דברי תורה

ותן חלקנו: איך יראה העולם באחרית הימים?

"בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה ה' אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד". מָתַי הוּא אוֹתוֹ יוֹם, וּמָה הַכַּוָּנָה שֶׁשְּׁמוֹ יִהְיֶה אֶחָד? עַל כָּךְ, וָעוֹד - בַּמַּאֲמָר שֶׁלְּפָנֵינוּ

  • פורסם ח' תמוז התשע"ז |עודכן
אא

"וְהָיָה ה' לְמֶלֶךְ עַל כָּל הָאָרֶץ, בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה ה' אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד" - אָטוּ הָאִדָּנָא לָאו אֶחָד הוּא? אָמַר רַבִּי אַחָא בַּר חֲנִינָא: לֹא כָעוֹלָם הַזֶּה הָעוֹלָם הַבָּא - הָעוֹלָם הַזֶּה, עַל בְּשׂוֹרוֹת טוֹבוֹת אוֹמֵר "בָּרוּךְ הַטּוֹב וְהַמֵּטִיב", וְעַל בְּשׂוֹרוֹת רָעוֹת אוֹמֵר "בָּרוּךְ דַּיַּן הָאֱמֶת"; לָעוֹלָם הַבָּא - כֻּלּוֹ הַטּוֹב וְהַמֵּיטִיב (פסחים דף נ/א)

 

זְכַרְיָה הַנָּבִיא מִתְנַבֵּא  עַל אַחֲרִית הַיָּמִים, בַּפָּסוּק שֶׁבּוֹ אָנוּ מְסַיְּמִים אֶת תְּפִלַּת "עַל כֵּן נְקַוֶּה לְךָ" - "וְהָיָה ה' לְמֶלֶךְ עַל כָּל הָאָרֶץ, בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה ה' אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד".

תְּמֵהָה הַגְּמָרָא: וְכִי הַיּוֹם אֵין שְׁמוֹ שֶׁל הקב"ה אֶחָד?

אָמַר רַבִּי אַחָא בַּר חֲנִינָא: אֵין הָעוֹלָם הַיּוֹם כָּעוֹלָם הָעֲתִידִי בְּאַחֲרִית הַיָּמִים, כִּי כַיּוֹם יֵשׁ שְׁנֵי סוּגֵי אֵרוּעִים שֶׁלָּהֶם נִתְקְנוּ שְׁנֵי נֻסְחֵי בְרָכוֹת: עַל בְּשׂוֹרוֹת טוֹבוֹת מְבָרְכִים 'בָּרוּךְ הַטּוֹב וְהַמֵּיטִיב', וְעַל בְּשׂוֹרוֹת רָעוֹת מְבָרְכִים 'בָּרוּךְ דַּיַּן הָאֱמֶת'; אַךְ לֶעָתִיד לָבוֹא לֹא תִהְיֶינָה אֶלָּא בְּשׂוֹרוֹת טוֹבוֹת, וְעַל הַכֹּל יְבָרְכוּ 'הַטּוֹב וְהַמֵּיטִיב'. לְפִיכָךְ הִתְנַבֵּא זְכַרְיָה שֶׁיִּהְיֶה "ה' אֶחָד", שֶׁיַּזְכִּירוּ אֶת שְׁמוֹ בִּבְרָכָה אַחַת וְלֹא בִשְׁתֵּי בְרָכוֹת.

***

רַבִּי יְחֶזְקֵאל לַנְדֹּא, הוּא בַעַל "נוֹדָע בִּיהוּדָה", מֵבִיא בְסִפְרוֹ צל"ח  הֶסְבֵּר מְאַלֵּף לְדִבְרֵי הַגְּמָרָא בְּשֵׁם 'הַגָּאוֹן ר' אֶפְרַיִם מִבְּרָאד זצ"ל':

אָנוּ מַאֲמִינִים שֶׁהקב"ה הוּא מְקוֹר הַטּוֹבָה וְכָל מַה שֶּׁהוּא עוֹשֶׂה לְטוֹבָה הוּא עוֹשֶׂה. בְּרַם, בְּעֵינֵי הַבָּשָׂר שֶׁלָּנוּ עֲדַיִן יֵשׁ דְּבָרִים שֶׁנִּרְאִים לָנוּ כְּרָעִים וּלְפִיכָךְ אָנוּ מְבָרְכִים עֲלֵיהֶם 'בָּרוּךְ דַּיַּן הָאֱמֶת', כִּי אֵינֶנּוּ יְכוֹלִים לִרְאוֹת לְמֵרָחוֹק וּלְהָבִין אֶת מַטְרָתוֹ שֶׁל כָּל אֵרוּעַ. יָחִיד בְּהַנְהָגָה זוֹ הָיָה נַחוּם אִישׁ גַּמְזוֹ אֲשֶׁר גַּם עַל מְאֹרָעוֹת מְצַעֲרִים בְּיוֹתֵר הָיָה אוֹמֵר "גַּם זוֹ לְטוֹבָה".

