עובדות ביהדות
רוצים שהשכינה תשרה עליכם? 5 עצות במיוחד בשבילכם
הקפדה על נטילת ידיים, שמירה על ניקיון הגוף, הבגדים והמקום, תפילה, טבילה במקווה, ומחשבה קלה לפני כל מעשה - כך תזכו להשראת השכינה
- יונתן הלוי
- פורסם י"ט תמוז התשפ"א |עודכן
עצה מס' 1: ניקיון הגוף, הבגדים והמקום
ה'פלא יועץ' מתייחס לקשייהם של בני האדם לעבוד את ה' כראוי. בערך 'טהרה' הוא כותב: "ומה עשה האיש הישראלי אשר ליבו אינו מסור בידו ואינו יכול לעשות רצון אביו שבשמים?!". במצב כזה, על האדם להקפיד כי בגדיו וגופו יהיו נקיים, ובאופן זה יזכה לטהרת הנפש: "ועל ידי טהרת הגוף יגיע לטהרת הנפש". עצה מיוחדת וקלה ליישום. עוד מבאר ה'פלא יועץ' כי ראוי שהגדולים יקפידו על כך שגופם של הקטנים יהיה נקי, כדי שנשמתם של הקטנים תהיה זכה וטהורה ויגדלו בטהרה.
כה דבריו: "מאחר שטהרת הגוף גורם טהרת הנפש, הנה כי כן ראוי להיזהר מאוד בטהרת הגוף, אולי יוכל להתחזק בתורה ויראה ואהבה ושמחה ועבודה שלמה".
כלומר, כדי לזכות לטהרת הנפש יש להקפיד קודם כל על טהרת הגוף, הבגדים ומקום התפילה. על מנת לטהר את הגוף, יש להקפיד על נטילת ידיים בקומו משנתו, וכן ליטול ידיים לפני כל לימוד וכל תפילה. כמו כן, יש להיזהר מלגעת באיברי הגוף בשעת הלימוד והתפילה.
ה'פלא יועץ' מוסיף כי יש להקפיד שמלבד הגוף, גם הבגדים יהיו נקיים: "צריך להיזהר בטהרת המלבושים, שלא יהא בהם לכלוך וטינוף צואה, או מי רגליים, ובזה צריך להזהיר גדולים על הקטנים, שיקנחו אותם יפה, כדי שחפץ ה' בידם יצליח ויזכו לכתרה של תורה".
ה'פלא יועץ' ממשיך ומבאר כי יש להיזהר מאוד בטהרת המקום בו הוא מתפלל, לומד או מברך "שיהא נקי מכל צואה ומי רגליים". עוד מציין ה'פלא יועץ' כי "ביותר צריך להיזהר במקום שיש תינוקות קטנים, יעמוד על המשמר, ויבדוק יפה יפה".
בזוהר הקדוש מובא כי "כדי שתשרה שכינה עליו, הוא צריך להיזהר בטיהור עצמו וטיהור משכנו". ה'פלא יועץ' מבאר כי "הבא להיטהר בטהרת גופו ומלבושיו, מסייעים אותו מן השמים להבין ולהשכיל בתורה ולעבוד עבודתו עבודה שלמה, וליראה ולאהבה את ה' הנכבד והנורא יראת ה' טהורה".
עצה מס' 2: להתפלל שנזכה לקדושה וטהרה
בקשה מיוחדת על הטהרה מובאת בנוסח ברכת 'מעין שלוש': "ונברכך עליה בקדושה ובטהרה". מסופר על גדולי ישראל שהקפידו לאכול בכל יום מאכלים שברכתם האחרונה היא 'מעין שלוש', כדי שיזכו לבקש מהבורא שיזכה אותם בקדושה ובטהרה.
עצה מס' 3: הקפדה על מצוות נטילת ידיים
על ידי נטילת ידיים מיטהר האדם ומתקן תיקונים עליונים. בספר 'תולדות אהרן', מבאר רבי אהרן מזיטומיר כי על ידי נטילת הידיים לפני הסעודה יוכל האדם לזכות לתקן תיקונים גדולים בעולמות העליונים, גם מבלי שידע את הכוונות, הייחודים והצירופים שצריך לכוון בזמן קיום המצוות.
כה דבריו: "וכן אלו שעות שצריך לאכול, אף על פי שאין אנו יודעים כוונות וסודות האכילה, למרות זאת, כשאנו מברכים הברכות כתיקונם, היינו על נטילת ידיים והמוציא וברכת המזון, בזה מקיים אותן הצרופים של שעת אכילה". כלומר, אדם המקפיד על טהרת ידיו קודם האכילה על ידי נטילה כדין, ומברך בכוונה את הברכות, הרי הוא זוכה בכך שכל אכילתו נחשבת לרצון ה'. האוכל נחשב בכך למזבח, והמאכלים שהוא אוכל - כקרבן אשה לה'.
עצה מס' 4: טבילה במקווה טהרה
על ידי טבילה במקווה הטובל כאילו נולד מחדש. הרובד הפנימי הטמון בטבילה במקווה הוא הדמיון ללידה. כמו שתינוק קודם הלידה מוקף במים, כך הטובל – מקיף את עצמו במים ראשוניים, ויציאתו מהמקווה דומה ללידתו מחדש, בלי שום טומאה.
עצה מס' 5: מחשבה קלה לפני כל קיום מצווה
ה'מסילת ישרים' מבאר כיצד יזכה האדם לקנות את מידת הטהרה. כה דבריו: "ומן המעשים המדריכים את האדם לבוא לידי מדה זו, הוא ההזמנה לדברי העבודה והמצוות, והיינו, שלא ייכנס בקיום המצווה בפתע פתאום שאין דעתו עדיין מיושבת עליו, אלא יזמין עצמו לדבר ויכין לבו במתון עד שייכנס בהתבוננות ואז יתבונן מה הוא הולך לעשות ולפני מי הוא הולך לעשות". מסכם בעל ה'מסילת ישרים' באמרו: "בהיכנסו בעיון הזה, קל הוא שישליך מעליו הפניות החיצוניות ויקבע בלבו הכוונה האמתית והראויה".