חדשות יהדות
עולם התורה התעטף באבל: הגאון הרב שמואל יעקב בורנשטיין זצ"ל
הגאון הרב שמואל יעקב בורנשטיין זצ"ל, ראש ישיבת קרית מלך, נפטר אמש כשהוא בן 71. אנא קראו תהילים לעילוי נשמתו
- נעמה גרין
- פורסם י"ח אייר התשע"ז |עודכן
הרב שמואל יעקב בורנשטיין (צילום: פלאש 90)
בבית החולים מעייני הישועה בבני ברק הסתלק הלילה (מוצ"ש) הגאון רבי שמואל יעקב בורנשטיין לגנזי מרומים.
הגרש"י בורנשטיין זצ"ל, מגדולי ראשי הישיבות בדורנו, כיהן כראש ישיבת קרית מלך בבני ברק, ובעבר כראש ישיבת חברון-גאולה בירושלים במשך שנים רבות.
לפני כשלושה שבועות אושפז ראש הישיבה במצב קשה, לאחר שעבר אירוע לבבי, הוא הורדם והונשם ועבר טיפול רפואי מורכב. הגר"ח קנייבסקי הורה להוסיף לו את השם רפאל ולהתחזק בתפילות להחלמתו. מספר ימים לאחר מכן הוטב באופן מהיר מצבו הרפואי של הרב בורנשטיין, אך לדאבון לב בימים האחרונים שוב הידרדר מצבו. על מועד ההלוויה נעדכן בהמשך.
הרב שמואל יעקב נולד בשנת תש"ו בירושלים, לאביו הרב יששכר דב ולאמו יהודית צביה. בבחרותו למד בישיבת תפארת צבי ובישיבת חברון. עוד בהיותו בישיבה התחילו להתאסף סביבו קבוצת בחורים שהחשיבו עצמם כתלמידיו, בהם הגאונים רבי דוד כהן, המכהן כיום כראש ישיבת חברון והרב ברוידא, לימים מראשי ישיבת כנסת חזקיהו.
לאחר נישואיו לרבנית שרה רסיה לבית קליננר עבר ללמוד בישיבת מיר, שם שקד על תלמודו וזכה לקרבתם היתירה של ראשי הישיבה מרנן הגאון רבי חיים שמואלביץ והגאון רבי נחום פרצוביץ זצ"ל.
הרב בורנשטיין נחשב לאחד מתלמידיו המובהקים של רבי חיים שמואלביץ ועסק בעריכת ספריו "שערי חיים". בנוסף, היה ראש הישיבה מקורב לענק המחשבה הגאון רבי יצחק הוטנר זצ"ל.
הרב בורנשטיין חיבר את הספרים: "זאת ליעקב" - על התורה; "זאת ליעקב" - על מסכתות יבמות, כתובות, קידושין וגיטין; "אורה ושמחה" - על חנוכה ופורים; "שי למורא" - על תפילות ימים נוראים ו"ברכת שמחה" על ברכת המזון.
על ספריו העיוניים מופיעים מכתבי הסכמה מגדולי הדור שהעריכו והחשיבו אותו עד למאוד, ביניהם: הגר"ח שמואלביץ, הגרא"מ שךוהגרי"ש אלישיב זצ"ל.
לפני ארבע שנים, באייר תשע"ג, נפטרה רעייתו הראשונה, ומספר חודשים לאחר מכן נישא הרב בורנשטיין בשנית, לרבנית רחל גפן, אלמנת הגאון רבי משה גפן זצ"ל מראשי ישיבת כנסת יצחק, שנהרג בתאונת רכבת בחדרה.
הגאון המנוח לא זכה להותיר אחריו זש"ק, אך הותיר אחריו דורות רבים של תלמידים, המבכים מרה את הסתלקותו.
אנא קראו תהילים לעילוי נשמתו של שמואל יעקב בן יששכר דב:
מזמור ט"ז
(א) מִכְתָּם לְדָוִד שָׁמְרֵנִי קל כִּי חָסִיתִי בָךְ. (ב) אָמַרְתְּ לה' ה' אָתָּה טוֹבָתִי בַּל עָלֶיךָ. (ג) לִקְדוֹשִׁים אֲשֶׁר בָּאָרֶץ הֵמָּה וְאַדִּירֵי כָּל חֶפְצִי בָם. (ד) יִרְבּוּ עַצְּבוֹתָם אַחֵר מָהָרוּ בַּל אַסִּיךְ נִסְכֵּיהֶם מִדָּם וּבַל אֶשָּׂא אֶת שְׁמוֹתָם עַל שְׂפָתָי. (ה) ה' מְנָת חֶלְקִי וְכוֹסִי אַתָּה תּוֹמִיךְ גּוֹרָלִי. (ו) חֲבָלִים נָפְלוּ לִי בַּנְּעִמִים אַף נַחֲלָת שָׁפְרָה עָלָי. (ז) אֲבָרֵךְ אֶת ה' אֲשֶׁר יְעָצָנִי אַף לֵילוֹת יִסְּרוּנִי כִלְיוֹתָי. (ח) שִׁוִּיתִי ה' לְנֶגְדִּי תָמִיד כִּי מִימִינִי בַּל אֶמּוֹט. (ט) לָכֵן שָׂמַח לִבִּי וַיָּגֶל כְּבוֹדִי אַף בְּשָׂרִי יִשְׁכֹּן לָבֶטַח. (י) כִּי לֹא תַעֲזֹב נַפְשִׁי לִשְׁאוֹל לֹא תִתֵּן חֲסִידְךָ לִרְאוֹת שָׁחַת. (יא) תּוֹדִיעֵנִי אֹרַח חַיִּים שֹׂבַע שְׂמָחוֹת אֶת פָּנֶיךָ נְעִמוֹת בִּימִינְךָ נֶצַח.
מזמור מ"ט
(א) לַמְנַצֵּחַ לִבְנֵי קֹרַח מִזְמוֹר. (ב) שִׁמְעוּ זֹאת כָּל הָעַמִּים הַאֲזִינוּ כָּל יֹשְׁבֵי חָלֶד. (ג) גַּם בְּנֵי אָדָם גַּם בְּנֵי אִישׁ יַחַד עָשִׁיר וְאֶבְיוֹן. (ד) פִּי יְדַבֵּר חָכְמוֹת וְהָגוּת לִבִּי תְבוּנוֹת. (ה) אַטֶּה לְמָשָׁל אָזְנִי אֶפְתַּח בְּכִנּוֹר חִידָתִי. (ו) לָמָּה אִירָא בִּימֵי רָע עֲוֹן עֲקֵבַי יְסוּבֵּנִי. (ז) הַבֹּטְחִים עַל חֵילָם וּבְרֹב עָשְׁרָם יִתְהַלָּלוּ. (ח) אָח לֹא פָדֹה יִפְדֶּה אִישׁ לֹא יִתֵּן לֵאלֹהִים כָּפְרוֹ. (ט) וְיֵקַר פִּדְיוֹן נַפְשָׁם וְחָדַל לְעוֹלָם. (י) וִיחִי עוֹד לָנֶצַח לֹא יִרְאֶה הַשָּׁחַת. (יא) כִּי יִרְאֶה חֲכָמִים יָמוּתוּ יַחַד כְּסִיל וָבַעַר יֹאבֵדוּ וְעָזְבוּ לַאֲחֵרִים חֵילָם. (יב) קִרְבָּם בָּתֵּימוֹ לְעוֹלָם מִשְׁכְּנֹתָם לְדֹר וָדֹר קָרְאוּ בִשְׁמוֹתָם עֲלֵי אֲדָמוֹת. (יג) וְאָדָם בִּיקָר בַּל יָלִין נִמְשַׁל כַּבְּהֵמוֹת נִדְמוּ. (יד) זֶה דַרְכָּם כֵּסֶל לָמוֹ וְאַחֲרֵיהֶם בְּפִיהֶם יִרְצוּ סֶלָה. (טו) כַּצֹּאן לִשְׁאוֹל שַׁתּוּ מָוֶת יִרְעֵם וַיִּרְדּוּ בָם יְשָׁרִים לַבֹּקֶר וצירם [וְצוּרָם] לְבַלּוֹת שְׁאוֹל מִזְּבֻל לוֹ. (טז) אַךְ אלוקים יִפְדֶּה נַפְשִׁי מִיַּד שְׁאוֹל כִּי יִקָּחֵנִי סֶלָה. (יז) אַל תִּירָא כִּי יַעֲשִׁר אִישׁ כִּי יִרְבֶּה כְּבוֹד בֵּיתוֹ. (יח) כִּי לֹא בְמוֹתוֹ יִקַּח הַכֹּל לֹא יֵרֵד אַחֲרָיו כְּבוֹדוֹ. (יט) כִּי נַפְשׁוֹ בְּחַיָּיו יְבָרֵךְ וְיוֹדֻךָ כִּי תֵיטִיב לָךְ. (כ) תָּבוֹא עַד דּוֹר אֲבוֹתָיו עַד נֵצַח לֹא יִרְאוּ אוֹר. (כא) אָדָם בִּיקָר וְלֹא יָבִין נִמְשַׁל כַּבְּהֵמוֹת נִדְמוּ.