קָשֶׁה לָנוּ לְהָבִין זֹאת, אֲבָל בַּל נִשְׁכַּח שֶׁגַּם אֵינֶנּוּ מַצְלִיחִים לְהָבִין אֵיךְ הַלֵּב שֶׁלָּנוּ פּוֹעֵם בְּלִי מְקוֹר אֶנֶרְגְּיָה וּמַזְרִים בְּגוּפֵנוּ לִיטְרִים שֶׁל דָּם בְּכָל דַּקָּה, וְאֵיךְ הָאֹכֶל מִתְעַכֵּל בְּמֵעֵינוּ בְּעוֹד אָנוּ יְשֵׁנִים. אֵינֶנּוּ מְבִינִים כְּלוּם. אָנוּ רַק יוֹדְעִים שֶׁיֵּשׁ מַנְהִיג לַבִּירָה וְהוּא טוֹב וּמֵיטִיב לַכֹּל.

בְּרַם, לֶעָתִיד לָבוֹא, לְאַחַר שֶׁיּוֹצִיאֵנוּ ה' מֵאֲפֵלָה לְאוֹרָה, נִרְאֶה אֶת הַתּוֹצָאוֹת הַסּוֹפִיּוֹת, וְאָז יִתְבָּרֵר לָנוּ לְמַפְרֵעַ שֶׁהַכֹּל, הַכֹּל, הָיָה טוֹב וְחֶסֶד גָּדוֹל וְלֹא הָיָה רַע כָּל עִקָּר, גַּם בְּעֵינֵי בָּשָׂר וָדָם. אוֹ-אָז עַל אוֹתָן רָעוֹת שֶׁבֵּרַכְנוּ עֲלֵיהֶן 'בָּרוּךְ דַּיַּן הָאֱמֶת', נָשׁוּב וּנְבָרֵךְ בְּהִתְרַגְּשׁוּת 'בָּרוּךְ הַטּוֹב וְהַמֵּיטִיב'.

עַל רַעְיוֹן זֶה נָשָׂא הֶ"חָפֵץ חַיִּים" זצ"ל  מָשָׁל מְפֻרְסָם, לְאוֹרֵחַ שֶׁנִּקְלַע לְבֵית הַכְּנֶסֶת הַגָּדוֹל בָּעִיר שֶׁבָּהּ תִּיֵּר. הוּא הִתְפָּעֵל בְּיוֹתֵר. בֵּית הַכְּנֶסֶת הִתְנַהֵל בְּסֵדֶר מוֹפְתִי. אִישׁ אִישׁ יָשַׁב עַל הַמָּקוֹם שֶׁעָלָיו הִתְנוֹסֵס שֶׁלֶט זָעִיר שֶׁנָּשָׂא אֶת שְׁמוֹ. הָאוֹרְחִים הֻפְנוּ לְסַפְסְלֵי הָאוֹרְחִים הַמְכֻבָּדִים שֶׁבְּקִדְמַת בֵּית הַכְּנֶסֶת. הַחַזָּנִים סִלְסְלוּ בְּקוֹלָם, הַקָּהָל הֵשִׁיב בְּעֶרְגָּה. נִפְלָא.

הֵחֵלָּה קְרִיאַת הַתּוֹרָה, וְלָאוֹרֵחַ הָיָה נִדְמֶה שֶׁאַנְדְּרָלָמוּסְיָה נוֹרָאָה שָׂרְרָה בְּבֵית הַכְּנֶסֶת. הַגַּבַּאי לֹא נָהַג בְּשִׁקּוּל דַּעַת: לַעֲלִיַּת כֹּהֵן הוּא זִמֵּן אָדָם שֶׁיָּשַׁב בְּאֶמְצַע הַשּׁוּרָה הַשְּׁלִישִׁית, וְלַעֲלִיַּת לֵוִי, לְמַרְבֵּה הַפֶּלֶא, הוּא זִמֵּן אָדָם מֵהַשּׁוּרָה הָרִאשׁוֹנָה. שְׁלִישִׁי - מֵהַשּׁוּרָה הָאַחֲרוֹנָה; וּכְכָל שֶׁהִתְקַדְּמָה קְרִיאַת הַתּוֹרָה נִרְאֶה הָיָה שֶׁהַגַּבַּאי אֲחוּז תְּזָזִית וּמְדַלֵּג מִטּוּר לְטוּר בְּלֹא כָל סֵדֶר.

הִסְתַּיְּמָה קְרִיאַת הַתּוֹרָה, וְהַסֵּדֶר שָׁב לְתִקְנוֹ. הַחַזָּנִים סִלְסְלוּ בְקוֹלָם וְהַקָּהָל עָנָה.

לְאַחַר הַתְּפִלָּה לָחַץ הַגַּבַּאי בַּחֲמִימוּת אֶת יָדוֹ שֶׁל הָאוֹרֵחַ וּשְׁאֵלוֹ אִם נֶהֱנָה.

- מְאֹד. וְאַתָּה?

- בַּוַּדָּאי!

- אֶפְשָׁר לִשְׁאֹל?

- בְּוַדָּאי.

- מַדּוּעַ אַתָּה מַזְמִין אֶת הָאֲנָשִׁים לָעֲלִיָּה שֶׁלֹּא לְפִי הַסֵּדֶר?

- יַקִּירִי. זֶהוּ הַסֵּדֶר! הוֹפַעְתָּ כָאן לָרִאשׁוֹנָה, אֲבָל בַּשַּׁבָּת שֶׁעָבְרָה פְּלוֹנִי עָלָה לַתּוֹרָה לְיָארְצַייט, וְאַלְמוֹנִי עָלָה כְחָתָן. נָגַעְתָּ בִּנְקֻדָּה רְגִישָׁה. סֵדֶר הָעֲלִיּוֹת הוּא פָּאזֶל מְסֻבָּךְ הַנִּמְתָּח עַל פְּנֵי יְמוֹת כָּל הַשָּׁנָה, וְיֵשׁ מִתְפַּלְלִים שֶׁגַּם מַחֲזִיקִים חֶשְׁבּוֹנוֹת לְמֶשֶׁךְ שָׁנִים רַבּוֹת.

כֵּן הַדָּבָר בְּנוֹגֵעַ לְחַיֵּי הָאָדָם בָּעוֹלָם הַזֶּה. הוּא מַגִּיעַ לָעוֹלָם לְכַמָּה שָׁנִים, הוּא לֹא הָיָה פֹה קֹדֶם וְגַם לֹא יִהְיֶה לְאַחַר מִכֵּן, וּבְאוֹתָן שָׁנִים סְפוּרוֹת שֶׁהוּא נִמְצָא בָעוֹלָם הַמִּסְתּוֹבֵב עַל צִירוֹ, הוּא חַיָּב לְהָבִין הַכֹּל? לוֹ נִרְאֶה שֶׁאִם דָּבָר מְסֻיָּם אֵינוֹ מִסְתַּדֵּר לְפִי חֶשְׁבּוֹנוֹ, הוּא חָשַׂף טָעוּת וְאִי סֵדֶר נוֹרָא.

יְמֵי הָאָדָם בָּעוֹלָם קְצָרִים בְּיוֹתֵר וְהוּא אֵינוֹ רוֹאֶה מִן הָעוֹלָם וְעִנְיָנָיו כִּי אִם מְעַט מִזְּעֵיר, כְּאַכְסְנַאי הָעוֹבֵר מִמָּקוֹם לְמָקוֹם; וְאֵין הוּא מַכִּיר אֲפִלּוּ אֶת נַפְשׁוֹ הַשּׁוֹכֶנֶת בְּתוֹךְ גּוּפוֹ, לְשֵׁם מָה וּלְאֵיזוֹ מַטָּרָה בָּאָה לָעוֹלָם. עָלָיו לְקַבֵּל אֶת הַכֹּל בְּאַהֲבָה מִתּוֹךְ אֱמוּנָהּ כִּי יֵשׁ מַנְהִיג לַבִּירָה.

מתוך ספרון הלימוד היומי "ותן חלקנו" - חוויה רוחנית מרגשת. לקבלת ספרון התנסות חינם, הקליקו כאן.

תגיות:ותן חלקנועולם הבא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה