָרֵךְ "הַגּוֹמֵל". שֶׁהֲרֵי כַּמָּה פְּעָמִים אֵרְעוּ שָׁם אֲסוֹנוֹת וְנִטְבְּעוּ בַּיָּם. אָמְנָם, הַשּׂוֹחֶה בַּבְּרֵכָה אֵינוֹ מְבָרֵךְ".

ז. כָּל דָּבָר שֶׁהוּא מִנְהַג הָעוֹלָם, וְיֵשׁ צֹרֶךְ לַעֲשׂוֹתוֹ, כְּגוֹן לְהַפְלִיג בַּיָּם וְכוּ', אֲפִילוּ שֶׁיֵּשׁ בּוֹ מִן הַסַּכָּנָה - מֻתָּר לַעֲשׂוֹתוֹ וְה' שׁוֹמֵר אֶת מִי שֶׁזָּקוּק לְכָךְ. אוּלָם, אִם אֵין הֶכְרֵחַ וְהוּא רַק לְשֵׁם טִיּוּל - עָדִיף לְהִמָּנַע. וְלָכֵן, אוֹתָם שֶׁעוֹשִׂים טִיּוּלֵי קָיָאקִים בַּנְּהָרוֹת הַשּׁוֹטְפִים וְטוֹעֲנִים שֶׁיֵּשׁ בְּכָךְ הֲנָאָה - לֹא טוֹב עוֹשִׂים, שֶׁכֵּן לְעִתִּים קְרוֹבוֹת שׁוֹמְעִים עַל טְבִיעוֹת שֶׁל נְעָרִים ה' יְרַחֵם, וּמַדּוּעַ יַכְנִיס עַצְמוֹ לְסַכָּנָה וְיֹאמַר: "לִי זֶה לֹא יִקְרֶה".

* * *

שְׁלֹמֹה הַמֶּלֶךְ - הֶחָכָם מִכָּל אָדָם - אָמַר (מִשְׁלֵי יב', ט'):

"טוֹב נִקְלֶה וְעֶבֶד לוֹ מִמִּתְכַּבֵּד וַחֲסַר לָחֶם" (ג')

רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי בְּסֵפֶר הַזֹּהַר פָּרָשַׁת וַיִּשְׁלַח (דַּף קסו עַמּוּד ב') מְפָרֵשׁ אֶת הַפָּסוּק הַזֶּה עַל יֵצֶר הָרָע. וְכָךְ הוּא מַסְבִּיר.

יָדוּעַ שֶׁיֵּצֶר הָרָע הוּא הַכֹּחַ הַשְּׁלִילִי שֶׁנִּמְצָא בָאָדָם, וְהוּא זֶה שֶׁדּוֹחֵף אוֹתוֹ וּמַשְׁפִּיעַ עָלָיו לַעֲשׂוֹת מַעֲשִׂים רָעִים. הַגְּמָרָא בְסַנְהֶדְרִין (דַּף צא) אוֹמֶרֶת: "אָמַר רַבִּי, דָּבָר זֶה לִמְּדַנִי אַנְטוֹנִינוּס: יֵצֶר הָרָע שׁוֹלֵט בָּאָדָם מִשְּׁעַת יְצִיאָה לָעוֹלָם, שֶׁנֶּאֱמַר: לַפֶּתַח חַטַּאת רוֹבֵץ, דְּהַיְנוּ, מֵהָרֶגַע שֶׁהָאָדָם יוֹצֵא מֵרֶחֶם אִמּוֹ מְחַכֶּה לוֹ הַשָּׂטָן וּמִתְחַבֵּר אֵלָיו לְהַחְטִיאוֹ. וּכְמוֹ שֶׁרָמְזוּ וְאָמְרוּ: שֶׁאַחֲרֵי הַמִּילָה "רֶחֶם" יֵשׁ אֶת הַמִּילָה "שָׂטָן" (אַחֲרֵי ר' - ש', אַחֲרֵי ח' - ט' וְאַחֲרֵי ם' - ן') לִרְמֹז, שֶׁמִּיָּד לְאַחַר שֶׁהָאָדָם יוֹצֵא מֵהָרֶחֶם - מְחַכֶּה לוֹ הַשָּׂטָן. וְעַד הָרֶגַע הָאַחֲרוֹן שֶׁל חַיָּיו הוּא מְנַסֶּה לְהַחְטִיאוֹ. מִי שֶׁלֹּא מוּדָע לָזֶה יָכוֹל לִהְיוֹת כָּל חַיָּיו נָתוּן תַּחַת הַשְׁפָּעָתוֹ וּבִלְבּוּלָיו.

וְלִכְאוֹרָה, מַדּוּעַ נִבְרָא הַיֵּצֶר הָרָע? הַאִם לֹא הָיָה טוֹב יוֹתֵר שֶׁהָעוֹלָם יִהְיֶה טָהוֹר וּמְתֻקָּן בְּלִי כֹּחַ הָרָע הַזֶּה? אֶלָּא שֶׁבֶּאֱמֶת הַיֵּצֶר הָרָע הוּא עַבְדּוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, וּמַטְרַת בְּרִיאָתֵנוּ הִיא כְדֵי לְהַעֲמִידֵנוּ בְמִבְחָן, וּכְשֶׁנִּתְגַּבֵּר עָלָיו נִזְכֶּה לְהַגִּיעַ לַשָּׂכָר הַגָּדוֹל וְהַנִּצְחִי. בְּדִיּוּק כְּמוֹ שֶׁאִי אֶפְשָׁר לְתַלְמִיד לְקַבֵּל תְּעוּדָה מֻסְמֶכֶת לְלֹא מִבְחָן קָשֶׁה וּמְבַלְבֵּל, כָּךְ אִי אֶפְשָׁר לְקַבֵּל שָׂכָר נִצְחִי מִבְּלִי לְהִתְמוֹדֵד בְּמִבְחַן הַיֵּצֶר. אֲבָל בָּא שְׁלֹמֹה הַמֶּלֶךְ וּמְגַלֶּה לָנוּ: "טוֹב נִקְלֶה וְעֶבֶד לוֹ" - מִי שֶׁמּוּכָן בָּעוֹלָם הַזֶּה לְוַתֵּר עַל הַתַּאֲווֹת הָאֲסוּרוֹת, וְעַל חַיֵּי הוֹלֵלוּת וְהֶפְקֵרוּת, וּמְחַנֵּךְ אֶת עַצְמוֹ לְדֶרֶךְ הַתּוֹרָה - הוּא יִזְכֶּה שֶׁאוֹתוֹ הָעֶבֶד - יִצְרוֹ הָרָע - יִהְיֶה הָעֶבֶד שֶׁלּוֹ. "מִמִּתְכַּבֵּד וַחֲסַר לָחֶם" - אוּלָם אָדָם שֶׁלֹּא מוּכָן לְוַתֵּר עַל שׁוּם גַּרְגִּיר מֵהַבְלֵי הָעוֹלָם הַזֶּה, וְרוֹצֶה לְהִתְכַּבֵּד בְּכָל דֶּרֶךְ אֶפְשָׁרִית, הֲרֵי שֶׁיִּצְרוֹ יְנַצַּח אוֹתוֹ וְהוּא יִשָּׁאֵר חֲסַר לֶחֶם, כְּלוֹמַר לְלֹא חַיֵּי הָעוֹלָם הַבָּא.

תגיות:5 דקות תורה ביוםהרב רונן חזיזה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה